Annons:
Etiketthårdvara
Läst 7127 ggr
Niklas
2012-05-10 22:17

Stationärt eller bärbart?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder du huvudsakligen en stationär eller bärbar Mac?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
2012-05-10 22:21
#1

Jag använder enbart bärbart (MacBook Pro från 2010). Fast jag har en stor skärm, trådlöst tangentbord, Magic trackpad och ställ till den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Tassy]
2012-05-13 19:21
#2

Annat, idag har jag en PC. Förut ägde jag en bärbar mac.

Niklas
2012-05-13 19:29
#3

Är du mer nöjd med Windows?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Tassy]
2012-05-13 19:34
#4

Blandade åsikter. Windows 7 tycker jag är helt okej, medan vista var en grymst stor besvikelse med alla problem. Jag tycker att windows känns mer öppet och tillgängligt. Jag spelar mycket spel.

Men jag gillar mac också, det känns som att man får mer kvalité för pengarna, och mer flexibilitet (mindre sladdar och krångel). Mac känns som en bra arbetsdator. Jag föredrar att arbeta i photoshop på mac till exempel. Dessvärre är inköpspriset lite väl högt på mac för min smak.

Niklas
2012-05-13 19:36
#5

Okej, jag förstår.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Farwuq
2012-05-14 10:10
#6

Annat.
Jag använder PC med Windows 7 och ibland Linux Edubuntu 12.04.

Jag hade tidigare en gammal classic här på jobbet, men i vår sektor inom staten kör vi med PC rakt över.

Dock händer det att den gamla Mac'en plockas fram för att kunna konvertera gamla register som vi har.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
jobi55
2012-05-25 19:41
#7

Använder Imac sen nyår 21,5 " skärm ..helnöjd men fortfarande svårt att hitta vissa saker men jag går aldrig tillbaks till PC igen :-)

mia på sitt 57:e år

Thaeri
2012-05-25 20:22
#8

Har en MacBook Pro som är ungefär två år gammal och en stationär PC som jag byggt ihop själv och som är ett par månader yngre.

Och det här med Windows… jag gjorde en liten jämförelse över hur lång tid det tog att göra en ren installation av de operativsystem jag använder, från att jag satte i skivan eller USB-stickan tills dess att alla drivrutiner, uppdateringar, program, codecs osv var installerade och alla större inställningar gjorda så att jag kunde börja använda datorn på riktigt.

Windows och Ubuntu på den stationär PC:n, OS X på Macbook Pro:n.

Windows 7: 6 timmar
OS X Snow Leopard: 3,5 timmar
Ubuntu 10.04 Lucid Lynx: 2,25 timmar

Windows använder jag bara till spel och när jag absolut måste ha Microsoft Office. Känns lätt ovärt att lägga nästan dubbla tiden jämfört med det operativsystem jag använder allra mest och nästan tredubbla jämfört med det som är huvudoperativsystemet på samma dator.

Största boven i dramat heter uppdateringar, men även skitsaker som att Startmenyn är en enda röra om man inte städar upp i den ordentligt och alla jäkla omstarter som många drivrutiner och vissa program kräver.

Annars är väl Windows 7 ok att använda, men det låter inte särskilt snällt mot hårddiskarna :S

Niklas
2012-05-25 20:57
#9

#8: Intressant jämförelse. Tack för att du delar med dig!

Min erfarenhet är att jag behövde installera om Windows oftare än OS X också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
2012-05-25 21:39
#10

#9, ja jag tyckte det kunde vara kul att göra en sådan, med tanke på att jag använder alla tre och visserligen visste att det tar tid att installera om Windows, men jag trodde faktiskt inte att det var så extrem skillnad.

Sen använder jag ju inte Windows så ofta, så än har jag bara installerat om en gång, det var ett tag efter att SP1 kom ut och det inte ville installeras via Windows Update, men jag bootar liksom up det kanske 2-3 gånger i månaden, så det är ju inte direkt konstigt Tungan ute

Farwuq
2012-05-26 08:48
#11

Ja, Windows 7 tar en massa tid att installera.
Jag borde gå över till Edubuntu 12.04 lite mera, men jag har inte fått min skrivare att fungera ännu.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

johan
2012-05-26 21:27
#12

Tar Windows 7 lång tid att installera? Jag tycker precis tvärtom. Windows 7 tar ungefär 15 minuter för mig att installera inkl formatera om disken. OSX tar över en timme. Just nu har jag en Mac book pro som kör Lion och Windows 7 via Parallels Desktop. Windows startar sjukt mycket snabbare än OSX, trots att det körs virtuellt. Tycker båda operativsystemen har sina för och nackdelar, men hade jag varit tvungen att välja hade det blivit Windows. Men på en Mac.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Thaeri
2012-05-27 02:18
#13

#12, själva installationen går fort ja, det är allt efterarbete som tar tid. Först ska ett antivirusprogram in, sen ska drivrutiner installeras, sen ska operativsystemet uppdateras, sen ska program in, sen om man har Microsoft Office ska det uppdateras ännu mer, och sen ska man röja upp på startmenyn så det går att använda skiten effektivt, och så ska det göras små och stora inställningar etc etc.

Och förutom under ungefär den första halvtimmen av uppdateringarna kan man inte gå därifrån i mer än snågra få minuter utan att det stannar upp, för man måste vänta på att saker har installerats klart innan man sätter igång med nästa, och då och då starta om datorn, oavsett om det gäller drivrutiner, updateringar eller program.

Ok, hade jag inte spelat hade jag nog kunnat kapa 40 minuter eller så av den totala tiden, men det är ju liksom för spelen jag har Windows överhuvudtaget.

Jämför det med OS X som tar typ 5-10 minuter för att sätta igång installationen, sen rullar den på i en timme eller så, sen installerar man iPhoto och de där grejerna som följer med på den skivan om man har en sån, vilket också sköter sig självt utan att man behöver sitta barnvakt.

Uppdateringarna tar väl ett par omgångar att få in, men samma där att de rullar på bra själva när de gör det, och det är liksom skillnad på två omgångar och närmare tio.

Sen när det väl kommer till saker jag måste sitta vid datorn hela tiden för, ja det tar inte lång tid. Öppna en .dmg-fil och kopiera en .app till programmappen tar betydligt kortare tid än att klicka sig igenom en normal installation av ett windowsprogram, och att plocka bort det jag inte vill ha ur dockan och lägga till det jag vill ha där är försumbar. Resten av inställningarna av själva operativsystemet går fort, det som tar allra längst tid är väl att lägga till musikfilerna i iTunes bibliotek.

Ubuntu är iofs ännu smidigare, där kan jag låta installationen av program sköta sig självt, och bara kolla till den någonstans mitt i för att godkänna ett licensavtal. Alla uppdateringar kommer i en omgång dessutom, och högst en omstart krävs.

Och jag skulle säga att operativsystem som körs virtuellt väldigt ofta startar snabbare än sådana som körs på fysiska datorer, det är i alla fall min erfarenhet när jag har lekt i VirtualBox.

Annons:
johan
2012-05-27 18:05
#14

Jag håller med om att installera och avinstallera program på OSX är sjukt smidigt! Absolut en av dom saker med operativsystemet som jag gillar bättre på OSX.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Maja
2012-05-31 23:25
#15

Har en bärbar. Det är jobbdator/privat, så den bär jag fram och tillbaka till arbetet varje dag… Vore lite knepigt med en stationär då.

Sedan är jag på tok för lat av mig, då jag alltid ligger i sängen/soffan på kvällarna och arbetat med daton framför mig.

Niklas
2012-06-01 08:04
#16

#15: Hur går "lat" och "ligger i sängen/soffan på kvällarna och arbetat med daton" ihop? Flört


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2012-06-01 08:32
#17

#16 - Haha, ja, men du ser väl att jag är så pass lat att jag inte ens kan stava rätt? ;) Äh, jobba kan jag alltid göra. Arbetar med IT så! ;)

Maja
2012-06-01 08:33
#18

Och Niklas - Varför kan man inte göra de där gula gubbarna från iPhone? :)

Niklas
2012-06-01 08:58
#19

#18: iPhone kan inte hantera verktygsraden vi använder (den saknas helt) och därför går det inte att använda bland annat smajlisarna. Du kanske kan skriva koden för smajlisarna i stället. Exempelvis:

Glad

Om du orkar. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2012-06-01 16:53
#20

Jag skrev att jag är lat, missade du det? ;)

Annons:
Niklas
2012-06-01 18:16
#21

Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[SarahOhrn]
2012-11-04 08:36
#22

Jag använder min Macbook air, innan hade jag en vit Macbook 13", önskar vi hade en iMac också men det får bli i framtiden… Det kostar ju lite! ;) 

Hade PC innan och bytte till Mac sommaren 2009, första dagarna va jag redo att lämna tillbaka "skiten" för det va så jäkla krångligt när man gick från PC! Men är mer än nöjd, kan inte säga att min ekonomi tillåter en Mac men det finns INTE en chans att jag går tillbaka till PC så väljer ändå att ha mac! :) Min PC BARA krånglade, gick sönder konstant, fick formatera om den flera ggr per år, massa virus osvosvosv. Inga såna problem med Mac! Formaterade inte om den på 3 år, nu pajjade skärmen i den och batteriet blev dåligt så jag köpte en ny och sålde den som reservdelsdator men har aldrig haft problem annars! Nu har jag inte testat Windows 7, sitter med något gammalt Windows på jobbet, typ xp eller om det är äldre. Och nja, win 7 kanske är bra! Och Windows har ju en del fördelar men överlag, njäää

Anna
2012-11-04 13:53
#23

Jag äger en iMac 21,5" och en PC. Har haft PC hela mitt liv tills jag i somras köpte min Mac, och kommer nog aldrig byta tillbaka igen. Dock får PCn finnas kvar och agera speldator då jag ibland faktiskt får ryck och vill spela lite :) I övrigt saknar jag ingenting på min iMac, är verkligen jättenöjd.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niklas
2012-11-05 10:29
#24

Jag har kompletterat med en Mac mini som tar hand om alla mina säkerhetskopieringar. Det fungerar riktigt bra. Jag köpte enklaste modellen och kompletterade med 8 GB RAM-minne.

Förutom för säkerhetskopiering använder vi den som mediaserver och spelar filmer med Air Video.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

stinabest
2012-12-21 23:25
#25

Vi köpte för några veckor sedan den nya iMacen (21,5 tum, förstås) och jag älskar den!


Roxie
2012-12-28 13:35
#26

Passade på att köpa mig en MacBook Pro på mellandagsrean nu, efter ett bra tags suktande. Jag har i princip alla andra teknikprylar från apple (Iphone, ipad, ipod osv) förutom min stationära PC och tyckte väl att det var på tiden att välkomna ytterligare en apple-produkt till familjen. 
JISSES vad jag är fast. Aldrig med windows säger jag bara!

Tilläggas bör att jag var nästan lika imponerad av kartongen som av själva datorn ;)

// Sofia

Niklas
2012-12-28 20:51
#27

#26: Fick du något bra pris på den? Apple är bra på det där med förpackningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Roxie
2012-12-29 01:34
#28

#27 8990kr kostade MacBook Pro 13" på mediamarkt under rean, tycket det var ett helt överkomligt pris :)

// Sofia

Niklas
2012-12-29 13:55
#29

Oj, det lät verkligen billigt. Senaste modellen kostar annars från 11.795 kronor ungefär.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: