Annons:
Etikettövrigt
Läst 2570 ggr
Zabbio
2012-05-19 23:41

Varför är filmen ''randig''?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Känner någon igen filmer som ser ut så här? Alltså blir randiga och trista istället för att visa klara bilder i rörelsen.

Jag tror att det har med någon plugin eller codek eller nåt - vad som nu finns - att göra, men vet inte hur jag tar reda på det? Jag kan ingenting om saken och väldigt lite om datorer i allmänhet.

Filmen som bilden är tagen ifrån är en .MPEG fil.  Kameran har jag använt förr till denna datorn utan att få ränderna i filmen. Men sen har jag installerat snow leopard och då har väl något försvunnit kan jag tänka…

Quicktime kan inte spela upp filmen alls och i VLC ser den alltså ut såhär. Photoshop (CS 6 beta) får inte heller upp filen alls.

Har någon något svar eller ideer på vad som felar och vad jag behöver göra  för att ordna det? :)

Jag ska se över inställningarna i kameran också men tvivlar på att de har något med saken att göra… har inte ändrat film-format eller så i den ju.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Niklas
2012-05-20 08:29
#1

Så där kan jag få på vissa videospelare, fast främst om jag tittar på dem strömmande över trådlöst nätverk. Har du möjlighet att prova någon annan, exempelvis MPlayerX? Den är gratis i App Store:

MPlayerX för OS X


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2012-05-20 12:01
#2

Appstore funkar inte (mitt apple ID verkar inte fungera, det låter mig varken logga in eller verifier det, ha försökt flera  gånger) Men jag ska försöka få ner programmet på annat hål och testa :)

Finns det nånting som behövs fr att tex quicktime ska kunna spela vissa filformat (mpeg)?

Det har ju funkat i VLC tidigare med samma kamera, samma dator fast OS leopard idstället för Snöleopard.. det är inte nån drivrutin eller nåt som jag missat?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Niklas
2012-05-20 15:38
#3

Till Quicktime kan du behöva någon codec. Prova att söka efter "quicktime mpeg codec" till exempel och se om du hittar något. Du kan registrera ett nytt Apple-ID om du vill tills du får ordning på det andra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2012-05-21 11:20
#4

#3 ok, ska göra det :)

Det ÄR ett nytt apple-id.. :/ och jag får inte registrera ett till på samma e-post.. Skiter i det, vill egentligen inte ha något konto kopplat till mina pengar ändå (får inte ladda ner gratis utan det heller av nån anledning).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Niklas
2012-05-21 14:33
#5

Om du vill registrera ett Apple-ID utan kontokort ska du kunna göra det med den här instruktionen:

Registrera Apple-ID utan kontokort så här


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2012-05-21 22:27
#6

#5 Jag kan registrera det, och är inloggad på App Store, men jag kan inte få ner några appar/program utan att koppla upp  ID till kontokort - även om det är gratis appar.. :/ Och att verifiera/registrera kortet funkar inte, den bara loggar ut mig hela tiden.

Men jag gör som jag alltid gjort - googlar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Niklas
2012-05-22 09:50
#7

Okej. Lycka till!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2012-05-22 09:57
#8

Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: