Annons:
Etikettmacos
Läst 3425 ggr
goken
5/31/12, 10:02 PM

Skärmvila i OS X

Har efter senaste uppdateringen till min iMac (14 dag.sedan) fått en fördröjning vid vila av skärmsläckaren på 30 sek. Tidigare släcktes skärmen till viloläge direkt efter lätt knapptryckning på baksidan av datorn. Detta har inträffat en gång tidigare och då blev jag rekommenderad att återställa alla systemfiler i datorn. Jag kör bl.a parallels desktop. Den återställningen tog flera timmar. Måste jag göra detta igen eller skall jag acceptera den långa stängningen av skärmen?

Annons:
Niklas
6/1/12, 7:59 AM
#1

Har du samma fördröjning om du går via menyn (Apple-symbolen > Vila)?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

goken
6/1/12, 8:14 AM
#2

Ja det har jag.

Jag använder Mac OS X 10.7.4

//BengT

Niklas
6/1/12, 8:54 AM
#3

Har du några USB-saker anslutna till datorn?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

goken
6/1/12, 9:08 AM
#4

Bara en Brother DCP-8070D skrivare

och mitt tangentbord.

//BengT

Niklas
6/1/12, 9:18 AM
#5

Är det någon skillnad om du först kopplar bort skrivaren och därefter aktiverar viloläget?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

goken
6/1/12, 9:21 AM
#6

Nej det är samma.

//BengT

Annons:
Niklas
6/1/12, 9:53 AM
#7

Finns det några skrivarjobb som har fastnat om du går till http://127.0.0.1:631/jobs/ i en webbläsare, eller är det tomt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

goken
6/1/12, 11:28 AM
#8

Jag får svar att:

Webbgränssnittet är avaktiverat

The web interface is currently disable.

Run "cupsctl WebInterface=yes" to enable it

Jag har kollat det hela men jag börjar tro att det är lite för

komplicerat för mig att gå in o göra allt detta.

//BengT

Niklas
6/1/12, 11:55 AM
#9

Jag förstår. Ofta verkar det vara USB-enheter som är boven vid de här problemen. Du har inte gjort några ändringar utöver att uppdatera OS X senaste tiden?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

goken
6/1/12, 12:10 PM
#10

Nej… Inga ändringar. Bara uppdaterat OS X efter uppmaning.

Det konstiga är att det hänt mig en gång innan. Då pratade jag med svensk support och som sista desperata förslag dom hade var att uppdatera alla systemfiler, annars hade jag fått leva med problemet sa dom. Jag gjorde så, med en specialstart av datorn.. alt tangenten någonting.. och det fixade sig men det tog ett par timmar för datorn att genomföra det hela.

Även om jag nu skulle göra det igen, så kvarstår ju problemet kanske nästa gång jag får en uppdatering. Det finns tydligen ett problem med mina sytemfiler. I början hade jag stora skrivarproblem (nov 2011). Nu funkar det.

Jag kanske får lära mig acceptera problemet så som det är nu. Allt annat fungerar ju.

//BengT

Niklas
6/1/12, 12:54 PM
#11

Ja, i valet mellan att stå ut med 30 sekunders väntan och att uppdatera systemfilerna hade jag nog stått ut och hoppats att det löser sig i nästa uppgradering.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

goken
6/1/12, 1:06 PM
#12

Tack snälla så länge….

Jag väntar  //BengT

Niklas
6/1/12, 1:09 PM
#13

Om du skulle komma på något annat sätt att lösa det får du gärna berätta det här.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
goken
6/9/12, 10:53 AM
#14

Här återkommer jag med att ha löst problemet!

Jag la in gratisprogrammet MacKeeper (gratisdelen) och körde

en rensning av mina filer. Nu fungerar avstängning av skärmen

genom "vila" perfekt!

//BengT

Niklas
6/9/12, 2:02 PM
#15

Vad bra. Tack för att du kom ihåg att hålla oss informerade! Nu kan den här tråden förhoppningsvis hjälpa andra i framtiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

goken
6/13/12, 11:50 AM
#16

Hej igen…. fortsättning följer… skärmvila…

Efter gårdagens (13/6) uppdatering av bl.a Itunes från Apples falerade min dator igen med avstängning "skärmvila" till 30 sek. Att försöka ta hjälp av MacKeepers rensningsprogram hjälper inte denna gången. Ringer Apple support och blir uppmanad att köra om min systemuppdatering igen. Tidsåtgång 35+45 minuter. Nu funkar datorn rätt igen. På supporten erkänner dom att den nya uppdateringen hade skapat en del problem för dom.

Slutsats:

Man skall kanske vänta 10-14 dagar med att göra uppdatering från bl.a Apples för att unvika vara med de första som upptäcker dessa ev. nya problem.

Tanken är inte ny!

//BengT

Niklas
6/13/12, 3:09 PM
#17

Aj då. Bra att det löste sig igen, men synd att det tog så mycket tid.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: