Annons:
Etikettövrigt
Läst 3320 ggr
Maja
5/31/12, 11:07 PM

OS X systeminställningar låser sig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle ändra skrivbordsbakgrund, öppnar systeminställningar och klickar på "Byt skrivbordsbakgrund". Så fastnar jag vid denna bild (se bifogad). Datorn börjar tänka och tänka och tänka tills jag är tvungen att tvångsavsluta hela systeminställningar, eftersom programmet vägrar att svara. Why?

Dator: MacBook Pro, en månad gammal

Annons:
Niklas
6/1/12, 8:02 AM
#1

Kan det vara så att du har väldigt många filer som den vill läsa in? Det kan ta tid i så fall. Hur länge har du väntat innan du tvångsavslutar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
6/1/12, 8:30 AM
#2

Fast jag har bara typ 10 bilder i iPhoto och inga andra bilder som ligger på datorn (mer än de som redan ligger inne på datorn när den är ny). Jag har väntat i några minuter (3-4 min.) och när jag sedan öppnar tvångsavslutningen så är Systeminställningar rödmarkerad och det står "Svarar inte" efter det…

Niklas
6/1/12, 9:08 AM
#3

Jag skulle testa att radera den här filen:

Users/[användarnamn]/Bibliotek/Preferences/com.apple.desktop.plist

Den innehåller en del inställningar för skrivbordet. Det kan ha blivit något fel i den. Jag kan dock inte garantera att det inte påverkar annat. Det är därför jag skrev att "jag skulle …". Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
6/2/12, 12:11 AM
#4

Tack! Glad

Jag går förbi Digital Inn på väg till/från jobbet, så jag hoppade in där och frågade. Han hade aldrig varit med om problemet själv, men googlade runt lite och höll på att ta bort lite filer på datorn och ersatte dem med kopior - och vips så gick det igen!

Niklas
6/3/12, 11:43 AM
#5

Vad bra! Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: