Annons:
Etikettövrigt
Läst 3434 ggr
Anna
2012-06-09 16:12

iMac eller ej?

Jag har haft PC hela mitt liv men går just nu i tankarna att skaffa iMac istället. Har alltid haft problem med mina datorer och är trött på alla trasiga delar. Sitter just nu med en gammal PC som överhettas när jag försöker arbeta och varje gång jag byter fläkt går en annan sönder, eller så uppstår ett annat problem… Börjar bli tröttsamt. Kan absolut ingenting om delar eller hårdvara heller så att byta ut och köpa nytt är svårt.

Har aldrig köpt en helt ny dator förut utan fått ta över mina syskons datorer när de köpt nya. Dock aldrig riktigt trivts.

Jag arbetar som fotograf och bildbehandlar en hel del. Där har jag hört att Mac ska vara betydligt bättre än PC. Spelar inga spel eller liknande, är i princip foto, design, musik och surf jag använder datorn till.

Jag har dock inte råd att finansiera en ny iMac just nu då jag tar studenten nästa vecka och först och främst måste få en stabil ekonomi. Sedan har jag även andra viktiga inköp till mitt fotoföretag framöver som jag måste prioritera först. Har dock hittat iMacs i nästan nyskick inom min budget som jag är väldigt intresserade av. De flesta är bara använda några månader upp till max 1-2 år.

Rabblar mest nu känner jag… Men det jag försöker komma fram till, tror ni att det är värt pengarna att införskaffa en iMac 21,5", även om den inte är ny? Antingen i3 eller i5 beroende på vad jag får tag i. Är det värt att betala för märket, är skillnaden så pass stor mellan PC och Mac (främst bildbehandlingsvis/för fotografer)?

Alla tankar är välkomna!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Niklas
2012-06-09 17:48
#1

Jag har ingen iMac. Däremot en MacBook Pro som är två år gammal. Om jag skulle sälja den tycker jag att köparen skulle få en väldigt bra dator. På det viset har jag aldrig känt med de Windows-maskiner jag har haft tidigare och det har inte spelat någon roll om det har varit Dell, IBM, Fujitsu, Compaq eller andra märken.

Därför tror jag att om du hittar en iMac som ser fräsch ut kommer du att få en bra dator.

Två saker jag tror att du kan ha nytta av när du jobbar med bilder, är solid state-disk och mycket RAM-minne.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anna
2012-06-09 17:57
#2

#1 Intressant att höra att de är riktigt bra även efter 2 (flera) år - något jag aldrig upplevt med mina Windowsdatorer. Det känns ju bra!

Tack för tipsen. Glad

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Johnny
2012-06-10 16:27
#3

I min familj dräller det av olika Mac-prylar.

Två 6 år gamla vita MacBook, fungerar som de ska.

Denna dator, en iMac 27", 3 år, fungerar som om den vore ny.

En 6 årig MacBook Pro, lite repig på utsidan, fungerar hur bra som helst. Används fn i Afghanistan.

Sålde min fungerande iPhone 3, köpt 2007, fick 1700:-. Bra andrahandsvärde!

iPhone 4 och 4s.

Stundar nya inköp, antingen Air, MacBook Pro, är inte bestämt än.

Försöker just nu sälja en idé här hemma. Vi säljer iPhone 4, frugan får ta min 4s, jag köper FEMMAN när den kommer senare i år. Har ännu inte fått gehör för mitt argument, — man kan inte sätta en formel 1 bil i händerna på en dam. Men en pojke, som jag, skulle kunna test och köra en dylik?Cool

Den som lever får seSkrattande

Niklas
2012-06-10 17:30
#4

:-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Erik
2012-06-10 18:23
#5

Kan bara upprepa vad som redan sagts: för arbete och vardagsbruk (webb, bildbehandling, programmering ;)) tycker jag att Macen är överlägsen. Det är aldrig någonting som strular. Det enda är väl en liten tröskel medans man vänjer sig med de saker som fungerar annorlunda från PC:n.

Nackdelen är på spelsidan. Även om macen i teorin bör kunna köra (krävande) spel så tycks det aldrig riktigt som om man når hela vägen fram, så för datorspel är en spel-PC överlägsen.

Själv har jag en av varje. På PC:n har jag spelen (och Internet Explorer ;)). På min Macbook Pro har jag allt annat. ;) Har inte ångrat bytet till Mac en sekund.

-- erik

leja
2012-06-12 13:05
#6

Har älskat mac sen min första 1984. Liten men höll i många år. Nu har jag haft pc ett tag och de datorerna känns gamla efter bara ett år. Mac håller liksom längre, funderar på ny dator och då blir det nog…

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Niklas
2012-06-12 13:09
#7

#6: Hur kom det sig att du gick över till Windows?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2012-06-12 19:37
#8

Jag har undervisat i olika Office-paket i olika Windows-miljöer under perioden 1995—2007. Det fanns inget att bli imponerad av där!

Arbetade med mac 1987—1989. Skaffade egen mac 1993. Har haft mac sen dess! Det finns INGA planer på att byta till PC.

Kvalitet, inga virus och snyggare design. En helt annan känsla tycker jag, det räcker för mig!

leja
2012-06-13 10:51
#9

#7 Priset, men också att jag gick en del kurser och de var helt PC inriktade, så då var det enklare att byta. Sen har jag haft PC på jobbet med.

Men jag vill helst ha Mac. Sen är det vissa saker som PC är bättre på, som spel och programering, men det är inte mina huvudintressen.

Vad ska man ha som signatur tro?

Niklas
2012-06-13 15:08
#10

Okej. Tack för svaret!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Erik
2012-06-13 19:41
#11

#9 - Måste passa på att invända lite. ;) Jag upplever macen som överlägsen för "programmering" av två anledningar. Dels UI:t, men framför allt för att det är Unix i botten. Att kunna vända upp en bash-terminal istället för att klösa fram en närmast arkaisk "kommandotolk" är fantastiskt mycket bättre.

… och specifikt kombinationen av de två (vi kan ju få var och en för sig även på PC-sidan) något Mac-specifik.

Med reservation för att man inte programmerar för windows. ;P

-- erik

leja
2012-06-14 10:28
#12

Som sagt, programering är INTE min starka sida.Flört

Så jag tror dig helt på den punkten.

Vad ska man ha som signatur tro?

jobi55
2012-06-14 20:10
#13

iMac säger jag …har Iphone iPad och nu senast bytte jag min pc mot en 21,5" iMac….o wow vilken skillnad kommer aldrig gå tillbaks till pc igen snart 57 årig farmor :-)

Annons:
Anna
2012-06-26 21:48
#14

Kan ju lite glatt meddela att jag fått tag i en iMac 21,5" från 2011. Hämtar den på fredag! Glad

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niklas
2012-06-26 21:55
#15

Vad roligt! Då ser jag fram emot svåra frågor när du börjar komma igång med den. Glad Hoppas att du blir nöjd.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2012-06-27 20:03
#16

Du kommer att känna hur det är att åka cabbad JaggaCool

Det har jag gjort de senaste sex årenSkrattande

Nöjd, ja, det är bra förnamnetFlört

Upp till toppen
Annons: