Annons:
Etikettövrigt
Läst 2554 ggr
[lucii]
2012-06-18 17:19

Byta ut min PC mot en Mac?

Jag har haft problem med min nuvarande PC, Sony Vaio, ett tag men nu har det blivit värre. Så jag lär få köpa en ny dator inom kort.

Jag har funderat på en mac men jag har knappt rört vid en mac så jag vet inte riktigt vad jag ger mig in i. Jag har försökt läsa på vad en mac är för något men det är inte så lätt alla gånger när man är ett "bokstavs-barn" och all text blir till en röra i ögonen. :/

Hur som helst har jag funderat ut mina behov.

1. Den ska vara tyst då jag lätt blir störd av ljud. (min nuvarande fläkt låter som 7 svåra år ungefär).Ja alltså den låter verkligen HÖGT!!

2. Jag har en foto intresse därför har jag behov av en dator och program som underlättar när man fotar mycket.

3. Jag brukar ibland koppla ihop min tv och dator för att scanna dataskärmen och detta är något jag lätt vill kunna göra fortsättningsvis också.

4. Datorn får gärna ha så många usb.portar som möjligt då jag har mobilt modem, extern hårdisk och en massa annat igång dagligen.

5. Datorn ska vara snabb!! Då jag använder mail/internet mycket får det inte ta 100 år för datorn att förstå att den ska öppna något.

6. Den ska helst vara stationär eftersom jag bara ska ha en "hemma-dator". Eller en mycket bra laptop.

Någon som har något förslag? ;)

Annons:
Niklas
2012-06-18 18:05
#1

1. Min MacBook Pro är oftast tyst. Om jag låter den jobba hårdare sätter fläkten igång. Inte som sju svåra år, men den hörs i alla fall. Vill du ha en i stort sett tyst Mac är MacBook Air ett alternativ.

2. Då tror jag att du behöver mycket RAM-minne och en processor som inte är alltför seg.

3. Jag förstår inte vad du menar med att skanna skärmen. Kan du förklara det?

4. Det låter som om du har ungefär samma behov som jag. Jag har löst det med en USB-hubb med sju ingångar. Det finns med ännu fler om det inte räcker.

5. Mejl och internet är normalt inte saker som kräver en snabb dator. Där gör internetuppkopplingen mer skillnad.

6. Är det någon nackdel att den är bärbar? Det finns mycket snabba bärbara datorer.

I stort verkar du ha ungefär samma krav som jag. Jag fotograferar mycket och redigerar bilder och filmer. Jag har fyra externa diskar kopplade till datorn hela tiden via USB-hubb. Dessutom har jag ett par diskar jag ansluter vid behov. Liksom du ogillar jag fläktljud. Jag vill ha bakgrundsupplyst tangentbord för att kunna jobba i skumma miljöer.

Nyligen beställde jag en ny dator och valde en MacBook Air med 8 gigabyte RAM-minne. Det återstår att se hur den klarar kraven. Jag tror att det kommer att fungera. Den har ingen traditionell hårddisk utan en solid state disk som dels saknar rörliga delar och dels är ungefär fyra gånger så snabb som en vanlig laptop-disk.

Jag vet inte var du bor men om det finns någon Mac-återförsäljare på orten föreslår jag att du går dit och testar och lyssnar på de Macar som finns. De brukar alltid finnas uppställda så att man kan leka med dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[lucii]
2012-06-18 21:20
#2

Tack så hemskt mycket för alla dina råd. Nu känner jag mig inte lika förvirrad som innan. :)

Jag menade klona skärmen, var nog lite trött när jag skrev vissa meningar. Ibland händer det att jag har sportify igång och klonar skärmen via en hdmi kabel.

För mig spelar det inte så stor roll om den är staionär eller bärbar men jag använder bara datorn hemma så jag behöver inte en laptop att förflytta någonstans.

Just det, jag kom på en sak. Eftersom jag använder min kamera och olika redigerings-verktyg väldigt mycket är det viktigt med en bra bildskärm.

Jag fick en USB-hubb men den funkar inte alls. Men den var kanske inte så påkostad heller. Får nog ta och leta upp en ny sådan helt enkelt, en bra sådan.

Vad jag vet så ska det finnas en mac butik inte allt för långt härifrån. (Bor lite utanför Stockholm city).

Du som också använder din mac inom foto. Vilken bildstorlek använder du?

/Luci

Niklas
2012-06-18 22:06
#3

Jag har alltid varit nöjd med skärmkvalitén. Den är ljusstark med bra kontraster. Sen har jag en större skärm hemma som jag kan koppla den till med HDMI-kabel eftersom det kan bli lite smått på den inbyggda skärmen när jag arbetar mycket i Lightroom.

När det gäller USB-hubb, se till att du hittar en med egen strömförsörjning. De utan fungerar inte alltid så bra. Jag tror att det var en sån här fast med 7 portar jag köpte senast:

USB 2.0-hubb 10-portar

I och omkring Stockholm finns det gott om Apple-återförsäljare. Titta på Macoteket eller Digital Inn till exempel. El-giganten och Mediamarkt brukar också ha Apple-hörnor.

Vad menar du med bildstorlek? Storlek på bilderna jag tar eller skärmen på datorn?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[lucii]
2012-06-19 12:19
#4

min hdmi kabel i Guld är väldigt uppskattad här hemma. Ljud och bild i ett. Mina föräldrar envisas fortfarande med att ha två kablar. Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt ungefär ;)

Det var längesen jag använde lightroom nu. Jag köper mina program och det kostar ju några lappar för varje paket, tyvärr.

USB-hubben du länkade verkar mtcket mer påkostad än den jag fick och är den så bra som den verkar är den ju lätt värd det priset. Tack för tipset!

Ja just det, finns ett mediamarkt i Barkarby inte så långt härifrån. ska även finnas en i Gallerian har jag för mig. Men vet ej om de har mac avd. där också?

jag menar vad du har för tum på din datorskärm? Den jag har nu är 14 - 15". Men min tv är väl 20 - 22". Vilken tum skulle du rekomendera om man vill kunna sitta och pilla bilder? ;)

Niklas
2012-06-19 14:32
#5

Både Mediamarkt och Elgiganten i Barkarby har Apple-saker. Vad de har i Gallerian vet jag inte, men i stan finns det många ställen som har Mac. Macoteket finns till exempel både på Kungsgatan och Birger Jarlsgatan. Digital Inn finns under Kulturhuset. Jag gillar Macoteket. De är kunniga, inte påträngande och hjälpsamma. Priserna brukar vara ungefär samma överallt.

Min datorskärm är 13,3 tum. För mig är den precis lagom. Den nya jag beställde är också 13 tum. Tidigare hade jag ett gäng bärbara med större skärmar, men jag tyckte aldrig att de var tillräckligt bärbara. Hemma har jag en 22-tumsskärm. Det tycker jag är rätt lagom för bildbehandling, fast man kan förstås aldrig ha en för stor skärm när det gäller bilder. Flört

Ja, Lightroom är inte gratis. I Mac-världen finns det ett prisvärt alternativ. Aperture är Apples motsvarighet. Jag är inte riktigt lika förtjust i det, kanske av ovana, men för 600 kronor är det ett riktigt bra köp, tycker jag. Det har fått 4,5 poäng av 5 i genomsnitt och ligger alltid på listan över bästsäljare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2012-06-23 22:52
#6

Jag har aldrig haft en så tyst dator som min MacBook Pro. Jag har en på jobbet och en hemma. Den med SSD disk är helt knäpptyst och det går inte att lyssna för att avgöra om den är på eller ej. Har oftast den i vårt sovrum och hör den aldrig på natten trots att den är på.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: