Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 4563 ggr
jobi55
7/19/12, 7:21 PM

Virusprogram till Mac

Nu i trojanernas tid o det nu visat sig att de ger sig på Maccar….hur har ni gjort? Har ni  installerat virusprogram?

Annons:
Zabbio
7/19/12, 7:30 PM
#1

Laddade ner Mackeeper för ett tag sedan, det var ett jättebra virusprogram! Hela datorn betedde sig som om den fått virus! ;)

Men jag tillhör nog skaran som inte bryr mig om virusskydd. I värsta fall får jag väl formtera om, men hittils på 5 år har jag inte behövt det.

Känns iofs inte helt kul att kanske sprida smitta till andra.. men jag tror inte att jag gör det…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Niklas
7/21/12, 3:06 PM
#2

Jag använder inte antivirus. Finns det något bra som inte äter systemresurser?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

onelund
7/22/12, 12:26 AM
#3

Samma här.känner inget behov av antivirus. Använder mig av sunt förnuft istället Btw iFokus är bäst

http://onelund.com

iSawa
11/26/12, 11:25 PM
#4

Jag har Avast till min MacBook Pro tycker det är ett riktigt bra program =)

Thaeri
11/28/12, 2:13 AM
#5

Avast funkar bra i Windows på min stationära, så det kommer nog bli det första jag testar i OS X om jag känner att jag behöver ett. Hemversionen är gratis också Glad

deeman
3/28/13, 10:09 PM
#6

Har alldrig haft något problem med min MAC men jag har ändå ett anivirusprogram installerat för säkerhets skull. 

Det heter Sophos och är det bästa fria alternativet för Mac så vitt jag vet.

http://www.sophos.com/en-us/

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Niklas
3/29/13, 6:36 AM
#7

Jag använder också Sophos numera.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
6/1/13, 9:29 AM
#8

Jag använder inget virusprogram i min mac. Känns så onödigt i dagens läge men ändå vill jag fråga om Sophos. Sänker inte den prestandan? Kan man mäta hur mycket den tar av systemet resurser/prestanda?

deeman
6/1/13, 11:20 AM
#9

#8 Nej det gör det inte. Sophos är i min Mac är mycket resurssnålt och märks knappt. Sedan är det bättre att ha ett skydd än inget alls så jag förstår inte din utsago då det i dag är lättare än någonsin förr att få något skit i sina burkar. 

För övrigt finns även Avast till Mac numera.
Så nu finns det 2st fullgoda alternativ.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Jens]
6/1/13, 11:26 AM
#10

#9

Tack för ditt svar och svaret på din fråga är att jag använder det sunda förnuftet 😎 som skydd och har ännu inte råkat ut för någon virus/trojan/mask. Så än så länge så ser jag inte behovet av ett virusprogram till min macdator men det kanske blir längre fram.

deeman
6/1/13, 11:57 AM
#11

#10 Det sunda förnuftet till all ära - vilket man klarar sig väl med, men det är även en viss chansning att förlita sig blint på den då man i dag kan få in något väldigt lätt. Eller kanske inte just i dag, men kanske i morgon, och som sagt bättre ha något skydd än inget alls - det tycker jag också är ett sunt förnuft.
Mac är generellt sett ett bättre system än PC redan från början - men ditt resonemang kan jag inte helt hålla med om då min erfarenhet och säger mig annat.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Jens]
6/1/13, 1:40 PM
#12

Hehe 🙂

Jag lever väldigt bra med det sunda förnuftet men jag förstår dig också. Än så länge finns det ju inga virus till MAC vad jag kan förstå utan enbart maskar/trojaner och dessa är ju 'virus' på så sätt att de måste aktiveras för att de ska infektera en dator. Rätta mig om jag har fel men jag tror det är så och det är där jag tänker på att då räcker det med det sunda förnuftet. Sedan finns det ju oseriösa hemsidor och de besöker ju inte jag alls utan håller mig undan men Sophos har inget stöd för oseriösa sidor men det hade dock Avast såg jag. Jag använder mig av WOT och tycker det är mer än tillräckligt för att jag ska backa om jag hamnar på några otrevliga sidor av misstag.

http://guides.macrumors.com/Mac_Virus/Malware_FAQ

Kefa
6/6/13, 5:09 PM
#13

Vad säger ni? Vad skulle ni rekomendera, har kört lite Sopho på en dator och det verkar fungera bra. På min andra har jag Telias Säker surf (F-secure) Skulle ni ta bort Telia och köra Sopho i stället?

Annons:
[Jens]
6/6/13, 5:20 PM
#14

#13

Absolut! Det tycker jag att du ska göra det för jag vet att Telia Säker surf tar verkligen på systemresurserna vilket inte Sophos gör på samma sätt.

Kefa
6/6/13, 6:23 PM
#15

Då är det inte bara inbillning ;)

[Jens]
6/6/13, 6:34 PM
#16

Nope, Det gäller även i pc-världen. Telia Säker surf är bedrövlig! Rekommenderar alla att avinstallera skiten och skaffa ett bättre.

Niklas
6/7/13, 2:41 PM
#17

Även Avast fungerar bra och tar inte märkbart av systemresurserna. Jag kör det på den bärbara och Sophos på minin.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: