Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 3107 ggr
Kefa
7/30/12, 7:59 AM

Officepaketet i OS X

Tyvärr är det svårt att skiljas från Microsoft helt. Jag har insett att Office blir kvar. Det finns en jättebra licens för 1 anv 2 datorer, men den kostar skjortan i Sverige, ca 3000 men finns för 1200 på tex Amazon. Men då inträffar fenomenet att jag som svensk kan inte handla mjukvara, även vid nedladdning måste jag ange adress och spärras. VARFÖR??? Finns det alternativ?

Annons:
Niklas
7/30/12, 10:29 AM
#1

Har du provat Libre Office? Om inte tycker jag att du ska göra det innan du betalar för något annat.

Libre Office för Mac OS X

Vad är det i Microsoft Office du behöver?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
7/30/12, 11:22 AM
#2

Det är framförallt Outlook jag har svårt efter 15 år att skiljas ifrån. Sedan är det kompabiiliteten, är i ett nätvcerk där mycket filer byts, Word är tyvärr suverän där då alla har den.

Niklas
7/30/12, 12:17 PM
#3

Libre Office kan läsa och skriva Word-filer. Räcker inte det?

Om det är en vanesak när det gäller Outlook är det förstås lite svårare att göra något åt det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
7/30/12, 1:05 PM
#4

Det jag har sett av Libran så verkar den kunna vara OK. OpenOffice är ju oxå ett bra alternativ. Men det är detta med e-mail hantering, jag har ett ca 15 olika mapppar som jag sparar i. Har inte sett någon e-mailklient förutom outlook som klarar det. Och även säkerhetskopieringen, nu verkar ju det vara löst med Time machine. Men pst backup och separata partioner har räddat mig många ggr på windowstiden.

Thaeri
7/30/12, 2:59 PM
#5

Thunderbird borde väl klara av det? Nu har jag inte 15 olika mappar visserligen, och absolut inte för ett konto, men 8 för det ena och 5 för det andra är det inga problem med.

Niklas
7/30/12, 4:53 PM
#6

#4: Libre Office är utvecklad ur OpenOffice av folk som inte tyckte att vägen OpenOffice tog var tillräckligt bra.

När det gäller mappar undrar jag vad du har tittat på. Klarar inte alla mailklienter det i en eller annan form? Jag ersatte Outlook med Gmail för många år sen. De har inte mappar men däremot etiketter och en fantastisk sökfunktion. Det går mycket snabbare för mig att hitta gamla mail nu än på Outlook-tiden. Jag skulle inte vilja byta tillbaks.

Ta en titt på Sparrow Mail. Det finns en gratis-version.

Sparrow Lite

Det är ett grafiskt gränssnitt mot Gmail.

Glöm inte OS X inbyggda mail-klient också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Kefa
7/30/12, 7:50 PM
#7

Jag får helt fnkelt titta ett varv till helt enkelt. TACK

onelund
7/30/12, 11:15 PM
#8

Thunderbird borde funka för dig, själv köra jag med Mail och kopplat mot min egna domän med IMAP så klarar jag mig mkt bra tycker jag

http://onelund.com

Kefa
7/31/12, 10:03 PM
#9

Nu ger jag upp!!!!!!!!!

Installerade Thunderbird i PC - allt importerades, nemas problemas

Instalklerade Thunderbird i Mac - inget importerades

Lyckades exportera en del mail från PC Thunderbird, men inte alla kom med. Köpte ett exporteringsprogram för PST till Mac. Godkände inte min Outlook på PC som standardklient och exporterade inte. Jag måste tyvärr konstatera att Outlook inte vill lämna mig, så jag får bita i det sura äpplet och köpa Office. Hoppas jag kan hitta en lösning att köpa den från utlandet.

Tack för alla goda råd.

Niklas
7/31/12, 10:50 PM
#10

Köp inte hela Office i så fall. Köp bara Outlook om det säljs löst till Mac.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
7/31/12, 11:26 PM
#11

Det är ingen prisskillnad, det är Outlook som Microsoft tar betalt för idag. ;)

Thaeri
7/31/12, 11:31 PM
#12

Hur gjorde du när du importerade?

Som jag skrev i en annan tråd:

Installera Thunderbird i Windows.

Importera alla dina konton och mejl från Outlook till Thunderbird

Kopiera mappen Thunderbird i C:\Users\\AppData\Roaming i Windows till mappen Bibliotek (eller Library om du kör på engelska) i din personliga mapp i OS X.

Installera Thunderbird i OS X och öppna det.

Med andra ord är det viktigt att du gör det i rätt ordning. Om du redan har installerat Thunderbird i OS X, radera den mappen i "Bibliotek", och kopiera sen över den från Windows.

Inga extra program behövs alltså, man behöver bara kopiera över profilen.

Niklas
8/1/12, 8:24 AM
#13

#11: Till Windows kostar Outlook ensam 1300.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
8/2/12, 10:15 AM
#14

Jag hittade en tänkbar lösning för att exportera mail från Outlook till Gmail på nätet:

1. Aktivera IMAP i ditt Gmail-konto och konfigurera Outlook att synka med Gmail.

2. Kopiera mail från Outlook till Gmail genom att flytta dem i Outlook.

Om du har mycket mail kan det ta lång tid.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
8/4/12, 9:17 PM
#15

Det var lite pyssel, men det mesta handlar nog om ovana. Mac:s filsystem är klart annorlunda. När jag kopierade filerna och ställde in manyuellt konto för konto så fungerade det. Nu blir en följdfråga; Jag brukade byta PST fil vart år öpga storleken, hur löser man det i Thunderbird?

Upp till toppen
Annons: