Annons:
Etikettövrigt
Läst 4585 ggr
annicabjo
2012-08-21 19:26

iMac varmare än varmast

Jag har en guldklimp (iMac ) som jag vårdar med mycket kärlek och ömhet men har nu märkt att den blir så het på baksidan så jag nästan bränner mig när jag tar på den och sen durrar den i trakten kring start knappen men för inget oväsen och fläkten hörs knappt vad ska jag göra? Vill ju ha min big Mac i många år till

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn:    iMac
Modellidentifierare:    iMac11,3
Processornamn:    Intel Core i5
Processorhastighet:    2,8 GHz
Antal processorer:    1
Totalt antal kärnor:    4
L2-cache (per kärna):    256 K
L3-cache:    8 MB
Minne:    4 GB
Anslutningshastighet mellan processorer:    4.8 GT/s
Boot ROM-version:    IM112.0057.B00
SMC-version (system):    1.59f2
Serienummer (system):    W80460J9HJY
Maskinvaru-UUID:    16D3023F-B34B-5005-A227-A4EB77D5E2B8

Annica

Annons:
Niklas
2012-08-21 20:26
#1

Har du rengjort fläktinsuget någon gång? Om inte behöver det säkert göras. Sen kan man tycka att fläkten borde jobba då, men börja där i alla fall.

Du skriver att den "durrar". Är det ingen fläkt som gör det i så fall?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annicabjo
2012-08-21 20:59
#2

Den är rengjord och durret inbillar jag mig kommer från hårddisken , det är inget man hör utan känner när man trycker på onknappen

Fläkten går men datorn blir så jättevarm inte vid vanligt arbete o surfande utan mer när man spelar

Annica

Niklas
2012-08-21 21:08
#3

Att den jobbar hårt vid spelande är nog inte så konstigt även om det är en kraftfull dator. Är det så varmt att du inte kan hålla på det stället eller "bara" väldigt varmt?

Hårddisken sitter ganska högt upp i mitten. Ganska nära strömbrytaren sitter det en fläkt på de bilder jag har sett.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annicabjo
2012-08-21 21:18
#4

Är svårt att hålla kvar handen så varm blir den och vibrationerna vid on knappen är borta när datorn är igång, så avstängd finns det  durrningar

när jag använder wm-ware så blir den oxå het.

Finns det något program att hämta hem som mäter tempen jag har för mig att jag läst det någonstans men glömt namnet

Annica

Niklas
2012-08-21 21:30
#5

Jadå, det finns såna program. Här är ett:

Temperature Monitor för OS X

Känner du "durrningarna" om du bara håller fingret försiktigt mot datorn vid knappen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annicabjo
2012-08-21 21:38
#6

Ja och lite runt knappen

Annica

Annons:
annicabjo
2012-08-21 21:53
#7

nu fick jag fram lite värmevärden men det är som att visa oxen bibeln, så dålig på sånt här

Annica

Niklas
2012-08-22 08:08
#8

#6: Det påminner om sånt jag varit med om på en MacBook Pro och som jag tyckte kändes som en svag elektrisk ström eller liknande. Undrar om det kan vara någon krypström som försvinner när datorn slås på.

#7: Kan du lägga in en skärmdump?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

onelund
2012-08-22 09:20
#9

aha men det är inte så att du har datorn ansluten till ett ojordat uttag? då får jag nämligen durrningar i min macbook

http://onelund.com

Niklas
2012-08-22 14:18
#10

Det kan ha varit så för mig. Jag minns inte var den var ansluten då, men om det inte var hemma kan det ha varit ojordat. Tack för den förklaringen! Det låter rimligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

onelund
2012-08-22 19:50
#11

japp så kan det vara eller om kontakterna i magsafeladdaren börjar bli solkiga, då kan jag ochså få durrningar :-)

http://onelund.com

Denna kommentar har tagits bort.
annicabjo
2012-08-22 21:06
#13

försöker ladda upp dumpen men den visas inte

Annica

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
annicabjo
2012-08-22 21:26
#16

Nix funkar inte

Annica

Fiana
2012-08-31 17:04
#17

Min iMac är ganska gammal nu, 4.5 år men har alltid haft det problemet att den blir för varm - fläktarna kickar helt enkelt inte igång som de ska (kan delvis ha att göra med att apple gärna vill mac'ar ska vara mycket tystare än pc). Jag löste det helt enkelt med ett litet program där du manuellt kan skruva upp mini-läget. När den fortfarande var nyare hade jag den oändrade profilen till allt "vanligt" och den med högre fläkthastigheter vid spel etc. eller om det var på sommaren, numera håller jag den helst alltid på det högre läget.

Programmet heter smcFanControl

Niklas
2012-09-01 07:48
#18

#17: Tack för tipset!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: