Annons:
Etiketthårdvara
Läst 5359 ggr
BettaSplendens
2013-02-06 15:53

Mac med svullet batteri

Har en Mac som är ca 3 år gammal där batteriet har svällt. Vi ska byta ut det så snart som möjligt. Jag använder den fortfarande nu fast med en mus, men vet inte riktigt om jag vågar för jag hörde att det finns en explosionsrisk? hur stor är den? Ska se om jag kan ta en bild sen, ser ganska sjukt ut.. :P

(vet inte om gruppen var rätt)

Annons:
Niklas
2013-02-07 06:55
#1

Om det var min skulle jag inte använda den även om jag inte vet hur stor risken för explosion är. Det kan inte vara bra för datorn.

(Det är precis rätt grupp.) 


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2013-02-09 13:51
#2

Om du köpt datorn som privatperson och den är nyare än 3år så finns det en liten chans att du kan reklamera felet enligt konsumentköplagen.

Ring Apple på 0771-199519 och förklara felet för dem. Möjligt att de tar på sig skadan direkt och hänvisar dig till en appleverkstad som byter batteriet åt dig. Om de inte tar på sig så gå till appleverkstan ändå och säger att du vill reklamera skadan. Ta med kvitto. Har du inget kvitto går det inte att reklamera, ingen idé att ens försöka utan kvitto.

Du kommer få fylla i ett formulär hos verkstan som personalen skickar in tillsammans med kvittokopia till apple när de beställer ett nytt batteri till datorn. Med lite tur godkänner apple reklamationen och batteriet byts kostnadsfritt på några dagar.

Ett nytt batteri kostar annars ca 1600kr monterat och klart i din dator hos en mac-verkstad.

BettaSplendens
2013-02-09 17:54
#3

#1 Har slutat använda den nu.. Men blir galen för det funkar inte att installera Wow på min andra dator..  Har läst allt om vad det kan vara, fixat och donat men icke.. :( Hoppas pappa i alla fall kan ta den till verkstaden snart så jag kan spela mitt älskade spel.. 

#2 Tyvärr är den äldre än 3 år.. :( Vi ska köpa ett nytt batteri, kostade runt 1300. Mycket pegar men bättre än att datorn bara ligger och skräpar hemma så man inte kan använda den :)

Niklas
2013-02-09 19:06
#4

#3: Vilken datormodell är det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

BettaSplendens
2013-02-09 22:29
#5

#4 En Macbook Pro 13 "

Niklas
2013-02-10 19:28
#6

Jag kan tänka mig att Apple byter ut det gratis då.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MagArne
2013-02-10 22:03
#7

Apple har inga utbytesprogram på dessa batterier och då datorn är över 3år är jag mycket tveksam på att de tar det på goodwill. Men går ju alltid ringa och fråga dem.

Niklas
2013-02-11 07:50
#8

Jag Googlade och i USA verkar det vara ganska vanligt att de byter ut dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2013-02-11 15:46
#9

Hittade du någon dokumentation från apple som styrker detta? Jag har gått igenom alla deras Repair Extension Programs men hittar inget pågående för batterier på Macbook Pro.

Niklas
2013-02-12 07:19
#10

Inte från Apple själva, men i olika diskussionsforum. Skälet uppgavs vara att det kunde innebära en brandfara med svullna batterier och att de ville undvika eventuella olyckor. Jag tycker inte att det låter helt orimligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: