Annons:
Etikettövrigt
Läst 4427 ggr
fettmedkevlar
2013-02-13 15:10

Dålig batteritid och varm kontakt

Hej hopp!

Jag provade leta via sökfunktionen men det ville sig inte.

Det är så att jag har en MacBook Pro 15", och sedan sommaren förra året har den fått otroligt dålig batteritid. Trodde det var laddaren först som var trasig(kortslutning) eftersom själva kontakten som skall sitta i datorn blev skållhet och man kunde inte röra i den.

Köpte en ny laddare och det är nästan samma visa, alltså kontakten blir varm(inte skållhet, men varm). Och själva datorn blir såpass varm under att man inte kan ha den i knät längre stunder. Garantin har gått ut(endast ett års garanti), och jag köpte den på NetOnNet 2011.

Är det bara att lämna in för utbyte av batteri eller har ni några tips?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Annons:
[Moa-]
2013-02-13 15:19
#1

Är det fabrikationsfel har du kvar reklamationsrätten enligt konsumentköplagen, skillnaden är att det är skiftad bevisbörda efter 1 år, nu skall du påvisa att det är ett fel som fanns vid tillverkningen och inte säljaren som skall visa att det inte fanns.

NetOnNet brukar enligt min uppfattning vara bra att ha att göra med, har du varit i kontakt med dem?

Batterier är dock förbrukningsvara, så kan behöva bytas efter ett par år och det omfattar inte garantin.

fettmedkevlar
2013-02-13 15:23
#2

#1 Tack för svar!
Jag vet inte om det är fabrikationsfel, men batteriet fungerade felfritt fram tills sommaren förra året. För att vara mer exakt, veckor efter att garantin gick ut så började batteriet och laddaren att strula.

Och jag är varsam med mina grejer, har den oftast på bordet och lyfter den i famnen.

Nej har inte varit i kontakt med den ännu då jag lyckats slarva bort kvittot. Eller kan dem se via egen dator att jag har köpt den av dem?

Jo det är förstått, men det känns som att den bör ju hålla längre än ett år. Och om jag idag laddar datorn så den är fulladdad håller batteriet i ungefär 45 minuter innan datorn slocknar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Moa-]
2013-02-13 17:00
#3

fettmedkevlar; med ett fel som är över ett halvår och utan kvitto tror jag tyvärr att du har svårt att gå igenom…

Som sagt är batteriet en förbrukningsvara, ett år var extremt kort hållbarhet, tyvärr svårt nu som sagt.

Kvittot är ditt ansvar som kund att hålla ordning på, för att du skall kunna häva fel gentemot butiken. Fyllde du i några uppgifter i kassan när du köpte produkten?

Niklas
2013-02-14 05:00
#4

#0: Är fläkten igång mycket?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

fettmedkevlar
2013-02-14 15:38
#5

#3 Alltså jag har kvittot, men jag har inte hittat det(eftersom den är köpt 2011 så är den säkert på vinden med övriga gamla papper).

Javisst det gjorde jag, alla kunduppgifter som krävdes. Har även kvar inbetalningsavin.

#4 Ja alltså det är den till och från. Och när den väl sätter igång så låter den högt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Moa-]
2013-02-14 16:31
#6

fettmedkevlar; jag vet inte riktigt hur jag skall tolka att du har kvittot men att du har tappat bort det?

Beställde du på webben eller köpte du i butik? Prata med dem och se om du kan hjälpa dig. Dock anses som sagt batterier som förbrukningsvara och är svårt att få på en garanti, ju längre tiden går desto svårare blir det att få batteriet till en godkänd reklamation.

Annons:
fettmedkevlar
2013-02-14 18:39
#7

#6 Jag har kvittot kvar, dvs inte slängt det. Men jag hittar det inte i skåpet eller i nuvarande pärmen. Så därmed är alla papper från 2011 uppe på vinden i kartonger, och jag skulle säga med 99% säkerhet att kvittot är där bara att jag inte har hittat det hittills. Förstod du hur jag menar du?

Via webben.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Niklas
2013-02-15 10:41
#8

#5: Jag kan tänka mig att det är rätt mycket damm i den ifall du inte har öppnat och dammsugit den någon gång. Då blir den varm och fläkten sätter igång. Vore det min dator skulle jag öppna locket under och dammsuga fläkten innan jag gjorde något mer drastiskt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2013-02-15 10:48
#9

Köp tryckluft på burk, typ denna. Läs manualen då burken ska användas stående och inte vinklas för mycket.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kringutrustning/rengoring/tryckluft-for-kontorsrengoring-p18094

Damsugaren är inte att rekommendera att köra med inne i en dator då de alstrar en hel del statisk elektricitet som kan förstöra datorn.

Det finns inga plomberingar eller liknande i Macbook Pro så skruva av bakstycket och blås rent fläkten och kylflänsen.

fettmedkevlar
2013-02-15 15:59
#10

#8 och #9

Ska prova det, har inte vågat göra det tidigare ifall det skulle bli knas. Men om man öppnar försiktigt så kan man alltså blåsa/dammsuga? Har en dammsugare med blåsfunktion så det bör ju kanske fungera.

Har haft PC tidigare och fläkten smackade igen direkt av damm, men då är ju den mer "öppen" än vad MacBook Pro är. Hur kommer det damm in i den? Ja förutom vid tagenterna.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Niklas
2013-02-15 18:41
#11

Jag har för mig att luftinsuget är under tangentbordet och utblåset vid gångjärnet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2013-02-15 21:56
#12

Snåla inte. Köp tryckluft på burk och kör inte dammsugaren i datorn vare sig den suger eller blåser. Burken räcker till att blåsa rent ett 30-tal datorer.

fettmedkevlar
2013-02-25 16:49
#13

Tack för svar, återkommer när det är testat :-)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: