Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

macOS Program, appar & tjänster Hårdvara Tillbehör Apple TV Nyheter Tips Apple Övrigt Om iFokus & sajten
Program, appar & tjänster

Filmer från iPhone förvrängs i iMovie

2013-03-18 16:46 #0 av: mopsen12

När jag öppnar mina filmklipp från min iphone i imovie på min mac är klippen helt utsträckta på bredden. Alla i filmerna ser ut som när man står framför en sådan där knasig lustiga huset spegel och man är kort och ihoptryckt. Det ser likadant ut med standard upplösning, iphone upplösning och den där tredje upplösningen. Vad ska man göra då?

Anmäl
2013-03-18 20:35 #1 av: Niklas

Är det alltså när du har exporterat filmerna från iMovie eller vad menar du med olika upplösningar?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2013-03-18 21:21 #2 av: mopsen12

Tror jag tänkte fel med upplösningar. Vet inte vad det heter, något med ratio. Vi har ju filmat allt med iphonen när den varit rak uppåt, eller vad det heter. Vi glömde att vända på den och filma liggandes. Är det där problemet ligger tro?

Anmäl
2013-03-19 10:00 #3 av: Niklas

Det låter inte så. Det brukar inte påverka proportionerna på det man filmar. Du tänker kanske på aspect ratio, alltså proportionerna mellan bredd och höjd.

Jag tror att det är någon inställning i iMovie. Ser filmerna ut som de ska om du tittar på dem i något annat program än iMovie, exempelvis Qucktime?

Anmäl
2013-03-19 22:10 #4 av: mopsen12

De ser normala, ut i quicktime!

Anmäl
2013-03-20 16:40 #5 av: Niklas

Bra, då vet vi i alla fall att det är just iMovie som förvränger dem. 

Var i iMovie är det de ser förvrängda ut? Är du inne i ett projekt? Kan du göra en skärmdump som visar hur det ser ut?

Anmäl
2013-03-20 19:47 #6 av: mopsen12

Det löste sig i alla fall... vi spelade om alla scener idag... hehe! Men tack för hjälpen!

Anmäl
2013-03-20 20:13 #7 av: Niklas

Och då blev det bra? Vad konstigt. Men bra.

Anmäl
2013-03-21 07:10 #8 av: mopsen12

Ja, men vi höll iphonen horisontalt, inte som vi gjorde sist alltså, och då funkade det!

Anmäl
2013-03-21 09:12 #9 av: Niklas

Okej.

Anmäl
2014-12-21 18:22 #10 av: jander_downunder

Jag fortsätter på denna tråd. Jag har nämligen samma problem men hittar ingen lösning. Oavsett om jag filmat på höjden eller på bredden så förvränger iMovie bilden, drar ut den. I andra program blir filmbilden normal. Jag tar en skärmdump där filmen syns dels normalt i ett annat program och dels hur den blivit när den importerats i iMovie. Jag har iMovie 09. Har letat under inställningar. Förut kunde jag importera sådana här filmer utan att det blev ngt problem. Jag förstår inte vad som har hänt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.