Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 6418 ggr
[Jens]
5/19/13, 9:22 AM

Ta bort oönskade appar på rätt sätt i OS X?

För den oerfarne mac-användaren så raderar man en app bara genom att dra och släppa appen i papperskorgen och den tar bort appen till fullo men så är det inte alltid utan det blir ofta ett antal filer kvar som ligger på andra ställen och som hör ihop med appen och det är då det behövs ett extra program som verkligen letar upp dessa filer. 

Vad använder ni för program för att avinstallera oönskade appar? Själv använder jag ett program som heter AppCleaner och det är gratis men det kanske finns bättre program?

Annons:
MagArne
5/19/13, 9:31 PM
#1

Jag har köpt cleanmymac men gillar inte nya version 2 samt att det blir lite väl dyrt i längden för mig som har på tok för många macar i drift.

[Jens]
5/19/13, 9:38 PM
#2

Ja, jag gillar inte den heller så mycket men jag fick tips av en vän ikväll att CleanApp är väldigt bra och jag köpte det och blev överraskad över funktionerna som finns där.

Du kan läsa mer om programmet här - http://www.syniumsoftware.com/cleanapp/

Niklas
5/20/13, 8:46 PM
#3

Nuförtiden låter jag Hazel göra jobbet. Tidigare hade jag AppCleaner.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
5/20/13, 8:51 PM
#4

#3

Har själv använt AppCleaner fram tills igår så nu använder jag CleanApp istället. Kul med lite extra saker att använda sig av inuti själva appen.

Niklas
5/21/13, 10:07 AM
#5

"Kul med lite extra saker att använda sig av inuti själva appen."

Då borde du testa Hazel. 🙂 Det är egentligen inte alls till för att ta bort skräpfiler vid avinstallation. Det är bara ett litet extraknäck som det dessutom gör bättre än AppCleaner i och med att jag aldrig behöver göra något annat än radera programmen. När Hazel känner att ett program försvinner från program-mappen frågar det om jag vill ta bort de tillhörande filerna.

Sök efter Hazel från Noodlesoft om du är nyfiken.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
5/21/13, 11:06 AM
#6

#5

CleanApp fungerar på så sätt att när du vill ta bort ett program eller app så letar den upp alla filerna som tillhör programmet. 

Efter det visas alla filerna som tillhör programmet/appen och att du får upp en graderingsskala där mac-användare över hela världen har satt betyg på vad som är lämpligt att ta bort och inte. 

Det kan ju vara en fil som är viktigt att ha kvar till andra saker och då ser man det på skalan efter bedömning av andra mac-användare. Tycker det systemet är bra.

Ska kolla in Hazel också!

Annons:
Niklas
5/21/13, 1:49 PM
#7

#6: Okej, så du behöver inte göra något annat än ta bort programmet där heller? I AppCleaner måste man ju ta bort apparna med hjälp av programmet för att det ska göra sitt jobb.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
5/21/13, 2:03 PM
#8

#7 Jo, men programmet listar och visar alla filerna som tillhör programmet men det som skiljer dem åt är att du kan bestämma vilka filer som ska tas bort utifrån andras expertis vilket AppCleaner inte gör utan den listar filerna och raderar alla oavsett filer.

Niklas
5/21/13, 2:18 PM
#9

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: