Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3661 ggr
Kefa
5/24/13, 4:28 PM

Ny MacBook

Har lite frågor jag behöver hjälp att reda ut.

Min dotrter står i begrepp att införskaffa en Macbook pro 13" Nu står valet emella en konventionell och en Retina. Väljer du en Retina som en säljare rådde oss till så måste du ha extern och molnet. 128 gb räcker ju inte långt. Är det riktigt att Retinan är så mycket vassare att den är att föredra trots lagringsproblemen? Och håller den lika bra som en "vanlg" mac?

Seda till lagringen. Vad finns det för skäl att välja Time capsule, den är ju minst dubbelt så dyr som en annan extern. Hittar en del artiklar om stora kvalitetsproblem, men dom är från 2009. Är dom åtgärdade?

Annons:
Niklas
5/24/13, 10:51 PM
#1

Retinaskärm eller inte är rätt mycket en personlig fråga. Många tänker säkert inte på att det är någon skillnad. För mig som jobbar väldigt mycket med bilder är det dock en självklarhet att välja det. En annan stor grej med retina-modellen är att den har solid state-disk. Det gör den betydligt snabbare. Jag skulle inte frivilligt återgå till en mekanisk disk. Hellre en pytteliten SSD än en jättestor mekanisk disk. Jag hade en MacBook Air med 128 gigabyte SSD. Det räcker långt om man inte har massor av bilder eller filmer. Då lär man i och för sig ändå behöva flera diskar. Vad menar du med "håller"? Jag har inte valt Time Capsule. Jag har ett gäng externa diskar av andra märken och tycker att det fungerar bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
5/24/13, 11:01 PM
#2

Med håller menar jag kvalitetsmässigt, Apple är ju erkänt hög kvalite. Men ibland kan ju det som är nytt ha barn sjukdomar. Jag kör själv med vanlig extern idag som fungerar jättebra. Men om man vänder på det. Vad vinner man med en Time capsule? Om hag fattat det rätt så är det Air play som är den stora grejen. Dvs att från alla Apple produkter kan man komma åt filerna.

Niklas
5/24/13, 11:07 PM
#3

Exempelvis SSD är mindre känslig än en vanlig hårddisk och skärmen vet jag inte varför den skulle hålla sämre. Sen finns det ingen DVD som kan gå sönder heller. När det gäller Time Capsule har jag inte hört att den ska vara AirPlay-kompatibel. Som jag har förstått det är det framför allt trådlösheten som är grejen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
5/25/13, 12:14 AM
Niklas
5/25/13, 7:47 AM
#5

Då måste jag läsa slarvigt för jag ser inte AirPlay nämnas någonstans där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
5/25/13, 11:17 AM
#6

Air port var det visst ;)

Annons:
Niklas
5/25/13, 7:28 PM
#7

Ah, ja det har den. Det är som en trådlös router.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
5/27/13, 7:29 AM
#8

Time Capsule har INTE air play. Då krävs det en Airport Express eller en Apple TV.

Om man har sin musik via Spotify och filmen via säg Via Play eller Netflix så klarar man sig utmärkt med 128GB och får även plats med ett iPhotobibliotek med sina bilder i. Ja, om man nu inte tar 1000-tals bilder i månaden.

Rent prestandamässigt skiljer det inte så mycket mellan 13" modellerna av vanliga pro och retina. Processor och grafikkort är samma. Men SSD ger en klart märkbar skillnad och själv skulle jag inte kunna tänka mig en dator utan SSD. Lika så har den vanliga 13" lite för låg upplösning för att kunna få plats med allt på skärmen.

Men det går ju alltid att eftermontera en SSD i vanliga PRO och även utöka till 16GB RAM vid senare tillfälle. Jag tror inte du blir missnöjd vilken dator du än tar.

Ta, även en titt på backuplösning när du ändå är igång.

Kefa
5/27/13, 1:11 PM
#9

Vad är kostnaden för att eftermontera SSD? Har för mig att det var lite vanskligt att göra själv. Går det att utöka minnet ända upp till 16? jag trodde 8 var gränsen.

Niklas
5/27/13, 1:43 PM
#10

#9: Jag satte i en SSD själv. Det stod i användarhandboken hur man gjorde. Det var enkelt. På de nya MacBook Pro går det att uppgradera till 16 gigabyte. Tidigare var det 8.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
5/27/13, 2:38 PM
#11

Ca 1400kr för en 256GB SSD i dagsläget
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441706

Vist, det finns billigare men det har varit en del strul med Sandforcechipset och mac så ta ett säkert kort, en samsung.

SSD-disken fixar du att byta själv med en liten stjärnskruvmejsel och en T6 torxmejsel. Eller be någon med lite erfarenhet hjälpa dig för en pizza. Själva skruvandet tar 16 minuter om man ger det 1 minut per skruv 😛

Även jag har stoppat i SSD-diskar i mina tidigare Macbook Pro-datorer och det gav ett stort lyft. Nu har jag en Air och en 15" Retina som redan har SSD.

Kefa
5/28/13, 11:52 AM
#12

Så det är ings problem med kylningen? Det var det som avskräckte mig tidigare. I såfall kan det vara läge att uppgradera min iMac. Finns det plats för två diskar i en iMac?

Niklas
5/28/13, 12:13 PM
#13

#12: Kylning av vad?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
5/28/13, 12:15 PM
#14

För övrigt ska det gå att ersätta DVD-spelaren med en extra hårddisk i iMac. I alla fall enligt vad jag har läst. Jag har inte gjort det själv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
5/28/13, 1:39 PM
#15

Jag har bytt min DVD mot en SSD i min iMac 21,5" från 2010. Betydligt jobbigare än de bärbara då bildskärmen måste bort.

Ska du byta den befintliga 3,5" hårddisken kan det tänkas bli problem med temperaturgivaren då vissa modeller får temperaturen via en extra kabel från hårddisken. Även andra hårddiskar än apple kan ge felaktiga värden och där med få fläktarna att gå på högvarv. Går iof att lösa med att byta kabeln mot en extern tempgivare eller en bygel.

En SSD genererar annars mindre värme än en mekanisk hårddisk.

Jag har även bytt processor i den och då ska typ allt bort för att få ur moderkortet. Tar evigheter för den oerfarne.

Niklas
5/28/13, 2:09 PM
#16

#15: Tack för dina alltid kunniga svar på sajten!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
5/28/13, 4:06 PM
#17

#15 Tack för kompetent svar, jag avstår Det bidde en Pro med retinaskärm och en vanlig extern hårddisk. Är det så att om jag köper Apples router extreme så an jag dela den externa i närverket?

MagArne
5/28/13, 4:26 PM
#18

Ja, du kan koppla hårddisken till Airport Extreme USB och dela den i nätverket. På så vis kan flera datorer göra Time Machine backup till den.

Dock så orkar inte Airport Extreme och Time Capsule strömförsörja 2,5" USB-diskar via sin USB-port så det måste vara en hårddisk med separat strömförsörjning. Möjligt att det är löst i senare generationer än vad jag testat med men är tveksam.

Kefa
5/28/13, 5:29 PM
#19

Nu verkar det som om bi missförstod varandra. Jag menade Air extreme och en "vanlig" extern hårddisk. I detta fall Seagate, men jag tolkar dig som att i och med att den har separat strömmatning såskall det gå. Nån som vet om en Netgear 3500 klarar Mac's filsystem. Telia smart klarar det inte.

MagArne
5/28/13, 7:13 PM
#20

#19 Hur definierar du en "vanlig" extern hårddisk?

Externa hårddiskar som INTE har en egen nätdel kopplad till vägguttaget kommer INTE att fungera med en Airport Extreme router.

Annons:
johan
6/8/13, 12:10 PM
#21

Jag skulle vänta med att köpa en ny MacBook. Det ryktas mycket om att just 13-tummarna kommer bli uppgraderade nu när Apple håller sin utvecklarkonferens den 10:e juni. 

En annan sak att tänka på med både MacBook Air och MacBook Pro Retina är att det inte går att uppgradera själv. Du kan inte stoppa in större disk eller mer minne i efterhand då detta är fast på moderkortet. (Det är därför de är så tunna)

Jag har en MacBook Pro Retina 15" och är galet nöjd med den!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Kefa
6/8/13, 3:30 PM
#22

#21 Tack men försent. Men hon är galet nöjd med in Pro retina 13 ;)

MagArne
6/8/13, 10:33 PM
#23

Det finns 3:epart tillverkade SSD till Air och Retina att köpa till humana priser.
http://www.macsales.com/

Upp till toppen
Annons: