Annons:
Etikettapple
Läst 11694 ggr
blackfriday
2013-07-24 10:03

iMac dog (köp aldrig mac!)

Nu har min iMac dött.

Det började för några dagars sedan med att den startade om sig själv plötsligt lite då och då. Nu bootar den inte längre. Grå skärm, äpplet samt en laddningsindikator som fylls tills datorn stängs av. Thats all.

Annons:
[Jens]
2013-07-24 11:08
#1

Hahaha, frustration och jag förstår dig! 😉

Jag har haft iMac sedan många år och den har aldrig krånglat. Funkar klockrent. 

Ditt problem kan vara så enkelt som att hårddisken har gått sönder? Men det kan finnas många orsaker. Har du provat att starta den i felsäkert läge? 

Starta om och håll nere SHIFT - innan startljudet och håll i tills du ser "snurran". Om den startar upp i felsäkert läge så kan du prova detta:

Starta upp med ALT + cmd + p + r, håll nere dessa INNAN startljudet och håll kvar tills du har hört 4 startljud (detta gör att den rensar upp felaktiga inställningar såsom startfiler m.m.)

Kan också vara Kernel Panic och du kan läsa mer om det här:

http://support.apple.com/kb/TS3742?viewlocale=sv_SE

blackfriday
2013-07-24 12:40
#2

Hej :) Jag har provat båda. Går inte. Rädd att hårddisken gett upp helt. Innan jag köper ny så ska jag testa installera om mountain lion.

[Jens]
2013-07-24 13:04
#3

Nu vet jag dock inte hur gammal din iMac är men för cirka ett halvår sedan så damp det ner ett kuvert från Apple Sverige där de påpekade ett allvarligt fel på en hårddisk och att man kunde byta ut den mot en ny.

Jag tror min är från hösten 2010 om jag inte minns fel.

Niklas
2013-07-24 20:46
#4

Brukar inte plötsliga omstarter också kunna bero på trasigt internminne?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2013-07-24 20:59
#5

#4 Kan mycket väl vara så.. byt minnesplats på de minnen du har isatta och testa =)

blackfriday
2013-07-24 22:08
#6

Ja kanske. Men den vill inte fungera trots att jag försökt boota i recovery mode. Enda disken jag får upp är recovery disc, och den är låst så jag kan inte ladda in en ny mountain lion där.

Startat i felsäkert läge, recovery mode, återställt en massa m.m.

Men det går inte. Garantin har hunnit gå ut, och det lär nog inte bli billigt att lämna in för reparation.

Annons:
MagArne
2013-07-25 08:39
#7

Information om hårddiskutbytet hittar du här. Det gäller Seagate 1TB och 2TB diskar. http://www.apple.com/se/support/imac-harddrive/

Testa att installera om datorn via internet recovery. Håll alt + cmd + R nedtryckt vid uppstart. En spinnande glob ska då visa sig på skärmen. Bäst är att ha datorn ansluten med nätverkskabel.

Har du tillgång till en USB-hårddisk så kan du installera OSX på denna för att sedan kunna göra backup på din interna hårddisk om du inte gjort det. Annars formatera din interna hårddisk med skivverktyget och installera om den.

Hjälper inte en ominstallation så kan det vara dags för ett verkstadsbesök. Är datorn hel och fin i övrigt så kan du tillämpa konsumentköplagen om du köpt datorn som privatperson samt har ett kvitto som styrker detta. Datorn lagas då kostnadsfritt.

blackfriday
2013-07-25 08:51
#8

Tack MagArne, ska prova!

blackfriday
2013-07-25 08:56
#9

#7 Den låter mig inte installera nytt OS på recoverydisken som är den enda som kommer upp. Disken är låst står det (förmodligen för att det är en recoverydisk) och jag kommer inte förbi.

MagArne
2013-07-25 09:06
#10

Recoverydisken är en dold 400MB partion på din hårddisk.

Har du startat "Skivverktyg" "Disk Utility" efter du startat internet recovery?

Där tar du och markerar din hårddisk. Troligtvis så står det Recovery och Macintosh HD under den. Markera och tryck Partionera och gör en partion. Ny recoverypartion skapas under instalationen senare. Gå ur skivverktyget och installera om OSX.

Kolla denna guide på hur du partionerar hårddisken. Disk Utility ser mycket snarlikt ut i Recovery-läget.
http://www.youtube.com/watch?v=A0TVKbPbVIw

MagArne
2013-07-27 21:41
#11

Några framsteg med din mac?

blackfriday
2013-07-28 00:06
#12

Nej, tyvärr.

Datorn står på vardagsrumsgolvet just nu. Jag gav upp.

Innan kraschen så startade den om sig själv ibland, även om jag bara surfade på nätet. Ibland startade den om sig en gång, ibland fler.

Jag undrar om det kan vara moderkortet som gått sönder snarare än hårddisken. Har inget OS liggandes, annars hade jag testat att köra in ett nytt för att se vad som hänt.

MagArne
2013-07-28 06:40
#13

Vad exakt är det för iMac du har? Storlek, processor?

Jag tror mer på defekt hårddisk före moderkortet eller logic board som det heter på apple-språk. Men det är ju elektronik så allt är ju möjligt.

Annons:
blackfriday
2013-07-28 09:55
#14

27 tums quad core i7 tror jag.

Hårddisken hittar den, och jag klarade göra en genomsökning av den i recovery mode. Då fanns inga fel sa den. Dagarna innan hittade den fel som inte gick att reparera. Riktigt konstigt.

Hade jag haft Mountain Lion liggandes så hade jag kört in det och sett om den fungerat.

Tidigare hoppades jag på något mjukvarufel, men verkar vara hårdvarurelaterat ändå.

MagArne
2013-07-28 11:05
#15

Du behöver inte ha Mountain Lion liggandes. Du laddar ner det över internet via "Internet Recovery" Du får identifiera dig med ditt Apple ID att du köpt det om nu inte ML levererades med datorn ny för då är det bara att köra utan att du identifierar dig.

Använd nätverkskabel till din router för att minska eventuellt nätverksstrul.

Har du någon mer mac i din närhet? Du kan ju sammankoppla dem med Firewire-kabel och hålla T-knappen nedtryckt vid uppstart för att komma åt hårddisken som om den vore en flyttar hårddisk.

blackfriday
2013-07-28 11:33
#16

Testade med mitt apple id men det gick inte. Jag köpte datorn begagnad, och det verkar endast gå med förra ägarens apple id.

När jag köpte den så hade förra ägaren, med sitt apple id, laddat ner en ny Mountain Lion och gjort datorn helt ren.

DVD läsaren har strulat, så jag vet inte om det är lönt att köpa ML nytt om det nu inte går att köra skivan.

Känns trist att skrota datorn, men har slut på ideer för tillfället. Riktigt irriterande att det måste vara förra ägarens id för att ladda hem nytt ML tycker jag.

MagArne
2013-07-28 12:21
#17

Du kan köpa ML med ditt egna Apple ID och identifiera dig med detta. Fast då behöver du troligtvis tillgång till en mac med app store som du kan köpa det genom.

blackfriday
2013-07-28 13:41
#18

Aha. Men hur för jag över det till min egna mac sen? Fördelen med om jag kunnat ladda hem det på min mac med mitt apple id, är att det inte hade kostat någonting då det redan finns i maskinen så att säga. Men om det går att föra över från en annan mac så kanske det varit värt pengarna.

MagArne
2013-07-28 13:54
#19

Det kostar bara 149kr och du får installera om datorn hur många gånger du vill sen. ML laddas ner från Apples server under installationen i internet recoveryläget. Men du måste sagt ha köpt det i app store innan ominstallation.

blackfriday
2013-07-28 18:51
#20

Så du menar att jag, från en fungerande mac, loggar in med mitt konto i app store, köper ML, och sedan startar recoveryläget från min trasiga mac och laddar ner på så vis?

Annons:
MagArne
2013-07-28 19:14
#21

#20. Ja, exakt så 🙂

blackfriday
2013-07-28 21:53
#22

Vad bra! Det ska jag prova. Hade inte en tanke på att det gick.

Skulle väl gå att köpa från app store från vilken dator som helst?

Tack!

MagArne
2013-07-28 21:58
#23

Jag har letat men hittar inget som säger att det går med vilken dator som helst. Antagligen måste det vara från en mac med minst OS X 10.6.6 där du kan komma åt app store och logga in med ditt Apple ID.

blackfriday
2013-07-28 23:30
#24

Ok då ska jag testa!

Tusen tack för all hjälp!

Upp till toppen
Annons: