Annons:
Etikettövrigt
Läst 4691 ggr
ettlitetalias
11/5/13, 9:52 AM

Glömt lösenordet till Macen

Hej jag har en macbook pro som jag inte lyckas logga in på. Haft fest och vet inte någon har roat sig med att byta lösen eller om jag fick för mig att det var en bra idé att göra i fyllan och villan… Hur som helst så kommer jag inte förbi lösenordet! Har ingen aning om vad det kan vara! Någon som vet hur jag kan lösa det? :)

Annons:
MagArne
11/5/13, 10:29 AM
#1

Vilket operativsystem kör du?
Kör du FileVault kryptering?

Kolla denna guide för att ändra lösenordet
https://discussions.apple.com/docs/DOC-4101

Men det ändrar inte lösenordet till din nyckelring så en ny sådan får du skapa och därmed skriva in alla dina lösenord på nytt för t.ex. mail, trådlöst internet, hemsidor m.m.

ettlitetalias
11/5/13, 11:54 AM
#2

Jag har snow leopard. Och jag är ganska säker på att jag inte kör kryptering… Tack, ska kolla in länken!

MagArne
11/5/13, 1:09 PM
#3

Då får du använda dig av DVD-skivan som följde med datorn och boota på denna. Där finns det ett verktyg för att byta lösenord på konton.

ettlitetalias
11/5/13, 5:36 PM
#4

Åååh, och min cd-läsare som är trasig! :(

MagArne
11/5/13, 6:50 PM
#5

Om du varit duktig med att installera EFI-uppdateringar samt har en dator från 2010 eller senare så finns det en liten chans att du kan boota internet recovery och därmed byta lösenordet.

Koppla datorn mot internet med en nätverkskabel och håll alt+cmd+R nedtryckt länge när datorn startas. Då ska det visas en snurrande jordglob på skärmen och internet recovery laddas.

ettlitetalias
11/5/13, 8:09 PM
#6

Nepp, det är en relik från 2007… :( och nu är den superknepig… När jag startar upp den så kan jag inte ens skriva, utan {{{{{ bara rullar över skärmen! Och halva tangentbordet registrerar inte ens att jag trycker på tangenterna och de får som fungerar hamnar bara emellan {{{{ i capitals! Så när jag försöker skriva så blir det {{{{{A{{{{M{{{{A… etc. Har den packat in totalt tro? :(

Annons:
MagArne
11/5/13, 9:18 PM
#7

Kanske någon som spillt grogg i den? eftersom den brukades på fyllan?

ettlitetalias
11/5/13, 10:14 PM
#8

Ja det verkar ju inte bättre… Nog för att jag behövde köpa en ny, men hade ju inte planerat en förrens efter jul.

Upp till toppen
Annons: