Annons:
Etiketthårdvara
Läst 7496 ggr
Miowi
11/14/13, 2:16 PM

Vilken MacBook är bäst?

Jag har ÄNTLIGEN efter massa bråk med Samsung lyckats få min reklamation godkänd, nu SKA jag efter flera års suktande skaffa mig en macbook!

Dock är jag riktigt kass på datorer, jag är ytlig som ser mest på utseendet - sedan att datorn är snabb! Alla mina vänner som kan det där med datorer vägrar låta mig skaffa en macbook, så tänkte rådfråga er här i stället!

Tanken var först att skaffa macbook air, i och med att den är så pass lätt och har precis börjat på universitetet. Dock har jag precis ärvt en ipad så känner inte längre behovet att släpa datorn till föreläsningarna varje dag. Så nu är jag mer sugen på en Pro, dels för utseendet och sedan tar jag för givet att den är snäppet vassare i och med att den är större? (kanske helt ute och snurrar nu)

Sååå, vad rekomenderar ni? Det enda jag vet att jag vill ha en 13-tumare. Hur stora är skillnaderna på den nya macbook pro retina och den äldre Pro? När jag försöker läsa specifikationerna ser jag att Retinan har SSD (=startar snabbare?) men sedan ser det ju nästan ut som om den äldre pro:n är bättre med minne osv?
Bör väl nämna att det jag gör är för det mesta skolarbete, dvs office, facebook och streamar serier. Spelat innan, inget jag gör nu men har datorn tillräckligt bra kapacitet så det går att spela typ the sims/battlefield (inte det senaste utan de äldre) är det bara ett plus!

Som sagt, jätteokunnig tjej här! Alla för- och nackdelar är välkomna.

Annons:
Niklas
11/14/13, 2:56 PM
#1

Vilken du än väljer av dem kommer du att kunna göra allt du beskriver utan problem. SSD kan jag varmt rekommendera. Det handlar inte bara om start. I regel stänger man inte av datorn utan sätter den i vila. Med SSD startar alla program snabbare och det går mycket snabbare att både läsa och skriva på disken. Utöver det är så mycket RAM-minne som möjligt bra. Är du van vid retinaskärm från iPad gissar jag att du kommer att vilja ha det i datorn också. I så fall blir urvalet mindre eftersom MacBook Air inte har retina än. Jag har haft både MacBook Air och MacBook Pro med 13-tumsskärm. Bägge klarade allt jag ville göra prestandamässigt. Det var retinaskärmen som fick mig att byta till från Air till Pro.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miowi
11/14/13, 3:02 PM
#2

#1 Hemma har jag en supergammal iPad, osäker på om det var Retina på den jag hade när jag bodde med familjen. Är det jättestor skillnad på pro och retinan om man tänker skärmen? Nu är jag ingen redigerare så har ju inte högsta kraven men kräsen är jag. Ska nog promenera till apple store och känna och klämma lite, är bara skönt att höra användares tankar och inte bara en försäljare!

Niklas
11/14/13, 3:05 PM
#3

Det är en vanesak. Jag kände mig "tvungen" att byta till Mac med retina när jag hade iPhone och iPad med. Det kändes jobbigt med en skärm som inte var helt skarp. Jag jobbar mycket med bilder och flyttar saker på pixelnivå. Gå till Apple och jämför så ser du om det är viktigt för dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
11/14/13, 4:57 PM
#4

Vad du än gör så ska du inte välja Macbook Pro 13" utan retinaskärmen. Den modellen har inte uppgraderats sedan sommaren 2012.

Köper du en Air så välj en med 8GB RAM då det inte går att utöka i efterhand. Samma sak med Retina, går inte byta RAM där heller men där är ju 8GB det minsta man kan få.

Macbook Air har högre skärmupplösning än Macbook 13" men inte lika hög som Retina. Retinan tycker jag har lite stabilare tangentbord och trackpad än Air. Fast Air är ju jäkligt lätt och smidig och jag hade nog tagit en Air om jag kommer bära runt den ofta. Jag tycker inte Retinaskärmen är så sjukt mycket bättre än skärmen i Air.

Själv har jag en Macbook Air 13, Macbook Pro Retina 15" samt Macbook Pro 13"

http://store.apple.com/se/mac/compare

Miowi
11/14/13, 6:55 PM
#5

#4 jösses vad med datorer! Gällande RAM, finns det något sätt att förstå hur länge det räcker på ett ungefär? Var och kikade lite och kan ju inte låta bli att älska retinans design! Dock är frågan om jag har råd att betala mellanskillnaden.. Datorn jag reklamerar kostar 7000 mindre, svider i plånboken som student. Får tacka för hjälpen i alla fall!

MagArne
11/14/13, 7:10 PM
#6

Det är jobbdatorer, jag köper inga egna datorer då jag inte känner något behov av det.

8GB klarar du dig på utan problem skulle jag vilja påstå om du inte ska pyssla med riktigt tung bild och videoredigering. 4GB börjar bli i snålaste laget.

Annons:
Miowi
11/14/13, 8:06 PM
#7

#6 Hm.. Är väl 4GB jag kollat på, annars blir det 2000 kr extra och det är dyrt nog redan. Är dessa GB minnet, dvs där man lägger foton och sådant? Sparar nämligen aldrig filmer utan laddar ned, tittar och raderar. Bilder lägger jag på USB då det är så många.

MagArne
11/14/13, 8:53 PM
#8

Nej 4GB är RAM-minnet som datorn har att mellanlagra data som den arbetar med. Ju mer RAM-minne desto fler och tyngre program kan köra samtidigt. Hårddisken eller SSD/flashlagring som den även kallas för hos Air och Retina ligger på 128 eller 256GB. Det är där man sparar alla sina filer, arbeten, bilder, musik, filmer m.m. Då mycket är moln/internetbasserat idag så som Spotify och Netflix klarar man sig ganska bra på 128GB.

Men jag tycker helt klart du ska välja 8GB om det är en Macbook Air du vill ha.

Miowi
11/14/13, 10:14 PM
#9

#8 Haha just det så var det ja, det där var inte första gången jag fått det förklarat (säkert inte sista)
Nu gör jag inga tunga saker så 4GB RAM får helt enkelt räcka!

Upp till toppen
Annons: