Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

macOS Program, appar & tjänster Hårdvara Tillbehör Apple TV Nyheter Tips Apple Övrigt Om iFokus & sajten
Apple

Ang garantin från Apple

2013-11-14 20:04 #0 av: Miowi

Är inne på att skaffa mig en macbook men något många varnar mig för, och som gör mig lite fundersam huruvida jag ska göra, är garantin. Apple har 1 år, alla andra tillverkare (kanske med undantag) har 2 år - någon som vet varför?

Säg att datorn inte alls startar efter 1 år och 1 dag, något man inte gjort själv, kan man åtminstone reklamera eller är det kört då?

Anmäl
2013-11-14 21:01 #1 av: MagArne

Köper du datorn som privatperson och inte på ett företag har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Du tar med dig din trasiga dator samt inköpskvitto till närmsta appleverkstad och hävdar din rätt så fixar de till felet kostnadsfritt. Detta gäller ju bara ursprungliga fel och då är ju frågan vad som anses som ursprungligt? Batterier som fungerat felfritt i ett helt år brukar vara svårt att få igenom men om skärmen helt plötsligt är helt svart och datorn i övrigt är fri från skador är det sällan några problem.

Apple har ju även sitt treåriga apple care garantipaket med fri telefonsupport man kan köpa till. Då har man tre års garanti även på batteriet. Dock har de en begränsning på max 1000 laddcykler. Man slipper även tjaffset med att försöka bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Det cirkulerar en del rykten om att det kommer bli 2års garanti även på apples datorer men när, var hur kan jag inte svara på.

Är du bara en dag över tiden så räcker det nog med en påse bullar till teknikern så löser det sig nog.


Anmäl
2013-11-14 22:13 #2 av: Miowi

#1 Min vän hade ju oturen att hennes tangentbord la av, ett år och en dag efter att hon köpt datorn.. kostade henne 6-7000 att fixa. Låter hemskt! Samtidigt tycker jag de i applestore butiken verkar oehört trevliga så hon kanske inte lämnade in den på sådant ställe.

Har varit så mycket strul med reklamation när jag haft mobil och man har blivit lurad, blir lite nojjig då. Men gäller väl att vara påläst och säker på vad man har att säga.

Anmäl
2013-11-14 22:26 #3 av: MagArne

Ja det var ju riktig otur men nånstans måste man ju dra gränsen och det är ju inköpskvittot som gäller. Sen är det ju upp till henne om hon vill hävda sin reklamationsrätt för det är inget butiker eller verkstäder är skyldiga till att informera om.

Anmäl
2013-11-15 21:46 #4 av: Miowi

#3 Jo hon hade ju verkligen otur, att garantin hade gått ut är ju klart - men förstår bara inte varför dem har ett år. Med garantin kan man ju som konsument känna en trygghet i att tillverkaren kan känna sig så pass säker på sin produkt, att den ska hålla.

Anmäl
2013-11-15 21:52 #5 av: MagArne

Apple är snåla och giriga, de vill sälja sin treåriga Apple Care garanti/supportpaket förmodar jag.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.