Annons:
Etikettövrigt
Läst 3775 ggr
CelsiusT
2013-11-27 18:08

Mac och iPhone? Eller PC och Android?

Ja så var det här med att uppdatera sig på teknikfronten igen.

Idag sitter jag med en gammal macbook (som jag för 3 år sedan köpte begagnad för ca 2000:-) och en sony ericsson xperia. Inte alls kompatibla med varandra och xperian har ju hållit i 1,5 år och är totalt värdelös idag.

Nu är det dags att uppdatera sig och skaffa "ny" dator och telefon. Har dock inga stora pengar att lägga. Ca 2-3 000:- på dator och gärna inte över 2000:- på telefon. Har inget emot begagnat så länge det finns en chans att det fungerar.

Funderar på att återigen köpa en bättre begagnad macbook, med motiveringen 'det blev ju väldigt bra sist'. För jag antar att det är roligare än en PC? Känns som en djungel det här, vad ska man ha och varför?

Och om jag då väljer att köpa en begagnad mac så vill jag nog gärna köra på Iphone också, så det är kompatibelt med varandra. Liksom tvärt om, om jag ska ha en PC så vill jag ju ha en android. 

Verkar gå att få tag i både dator och telefon till rimligt pris begagnat tycker jag. Men frågan är då, vilket telefon ska man ha? Iphone 4? Iphone 4s? Hur är telefonen begagnad? Vad ska man kika efter och vad ska man akta sig för? Vad har dom för "barnsjukdomar"?

Lite tips om telefonsorterna vore fint. Och gärna lite motivering till varför jag ska "byta" telefonmodell och köra helt och hållet apple istället för att gå över till pc/android? Fördelar/nackdelar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
LajvKrattan
2013-12-05 14:01
#1

Om du vill ha något riktigt billigt tycker jag att du ska köra på Linux. Du kan köpa en begagnat PC och installera Ubuntu, då får de flesta rishögar upp farten. 
     Ubuntu är i hög grad kompatibelt med android och med tiden kommer Ubuntus egna mobila operativsystem lanseras. 
     Om du väljer att byta till Linux kommer det ta några dagar att vänja dig men i längden kommer du spara massa pengar på det. Dessutom tar det mycket längre tid för Ubuntu att bli långsamt eftersom det är ett så lätt operativsystem.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

CelsiusT
2013-12-06 09:31
#2

#1 På vilket sätt kommer jag att spara pengar på linux?

Medarbetare på westernridning.ifokus

LajvKrattan
2013-12-06 11:29
#3

#2 Du kan köpa en gammal PC istället för en mac och dessutom kan du ha datorn i några år extra eftersom datorn inte segar ihop lika snabbt som med de tyngre operativsystemen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

CelsiusT
2013-12-06 14:53
#4

#3 Men att köpa en billig mac eller en billig pc? Njae, jag vet inte, det skiljer inte så värst mycket och apple håller bättre. Lära sig nytt operativsystem som ändå inte är något speciellt jag behöver när jag ändå varit nöjd med apples mac.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niklas
2013-12-06 16:49
#5

Både när det gäller telefon och dator rekommenderar jag att köpa så nya modeller du har råd med. Du kommer att kunna ha dem längre och färre program kommer att krångla.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-06 17:10
#6

#5 Är det då bättre att köpa helt ny pc och Android för billig peng än att köpa lite äldre (dock kanske inte stenålder) av Apple? Enligt min erfarenhet så blir pc (speciellt lite billigare = runt 2-3000:-) väldigt snabbt gammal och omodern. Apple är ju ändå kvalitet.

Sist köpte jag en ca 3år gammal macbook och den har hållit nu i 3 års tid utan krångel. Tycker dock den börjar bli lite gammal och sliten så funderar på att uppdatera mig. Fast har faktiskt börjat fundera i det sista på om jag istället ska dra igenom installationsskivan och se om den blir lite piggare igen och då kanske ha kvar den iaf något år till. Även om den börjar bli sliten så är den ju trots allt bra. Fast jag vet inte, vill ju inte riskera att den börjar ge upp så jag blir stående utan. Hmm…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Niklas
2013-12-06 21:13
#7

#6: Hur gammal är den MacBook du vill byta ut?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-07 10:08
#8

#7 Ehm.. jag skrev ju det. Den var ca 3 år då jag köpte den (kanske mer?) och jag har haft den i lite mer än 3 år… så ca 6 år, kanske mer?

Förra datorn var en pc (laptop) som jag köpte helt ny (någon lite billigare variant, tror jag gav ca 3000:- för den), den höll inte riktigt i 3 år sen gick den inte att rädda mer, och då var den seeeeg efter redan ett år. Macbooken jag har idag är inte ens i närheten av så seg som den pc'n var redan efter ett år. Jag tror jag sliter ganska mycket på mina datorer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2013-12-07 10:17
#9

Kanske ska tillägga att jag absolut inte är intresserad av någon burk, utan det är laptop jag ska ha ;P Inser att jag kanske inte var så tydlig med det.

Nackdelarna jag ser man macbook är att den blir trött av tex youtube-klipp (iaf längre sådana), flash-spel och andra liknande grejer. Annars fyller den mina förväntningar på en dator väldigt bra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mattis99
2013-12-07 20:42
#10

Dina krav på en dator verkar inte vara så höga och det är väl tur det för om du ska ha en mac så blir det en nyare macbook ;) Räcker till MB med 4gb ram, 2,3-4 ghz C2D, 256gb grafikkort och 250gb hårddisk. Men lägg en tusenlapp till och köp en SSD så räcker den gott :)

CelsiusT
2013-12-07 22:28
#11

#10  Va? Fattar inte särskilt mycket av ditt inlägg. Men nej, jag har inte så höga krav.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niklas
2013-12-08 09:31
#12

#8: Jag tror inte att det är så lätt att hitta en nyare MacBook med din budget. Har du installerat om den någon gång? Har du defragmenterat hårddisken? Annars är det såna saker som kan göra den snabbare. Det är kanske det du ska satsa på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-08 13:02
#13

#12 Finns på blocket, inte många, men håller man vak och är på hugget så går det allt att få tag i ;P

Ja, jag tror inte jag har startat om den någon gång. Så funderar på om man ska börja med att satsa på det och se om den blir bättre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Niklas
2013-12-08 14:21
#14

Menar du startat om eller installerat om?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-08 15:25
#15

#14 Installerat om menar jag såklart ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niklas
2013-12-08 15:36
#16

Jag anade det. Börja med det. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-08 15:39
#17

#16 Men han som brukar göra det för mig började tycka att min dator var så gammal nu så han menade på att det kanske inte är så stor idé. Därför tänker jag att det kanske är bättre att uppdatera sig lite. Men det kanske är värt att prova först?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2013-12-08 15:41
#18

Och då är ju frågan. Om jag nu ska ominstallera min mac och det fungerar hyfsat. Ska jag då köpa mig en Iphone? Tänker typ Iphone 4/4s. Eller är det stor risk att datorn ändå kollapsar efter ett halvår? Är Iphone något att ha? Eller är det bättre med Android-telefon?

Telefon måste jag nämligen köpa ny nu, för min telefon är trasig som jag har idag. Så den behöver förnyas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LajvKrattan
2013-12-08 15:44
#19

Vad gör du med din dator? Om du inte gör så mycket annat än tittar på film, skriver och surfar så skulle en chromebook funka bra. En chromebook är billig, snabb och fungerar bra med android: http://www.google.se/intl/sv/chrome/devices/

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Niklas
2013-12-08 15:58
#20

#17: Du har inget att förlora på att prova. #18: Fråga inte mig om du ska köpa iPhone. Jag är helt besatt av Apples prylar och använder dem dygnet runt. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
2013-12-08 16:00
#21

Om du inte gör mer än tittar på film, skriver, läser, surfar, redigerar bilder och allt möjligt annat, räcker förmodligen en iPad.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-08 17:06
#22

Det mesta jag gör är att sitta vid iFokus, kolla youtubeklipp, ibland kollar jag film (oftast då serie-avsnitt i sängen), söker recept, kollar vädret, läser på andra forum, kollar min mail och ibland kör jag något flash-spel en liten stund (men det är sällan och inte så länge åt gången).

Ibland hanterar jag bilder i form av att ladda in dom i datorn från telefonen, beskär o fixar ljus/skärpa, skicka vidare till folk eller internet.

Ibland använder jag spotify och skype. Jag noterar viktiga saker på "kom-ihåg-lappar".

Sedan använder jag den ibland till att skriva dokument eller kalkylblad i open office, kopplar då även ihop med skrivaren och skriver ut ibland (oftast då via wifi, men ibland krånglar det och då blir det via USB).

I telefonen använder jag kalender mycket, och hade gärna sett att det gått att synka den med datorns kalender (helst per automatik så man slipper komma ihåg att synka).

Har faktiskt inte ens tänkt så långt som att man kanske inte ens behöver en dator då det idag finns så många olika varianter på saker och ting. Är så van att det är just dator man har.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niklas
2013-12-08 17:39
#23

Flash-spel och utskrifter är de saker som inte automatiskt går med en iPad. Resten kan du göra utan problem. På köpet får du tystnad och tio timmars batteritid, plus portabilitet. Jämfört med en gammal datorskärm får du dessutom bättre upplösning och färger.

Jag har i stort sett slutat använda datorn när jag jobbar. Allt går att göra med iPad. Dessutom kan jag sitta eller stå och jobba var som helst. På kontoret, bussen, tunnelbanan, i sängen, i bilen, i soffan, och så vidare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-08 19:05
#24

#23 Tystnad? Vad menar du med tystnad?

Varför funkar inte flash-spel? Är det samma som med macbook att det går jäkligt trögt, men går iaf? 

Gammal datorskärm? Typ en sån man har på sin bärbara macbook?

Går det att köpa en begagnad ipad? För dom kostar väl skjortan nya? Som sagt, 2-3000:- som maxgräns.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2013-12-08 19:06
#25

#20 Du som är apple-nörd då ;P Vad tycker du om Iphone 4 vs Iphone 4s? Fördelar/nackdelar? Behöver man verkligen en 4s eller klarar man sig med en 4?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niklas
2013-12-08 20:41
#26

#24: Det finns ingen fläkt i iPad. Den är helt tyst oavsett hur mycket du pressar den. Det finns ingen Flashspelare i iOS. Ja, typ en sån skärm tänker jag. Det finns begagnade på Blocket. #25: Bägge går bra att ringa med. ;-) Vad har du för krav på telefonen? Det är det som avgör, och priset förstås. Ju äldre du väljer, desto billigare blir det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-09 10:45
#27

#26 Ingen flash-spelare i iOS? Ehm… är det java-spel jag spelar då? typ som candy crush o andra king.com spel.

Krav på telefonen… den ska vara lätt att använda, gå bra att ringa o smsa med, ta hyfsade bilder, gärna klara av candy crush, så bra batteritid som möjligt.

Sedan ska den ju helst vara dammtålig, stöttålig och vattentät så man kan ha den i stallet, slänga den i golvet, stampa lite på den och tappa den i en vattenhink ;P Men det förstår jag att ingen telefon riktigt klarar (provade en xperia active då den är vatten och dammtålig, men njae…)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Niklas
2013-12-09 14:38
#28

Candy Crush Saga finns som app för iOS så där behöver du inte fundera över hur den är byggd. https://itunes.apple.com/se/app/candy-crush-saga/id553834731?mt=8 Bägge modellerna klarar det du beskriver. Beroende på hur mycket telefonen är använd kan batteriet vara mer eller mindre slitet. Du får skaffa ett ordentligt skydd om den ska tåla omild behandling.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CelsiusT
2013-12-09 15:03
#29

#28 Jo det kommer jag ju såklart skaffa. Finns det skydd som är mindre bra? Till min xperia active skaffade jag ett silikonskydd, men telefonen blev överhettad av det. Så det var inge bra. Finns det någon risk med sådant till iphone?

Hittat en begagnad iphone4 8gb för 1000:- dock låst till tre. Bra/dåligt pris? Hur mkt ska man lägga på en begagnad telefon? Verkar som om många iphone4 är låsta till tre, finns det något billigare sätt att låsa upp dom (än hos tre där det kostar 350:-)?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niklas
2013-12-09 15:27
#30

Ja då, det finns skydd som är mindre bra och inte skyddar särskilt bra. Håll dig till kända märken så går det nog bra. Det är svårt att säga om 1.000 är ett bra pris. Det beror på ålder och skick. För 1.000 kronor antar jag att den inte är i toppskick. Jag känner inte till något billigare sätt att låsa upp dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: