Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

macOS Program, appar & tjänster Hårdvara Tillbehör Apple TV Nyheter Tips Apple Övrigt Om iFokus & sajten
Apple TV

Problem med Apple TV

2014-01-29 19:21 #0 av: mopsen12

Hej, jag har fått problem med min apple tv. I början fungerade den felfritt både med skärmdubblering från mobil, ipad och dator. Nu har den dock börjat lagga och ibland kommer det upp att det inte funkar. minns inte helt vad det står men det går inte att kolla på det klippet när den kommer upp. Det är som en varningsruta. 


Vi har inte ändrat på någonting, vare sig hur eller när vi använt apple tv. Någon som vet varför det blivit så här? 

Anmäl
2014-01-29 19:31 #1 av: Niklas

Kan det vara nätverket som är boven?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2014-01-29 19:48 #2 av: mopsen12

Men då borde det väl varit problem från början? Vad för typ av problem med nätverket? 

Anmäl
2014-01-29 20:00 #3 av: Niklas

Nja, problemen med nätet kan ju ha uppstått nu. Kvalitén i trådlösa nät kan variera. Står din Apple TV nära routern?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2014-01-29 22:02 #4 av: MagArne

Testa att koppla din Apple-TV till routern med nätverkskabel istället för trådlöst och se om det blir någon skillnad. Oftast så är det dålig mottagning som är boven i dramat när dessa problem uppstår.

Du kan ju alltid kolla vilka kanaler ditt trådlösa nätverks kör på samt vilka kanaler dina grannar kör på. Försök att inte köra på samma kanaler som grannarna.

Anmäl
2014-01-29 22:14 #5 av: mopsen12

Routern står på andra sidan av lägenheten så man kan inte koppla dem. Ledsen 

Anmäl
2014-01-30 07:49 #6 av: MagArne

#5 Du säger det ju själv. Andra sidan av lägenheten kan mycket väl vara för långt avstånd genom armerade betongväggar.

Anmäl
2014-01-30 10:37 #7 av: mopsen12

#6 Men det funkade ju problemfritt de första veckorna. Vi har testat att ta bort internet från mobilen osv så inget annat än apple tv är på nätverket men det hjälpte inte. Ledsen

Anmäl
2014-01-30 15:12 #8 av: Niklas

Men omkringliggande nätverk kan också påverka.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2014-01-30 16:05 #9 av: MagArne

#7 Då vi inte vet exakt vad som orsakar felet behöver man göra en felsökning. Här kommer några förslag på felsökning för att utföra för vidare analys.

1. Anslut Apple-TV med nätverkskabel
Löstes felet är felet troligtvis mottagningen mellan Apple-Tv och router.
Kvarstår felet kan trådlösa mottagningen mellan router och iPad vara problemet.

2. Flytta Apple-TV eller routern närmare varandra.
Löstes felet så beror felet säkert på dålig mottagning. Dock oklart mellan vilka enheter.
Kvarstår felet beror felet troligtvis på en defekt enhet. Om det är Apple-TV, iPad eller Router är oklart. Men borde gå att testa sig fram med flera iPad och iPhones samt hur deras mottagning är mot routern samt hastigheten mot internet med t.ex. bredbandskollen.

Ibland måste man offra sig lite för att komma till rätta med felet. Apple-TVn är dum och säger inte vad som är fel utan det får man hitta själv genom att testa sig fram.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.