Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

macOS Program, appar & tjänster Hårdvara Tillbehör Apple TV Nyheter Tips Apple Övrigt Om iFokus & sajten
Program, appar & tjänster

Gimp på MacBook?

2014-02-07 14:05 #0 av: amlis

La en frågan under "Bildredigering"  angående en misslyckad installation av GIMP på en mac. Kanske någon här kan ha några tips också? Svara helst i den andra tråden så det blir samlad :-)

Tack! (nybörjare på mac)

http://bildredigering.ifokus.se/discussions/52f4d8508e0e747379001951-gimp-pa-macbook

Anmäl
2014-02-08 08:41 #1 av: Niklas

Är det alltså en dmg-fil du försöker köra när du får meddelandet att Gimp avslutades oväntat?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2014-02-08 10:58 #2 av: Leon1973

För att köra GIMP på mac måste du aktivera X-11 har jag för mig.

Själv lyckades jag inte få igång det, så jag jag kör det i Windows som jag ändå kör i VMware Fusion eftersom jag måste köra Windows i arbetet.

Anmäl
2014-02-09 21:44 #3 av: amlis

Tack :-) det löste sig till slut

X-11 behövs inte längre, de har ändrat sen gimp 2.8 har jag för mig.

Vet ej om jag fick först fel fil kanske också, började om från början och laddade ner direkt från gimp.org istället nu.

Tror dock att problemet var mer att jag försökte starta .dmg filen när ikonen väl hade lagt sig på skrivbordet. Hittade i ett annat forum att man alltid ska flytta .dmg direkt efter downloaden till program mappen och bara starta därifrån?  Vet ej om den packar ut sig på ett annat sätt då eller..?

Funkar utan problem nu i alla fall :-)  

Anmäl
2014-02-10 07:14 #4 av: Niklas

Skönt att du fick till det.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2014-03-09 04:12 #5 av: Thaeri

Startar man .app-filen från .dmg-filen blir det ungefär som att man startar den från skiva. Så den finns bara där och inte på datorn.

Kopierar man .app-filen till Applications blir den däremot installerad på datorn helt och hållet.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.