Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

macOS Program, appar & tjänster Hårdvara Tillbehör Apple TV Nyheter Tips Apple Övrigt Om iFokus & sajten
Program, appar & tjänster

Mail-app fryst fast

2014-03-03 22:12 #0 av: Mi-rand-a

Mailappen har fryst fast på min macbook pro och eftersom den är öppen kan jag inte stänga av eller göra en omstart, den har varit så nu i några dagar, vad ska jag göra?

Anmäl
2014-03-03 22:20 #1 av: Leon1973

Lösning 1, starta om datorn

Lösning 2, starta terminal, skriv top, leta upp mailappen och kolla vilket PID den har...

Starta ett nytt terminalfönster och skriv KILL och det PID den hade

Anmäl
2014-03-03 22:25 #2 av: Leon1973

Exempel på min bild...

Transmission har PID 5465 vilket man kan se i terminalen till vänster
Starta nytt terminal fönster och skriv kill 5465 sen ENTER

Anmäl
2014-03-03 22:28 #3 av: Mi-rand-a

Okej då ska jag testa det! :)

Anmäl
2014-03-04 08:08 #4 av: MagArne

Lösning 3
Tvångsavsluta Mail genom att trycka alt + cmd + esc eller klicka på äpplet uppe till vänster och välja tvångsavsluta. Leta upp Mail i listan och tryck på Tvångsavsluta.

Du kan även "högerklicka" (ctrl + klicka) på mailikonen på dockningslistan längst ner på skärmen och välta Avsluta alt. Tvångsavluta om alternativet finns. Går även klicka och hålla knappen nedtryckt på Mail för att få fram menyn.

Det går även öppna Aktivitetskontroll som finns i Program -> Verktygsprogram. Där kan du leta upp och dubbelklicka på Mail för att få info om processen samt avsluta den.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.