Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2865 ggr
FjantYoda
2014-03-14 16:27

Köpa ny Mac eller renovera?

Har en Macbook Pro 13 tum 2010 

Den funkar i stort sett utan bekymmer förutom att fläkten går igång fortare vid användning och att den alltid har varit lite seg när man kör Aperture, och att den säger att jag ska kontrollera batteriet då man trycker på batteriikonen. 

Så gissar på att den skulle behöva öppnas och rengöras ordentligt + byta fläkt och batteri, finns Apple auktionerad service verkstad i närheten så det är inga problem på så sätt! 

Men funderar om det är "värt" att lägga de tusenlapparna, vad de nu kan tänkas kosta, på en dator som är över 3,5 år gammal eller om det är lika bra att köpa nytt? 

Så någon som har något råd?

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
Niklas
2014-03-15 13:23
#1

Du kan öppna och blåsa rent den själv. Då sparar du pengar. Visar det sig sen att fläkten behöver bytas också kan du ställning till det då. Hur mycket internminne har den? Om det är mindre än 8 GB RAM kan uppgradering göra en hel del. Det är rätt billigt och lätt att byta själv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

FjantYoda
2014-03-15 13:33
#2

Är 4 GB Ram på den.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

christerclaesson
2014-03-15 13:42
#3

Jag har en Macbook Pro, sent 2009, som jag har uppdaterat. Först internminne till 4 GB o hårddisk till 500 GB. Det gjorde jag redan 2010. Enkelt att göra själv och inte särskilt dyrt.

2012 tog jag bort CD-spelaren och lade in en SSD på 160 GB. Det kostade en del då jag fick hjälp men var det bästa jag gjort. Kan verkligen rekommendera detta.

Har kollat på en ny Macbook Pro 13 men då datorn fungerar perfekt så finner jag ingen anledning. Dessutom rätt mycket pengar.

Skall jag klaga på något så är det att batterikapaciteten gått ned ordentligt. Nu klarar jag bara ca 2 timmar utan ström. Så fort jag kommer till en ny lokal så blir jag som en PC-användare, dvs kollar efter strömuttag.

Mvh, Christer

MagArne
2014-03-15 20:03
#4

Hör du inga skrapande missljud från fläkten så är det säkert bara smuts i kylflänsen. Det kan du lätt ta bort själv. Skruva av bakstycket med liten stjärnskruvmejsel. Fläkten kan tänkas sitta med T6 torxmejsel annars små stjärnskruvar den med. Kommer inte ihåg när Macbook Pro fick T6 till fläkten. Early 2011 har T6 i alla fall.

Byta batteri, 8GB RAM samt en SSD är ju inte helt gratis men är den i mycket fint skick så kan det ju kanske vara värt. Kör på originalbatteri då de innehåller mycket intelligens som annars lätt kan ställa till det för dig.

Upp till toppen
Annons: