Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

macOS Program, appar & tjänster Hårdvara Tillbehör Apple TV Nyheter Tips Apple Övrigt Om iFokus & sajten
Program, appar & tjänster

Bilder/bildprogram för Mac

2014-04-10 11:12 #0 av: russin

hej

Jag har nu haft min IMac några år, men det finns några saker jag fortfarande har svårt att göra när det gäller bilder. T ex hur man gör ett enkelt "bildcollage" där man sätter ihop två,tre, fyra bilder bredvid varandra så det blir som en bild eller en så enkel sak som att kunna skriva text i bilder !

Tidigare hade jag ett simpelt program till PC, men till Macen vete tusan hur man gör. Har det vanliga IPhoto, har Apperture (varför jag nu skaffade det, då jag är dålig på engelska och tycker det programmet är svårt och så några småprorgram som inte ger mig det jag vill ha.

Kan jag få lite tips tro Glad gärna något enkelt och utan stor kostnad, då det inte är några större grejer som jag behöver göra.

Anmäl
2014-04-10 13:26 #1 av: Niklas

Skriva på bilder gör du enkelt i Förhandsgranskning. Collage finns det mängder av appar för i Mac App Store. Allt från gratis till väldigt inte gratis.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2014-04-10 14:05 #2 av: Niklas

Det går för resten att göra collage i iPhoto också.

Anmäl
2014-04-10 14:37 #3 av: russin

Men se där - hade absolut ingen aning om att man kunde skriva i förhandsvisningen - tackar och bockar. Smidigt och går tom få tankebubblor. KulSkrattar

Men collage i iPhoto, hur - hjälpGapskrattar Det vore ju smidigast av allt. Det enda jag hittar är typ skapa vissa saker som går att beställa för pengar (bok, födelsedag mm kort och kalender,)

Anmäl
2014-04-10 15:13 #4 av: Niklas

Markera bilderna i iPhoto, välj Dela och markera att det ska vara som collage. Står i tunnelbanan så jag kan inte bifoga bilder.

Anmäl
2014-04-10 15:31 #5 av: russin

Men under dela kommer ju bara Icloud, meddelanden, facebook, twitter, flickr osv upp - finns inget collage någonstans ?

Anmäl
2014-04-10 15:50 #6 av: Niklas

Välj exempelvis e-post så ser du valen du har till höger.

Anmäl
2014-04-10 15:51 #7 av: russin

Nope, kommer inte upp några val Ledsen

Anmäl
2014-04-10 21:08 #8 av: russin

Upptäckte jag kunde göra collage via Picasa Glad

Anmäl
2014-04-10 21:50 #9 av: Niklas

Vad bra. Konstigt att du inte hittar det i Förhandsgranskning. Har du senaste versionen av OS X, Mavericks?

Anmäl
2014-04-10 22:38 #10 av: russin

Jaha, jag tyckte du skrev att det skulle gå att göra collage i IPhotoGlad men där har jag letat som en galning och det går bara inte.

Jag har Mavericks ja

Anmäl
2014-04-11 08:55 #11 av: Niklas

Jo, det är iPhoto jag menar. Jag skrev fel. Har du senaste versionen av iPhoto, skulle jag ha frågat.

Anmäl
2014-04-12 08:29 #12 av: russin

#11 - ja det borde jag ha då jag uppdaterar så fort det gårGlad

Anmäl
2014-04-12 19:53 #13 av: Niklas

Då är det konstigt att det ser ut på ett annat sätt än hos mig.

Anmäl
2014-04-12 20:55 #14 av: russin

Du får gärna slänga ut några bilder på hur det ser ut hos dig :) Vart du hittar collage osv Glad

Anmäl
2014-04-13 10:24 #15 av: Niklas

Så här.

Anmäl
2014-04-13 22:29 #16 av: Fjäril

Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite? Glad

Min bror rensade hela datorn innan hans utlandsresa och nu när den är tillbaka i mina händer saknar jag just iPhoto. Är det bara via appstore den går att köpa? Hade för man att den fanns med från början. Dessutom går den inte att köpa då jag tydligen inte har den senaste programuppdateringen (trots att jag kört dem)?

Finns det andra program, lika smidiga, som automatiskt startar (likt iPhoto) när man kopplar in iPhonen?

Sajtvärd på Övernaturligt, medarbetare på Andlig Skepticism

Anmäl
2014-04-14 08:30 #17 av: russin

#15 - aha, där. Nu hittar även jag. Tack Glad

Fast jag måste medge att Picasas var enklare att göra roliga, men nu har jag lärt mig flera sätt på några dagarSkrattar

Anmäl
2014-04-14 11:35 #18 av: Niklas

#16: iPhoto går bara att köpa i Mac App Store nu. Vilken version av OS X har du? Om den inte är alltför gammal kan du uppgradera till senaste versionen, OS X Mavericks, helt gratis.

#18: Vad bra att det i alla fall fanns där.

Anmäl
2014-04-17 18:39 #19 av: Fjäril

Tack för svar!

Är det de enda programmet man kan använda för att spara ner bilder på datorn?

Det är nog 10. något Galen Den är knappt två år gammal. En Macbook Air. 

Tips på en trogen sida för att uppgradera? 

Anmäl
2014-04-17 22:31 #20 av: Niklas

Du kan använda det medföljande programmet Bildinsamling för att hämta in bilder till en Mac.

Om du inte har uppgraderat OS X något är det nog Lion du kör. Då kan du uppgradera till OS X Mavericks via Mac App Store. Öppna programmet App Store i program-mappen och sök efter Mavericks.

Anmäl
2014-04-17 22:40 #21 av: Fjäril

Jag har uppgraderat datorn och iPhoto håller på att ladda ner nu :)

Gick via apple´s sida. Tror det ska fungera nu.

Tack!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.