Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 2551 ggr
Niklas
2014-06-04 12:42

Boot Camp eller Parallels Desktop för OS X?

Jag behöver göra webbtester i Internet Explorer och måste därför installera Windows. Vad tycker ni är bäst, att köra inbyggda Boot Camping eller Parallels Desktop? I vilken lösning är det enklast att installera Windows? Själv lutar jag åt Parallels, men om det är enklare att installera Windows i Boot Camping kan det vara intressant.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Leon1973
2014-06-04 12:45
#1

Jag använder mig uteslutande av vmware fusion.

Bootcamp är ju lite småstörigt eftersom man måste starta om för att kunna använda det ena systemet eller det andra.

Parallels har jag ingen erfarenhet av

Vmware gör att du kan köra båda systemen samtidigt, du kan även köra unify som gör att du kan starta Internet Explorer i Mac (kräver att din windows maskin är igång.)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Niklas
2014-06-04 16:48
#2

Okej. Vet du om det går att använda en ISO-fil skapad i Windows i OS X?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leon1973
2014-06-04 18:40
#3

Ja, det ska gå.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2014-06-05 19:06
#4

Förresten, ta bort SKA för det är 100% säkert att det går.

Jag använder ju nästan dagligen isos skapade i windows i min mac.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Jens]
2014-06-05 21:08
#5

jag kör wmware idag på min mac och har gjort det en tid och det är väldigt störande hur mycket minne den tar av systemet. Gillar det inte alls men bara för att testa att köra t ex windows 7, 8 så är det ju perfekt. Jag har även provat parallels men gillade wmware bättre. Att boota från en iso-fil vet jag inte hur man gör utan jag hade en ren skiva. Kan du inte bränna ut en skiva och sedan köra på?

Niklas
2014-06-05 21:13
#6

Jag har ingen DVD-spelare i datorn. :-) Det blev Parallels eftersom jag hittade ett paket där både det och Windows 8.1 ingick. Nu försöker jag hitta en instruktion för hur man skapar ett bootbart USB-minne av .iso-filen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Jens]
2014-06-05 21:16
#7

Oki, Jag är så dum men faktiskt så gjorde jag en bootbar usb-minne men kommer inte ihåg om det var från skiva eller iso. Detta gjorde jag på mitt jobb men minns inte om det var från skiva eller iso, tyvärr. misstänker dock att det var från iso. Jag har en imac utan cd/dvd-läsare.

Leon1973
2014-06-05 21:22
#8

Du behöver inte ha en optisk läsare för något av de tre alternativen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Niklas
2014-06-05 21:26
#9

Det är Windows jag vill göra ett bootbart USB-minne för. Parallels har jag installerat från nätet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leon1973
2014-06-05 21:42
#10

To install Windows Vista or Windows 7 from an USB flash drive you first need to make the USB flash drive bootable. The best way to do that is by using diskpart.

  1. Start Diskpart by typing diskpart in Search programs and files. then follow the steps bellow.

  2. DISKPART> list disk

  3. DISKPART> select disk (# on the disk that you want to use)

  4. DISKPART> clean

  5. DISKPART> create partition primary

  6. DISKPART> select partition 1

  7. DISKPART> active

  8. DISKPART> format fs=ntfs

When the format is done just copy the files from the DVD to the USB memory.

Start your computer and select to boot from USB.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Niklas
2014-06-05 22:28
#11

Diskpart är väl en del av Windows? Det har jag nämligen inte installerat någonstans än. Det är det jag ska göra med det bootbara USB-minnet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leon1973
2014-06-05 22:41
#12

Aj, tänkte mig inte för  ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

annia1
2014-06-06 03:25
#13

Jag sökte lite på nätet. Nu har jag noll koll på mac så det är ni som får säga om det är nåt användbart.

En gammal tråd från 2010 på macworld forum. Jag antar att beskrivningen i inlägg 7 är föråldrad, men det borde väl gå att hitta motsvarande i datorn, ja förutsatt att det nu gäller det du niklas efterfrågar.

Sen denna artikel, även från macworld, gäller hur man skapar boortbart återställningsverktyg för mountain lion. Men borde det inte vara samma procedur oavsett. Finns länkar i den både till en ordentlig beskrivning och till ett verktyg man ev behöver ha.

.

Annons:
Niklas
2014-06-06 05:04
#14

#12: :-) #13: Som jag har förstått det efter en massa Googlande är det mer komplicerat att göra ett bootbart USB-minne för Windows och beskrivningar jag hittade är inte riktigt likadana så jag vågar inte prova.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MichaelE
2014-06-09 14:26
#16

Finns VirtualBox annars som är minst lika bra som VMware förutom att det är gratis.

Upp till toppen
Annons: