Annons:
Etikettövrigt
Läst 7719 ggr
mopsen12
6/15/14, 12:14 PM

Kan plötsligt inte överföra filer till hårddisken!

Jag har en hårddisk jag brukar överföra bilder och filer till när startskivan börjar bli full men nu går det inte. Det kommer bara upp en sådan där markör med en cirkel och ett ett streck i. Det går inte att kopiera filerna heller och klistra in. Vad kan ha hänt? Jag kommer åt bilderna och kan använda dem från hårddisken men inte lägga till nya saker. Det finns utrymme på den. 🤔

Annons:
[Jens]
6/15/14, 12:30 PM
#1

Gå till spotlight och sedan skriv Skivverktyg och skanna igenom hårddisken du har bekymmer med. Hårddisken som du vill lagra på används inte till något annat än att du laddar upp filer till den. Den är t ex inte kopplad till Timemachine? Vad säger Skivverktyg om hårddisken när du har skannat igenom?

mopsen12
6/15/14, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hur menar du skanna? Det går inte att "kontrollera" den. Bifogar bild på hur det ser ut!

mopsen12
6/15/14, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är infon om hårddisken!

[Jens]
6/15/14, 5:04 PM
#4

Ser att du har markerat ett steg för långt ner men det behöver du inte göra nu för jag ser problemet och det är att du har NTFS. Tyvärr så stödjer inte MAC OS X systemet. Man kan läsa filer men inte mer. Det bästa är att du för över alla filer på hdd och sedan formaterar hdd i rätt format så den kan läsas av OS X.

mopsen12
6/15/14, 5:55 PM
#5

#4 Jag är helt oteknisk och förstår inte helt vad du menar även fast jag är säker på att du har lösningen på mitt problem! Vad exakt ska jag göra (för en som inte förstår tekniskt språk)? Är hdd - hårddisken? För det är ju till den jag inte kan föra över filerna. :( 

Konstigt då jag fört över grejer till hårddisken innan från samma mac. nåja…

[Jens]
6/15/14, 6:11 PM
#6

Det är precis som du säger. Alla kan ju inte vara duktig i allt ;) 1. Du kan föra över filer från hårddisk till MAC men inte tvärtom. 2. Din hårddisk har ett system som heter NTFS som inte stöds av MAC. OBS! Innan formatering måste du föra över filerna från hårddisk till dator. 3. Du ska formatera din hårddisk till ett system som stöds av MAC. 4. Formatering görs via Skivverktyg. Blev det lättare att förstå? =)

Annons:
mopsen12
6/15/14, 6:18 PM
#7

#6 Ja! 🙂 Tack! Vilket är ett format som stöds av MAC?

[Jens]
6/15/14, 6:24 PM
#8

Här hittar du en guide. Ingenting är bättre än en bra guide =) http://www.procenter.se/sites/default/files/Digitalsupport/hd_formatera.pdf

mopsen12
6/16/14, 9:55 PM
#9

Nu blev det tokigt igen… Följde guidens steg för steg. Hade sparat ner allt på den på min mors dator - en windows, och nu när jag gjort om hårddisken till en mac journalförd och ska ta tillbaka allt igen till hårddisken så syns den inte på min mammas dator. Den finns inte bland enheter eller på skrivbordet. 😕

[Jens]
6/17/14, 6:27 AM
#10

=)

Varför lade du det på mammas dator och inte din egen? Det är klart att windows inte kan läsa mac filformat. 

Jag är lite stressad just nu för jag ska till jobbet men formatera hårddisken igen i HFS+ format och sedan installera HFSExplorer i windows så ska det fungera. http://www.catacombae.org/hfsx.html

Sök via en sökmotor hur du formaterar en hårddisk i hfs+ format.

mopsen12
6/17/14, 7:36 PM
#11

#10 

För att min dator inte har plats för några filer, det var därför jag skulle använda hårddisken från början. Tänkte verkligen inte långt där… 

Tack för tipset! Får se hur jag gör, eventuellt får grejerna ligga kvar där så länge, hehe.

[Jens]
6/17/14, 7:47 PM
#12

Vilken storlek har du på din hårddisk som finns i datorn? Vad har du fyllt den med? Måste ju fråga =) Det är inte så 'vanligt' att man fyller upp sin hela hårddisk. Har du ingen extra hårddisk som du kan koppla till din mac? En extra extern hårddisk kostar inte så mycket för man behöver ju inte köpa den största som finns ute på marknaden.

mopsen12
6/17/14, 11:23 PM
#13

#12 Det var inte hårddisken som var full utan datorn! Tror jag formulerade mig fel. 🙂

Nu lutar det åt att jag endast lägger över mina skolarbeten på ett usb och så behöver jag nog inte tömma så mycket mer för det är mest det som tagit plats. :)

Annons:
[Jens]
6/18/14, 5:24 AM
#14

Ja, det var den jag skrev om. Alltså hårddisken som finns i datorn. 😉

Om det skulle få plats på ett USB så skulle jag rekommendera dig att använda dig utav ett moln för att ha dina skolarbeten på som t ex dropbox, box eller har du ett konto på t ex Outlook, Hotmail (OneDrive) så har du tillgång till att spara saker där också. På det viset slipper du kånka runt med ett USB.

Apple har ett eget moln som heter iCloud som inte är riktigt klart ännu men kommer finnas till hösten där man kan lagra sina grejer på.

Nedan har jag listat några kända molntjänster:

Dropbox - 2 GB gratisutrymme (kräver användarnamn och lösenord)

Box - 10 GB gratisutrymme (kräver användarnamn och lösenord)

Google Drive - 5 GB gratisutrymme (krävs ett google-konto)

OneDrive - 7 GB gratisutrymme (krävs ett outlook-konto)

deeman
6/18/14, 12:22 PM
#15

#14
En liten notis:

**Google Drive, 15 GB
**Google Drive utökade lagringsutrymmet för ett tag sedan och man har nu 15 GB mot de tidigare 5 GB att förfoga över.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


mopsen12
6/18/14, 4:21 PM
#16

#14 Oh, läste fel! Ja, det är en mac air. Där finns inte plats med så mycket. Skolarbetena jag vill ha bort är alla de jag gjort i år. Jag vill spara dem men lär ju inte använda dem nästa år så länge jag inte kollar bak på inspiration så jag behöver dem inte i datorn. :) 

Nu är det löst! Känner mig trygg för nu ligger dem på hårddisken, usb:et och google drive. Tack för all hjälp! 😃

Niklas
6/18/14, 6:28 PM
#17

Copy ger också 15 gigabyte gratis och 5 gigabyte ytterligare för varje person du sprider det till. https://www.copy.com/home/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
6/23/14, 12:17 AM
#18

Nu valde jag att lägga mina skolarbeten på både hårddisken och USB och har kvar mina andra grejer på min mors dator, men idag när jag skulle föra över mer grejer till den så dyker inte hårddisken upp i finder. Jag kan se den i skivverktyg och det ser ut så här:

Namn : APPLE SSD TS0128F Media

Typ : Skiva

Schema för partitionskarta : GUID-partitionstabell

Skividentifierare : disk0

Medienamn : APPLE SSD TS0128F Media

Mediatyp : Allmän

Anslutningsbuss : PCI

Enhetsträd : IODeviceTree:/PCI0@0/RP06@1C,5/SSD0@0/PRT0@0/PMP@0

Skrivbar : Ja

Utmatningsbar : Nej

Plats : Intern

SSD-hårddisk : Ja

Total kapacitet : 121,33 GB (121 332 826 112 byte)

Skivnummer : 0

Partitionsnummer : 0

S.M.A.R.T.-status : Kontrollerad

Råvärde för läsfel : 000000000000

Antal omfördelade sektorer : 000000000000

Antal drifttimmar : 0000000000F1

Strömcykel : 00000000100D

Temperatur : 004F0007002C

UDMA CRC-fel (endast PATA) : 000000000000

Oväntad strömförlust : 0000001DDA64

Den har fått ett annorlunda namn från vad den hette förut osv. Jag formaterade ju om den till mac och den funkade en gång efter det men nu kommer jag inte åt den. Har gått in på finderinställningar och kryssat i visa hårddisk men det funkar inte heller. Vad ska jag göra?

Niklas
6/23/14, 10:09 AM
#19

#18: Det där ser ut som din interna disk i datorn, inte en extern hårddisk eller ett USB-minne. Har du provat att starta om datorn och ta ut och sätta tillbaks disken?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
6/23/14, 11:58 AM
#20

#19 Det funkade när jag startade om! 😃 Behöver jag vara orolig för att bara ha filer där och inte på datorn?

Annons:
Niklas
6/23/14, 12:45 PM
#21

Se till att ha alla filer på minst två ställen. Jag har allt på minst tre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zpookey
7/3/14, 4:53 PM
#22

För att man ska kunna läsa och skriva från både Mac och PC till en extern hårddisk så ska den externa hårddisken vara formaterad i FAT32.

Dock finns där en begränsning med FAT32 och det är att det inte stödjer enskilda filer som är större än 4GB stora.

Upp till toppen
Annons: