Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 4168 ggr
signemo
2014-06-24 19:16

Programtips till ny Mac-användare

Hej

Jag är en helt ny MAC användare. Har en gammal PC  kvar för olika program.

Min MAC är främst till fritidsbruk, men avser att också kunna ha den som ett komplement i jobbet.

Har Ni som vana MAC användare tips på bra program.

Jag är intresserad av att fotografera, släktforska. Tycker om att koppla av med spel på kvällen. Kanske kan tänka mig att ladda ner böcker att läsa.  Jag är en del ute på nätet. Använder ibland  Word o Excel. Ibland även Publischer.

Som Ni förstår så kan jag ta emot tips på program jag inte vet om. :-)

Troligen så måste jag lägga in Windows i MAC en också. För att kunna köra Visma Compact  bokföringsprogram och  Norstedt skatte o bokslutsprogram. 

Har kört min släktforskning i programmet " Min släkt". Så hittar jag inget bättre för MAC så får det bli det också.

Förutom programtips så tar jag gärna emot bra info , om det är något man bör tänka på när man har MAC.

Var rädda om varandra

Annons:
Niklas
2014-06-24 19:21
#1

iWork, Lightroom, Pixelmator rekommenderar jag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2014-06-24 19:36
#2

Tack

Var rädda om varandra

Niklas
2014-06-25 21:25
#3

Återkom om du kommer på fler specifika programbehov.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2014-06-26 09:38
#4

Reunion 10 för släktforskning är i en klass för sig, tycker jag och många andra.

signemo
2014-06-26 12:17
#5

Tack båda , jag kommer säkert att återkomma.  Låter bra Reunion

Var rädda om varandra

signemo
2014-08-18 17:02
#6

Jag är ju en novis på MAC.  Fortfarande tycker jag att en PC  är mycket lättare. Men det kommer väl att gå med MAC. också.   Jag tycker dock att utforskaren i PC  är lättare.  Jag är van vid kunna välja det ena o det andra. Har haft PC sen 1988.  Och hela tiden varit noga med att förstå det bakom Pc   ha koll på var allt ligger ,hur strukturen är.   Kunna  utveckla en egen mappstruktur och utan problem  kunna lägga in sökvägar i mina program för att spara på det sätt jag vill.  Jag vill med andra ord kunna se allt bakom. Välja  om jag vill visa dolda filer . Men det finns säkert liknande  på MAC också

Har installerat office paketet. I Powerpoint gick det bra, jag gick till Arkiv, alternativ och avancerat och där fanna jag  hur jag lägger in sökvägen  men jag får leta vidare i Word o Excel får jag leta vidare efter  var jag lägger in den fullständiga sökvägen.

Iphoto däremot  får jag ersätta med ett annat . Funderar bara på vilket jag skall väla. Jag skall kunna spara under egna rubriker på ett smidigt o lätt sätt, kunna se sökväg under egenskaper på respektive foto.  Att ett specifikt foto ligger sparat i en speciell mapp.  Trodde jag blev knäpp när jag leta efter var ett foto låg sparat som jag skulle flytta till en annan mapp. Hittade bara att jag kunde växla bibliotek.

Jaja man lär så länge man lever

Var rädda om varandra

Annons:
MagArne
2014-08-19 07:10
#7

Vill du ha en mer avancerad filhanterare kan du testa Pathfinder samt ForkLift
http://cocoatech.com/pathfinder/
http://www.binarynights.com/forklift/

Niklas
2014-08-19 12:35
#8

#6: För att visa dolda filer i OS X Finder öppnar du ett program som heter Terminal (finns under Program > Verktygsprogram) och skriver följande:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

Tryck därefter Enter och skriv nedan följt av Enter för att starta om Finder så att inställningen börjar gälla:

killall Finder

Vill du återgå till att inte visa dolda filer gör du om  proceduren ovan men ersätter TRUE med FALSE.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2014-08-19 17:52
#9

Tack för tipsen. Allt mottages tacksamt

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: