Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1731 ggr
Zabbio
2014-07-26 12:41

Fysisk städning av iMac?

Jag fick just en  tanke. När jag hade vanlig windows dator höll jag på att försiktigt dammsuga fläktar osv för att där samlades så in i helkorn mycket damm  och började låta..

Nu har jag haft min iMac sedan början av 2008 och aldrig någonsin gjort en fysisk städning av den, utom att möjligtvis torka av skärmen med en trasa nån gång ibland. Jag tycker att den börjar bli lite varm på ovansidan när den varit igång ett tag.. fast det kanske alltid varit så, jag brukar ju inte gå där och känna.. eller så kkanske det är sommarvärmen som gör det svårare att kyla av..

Men fionns det någon slags fysisk städning jag som ignorant, medelmåtting hemma användare kan/bör göra för att hårdvaran ska ha fri väg till frisk luft eller nåt?

Det börjar väl snart bli dags att skaffa ny dator, den orkar inte riktigt med de nyare versionerna av bild/filmbehandlingsprogram, och de gamla är ju inte kompatibla längre. Men annars är den fortfarande super och smidig när det kommer till att se film, simma runt på nätet eller skriva arbeten.. Den är fortfarande betydligt bättre på de än den nya windows datorn en kompis skaffade nyligen. Helt klart nöjd med valet av dator för alla de åren sedan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Jens]
2014-07-26 13:01
#1

Min gamla iMac som är av samma modell som din blir lite varm under sommarperioden och jag har aldrig städat den förutom att ha använt trasa. Funkar som du säger väldigt bra fortfarande. Har en ny IMac och den är snabbare men annars inte så stor skillnad. Om du ska köpa en ny tänk på att ha rejält med minne i datorn. Jag tror som sagt att du inte behöver städa din dator.

MagArne
2014-07-27 00:07
#2

Det är bara tryckluft som fungerar hjälpligt om du inte ska montera bort bildskärmen för att komma åt ordentligt.

Zabbio
2014-07-27 00:47
#3

Finns det någon risk att skada något med tryckluft? Jag har kompressor, men frågan är om det är bra att göra det också :P

Tack för svar, bägge två :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MagArne
2014-07-27 02:50
#4

Jag har inte lyckats ha sönder något i alla fall och jag har blåst i massor av iMacs. Men jag lämnar ingen garanti för vad du gör ;-)

[Jens]
2014-07-27 07:42
#5

Tryckluft är okej men jag tror man ska verkligen tänka på att det finns olika styrkor på dessa. Ta det lugnt.

Zabbio
2014-07-27 09:59
#6

Tack för svaren :)
Jag  tar det när jag har modet inne någon dag..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: