Annons:
Etikettapple
Läst 3004 ggr
Nanna70
2014-08-23 20:22

Ska köpa en Macbook pro - men var?

Var rekommenderar ni att jag köper min macbook pro, i butik eller beställa på nätet? Jag känner mig lite skeptisk till att beställa en på nätet eftersom det kan bli problem om den inte skulle funka som den ska. Då blir det bökigt med att skicka för att få den lagad. Vad rekommenderar ni mig?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Annons:
MagArne
2014-08-23 20:48
#1

Du har väl åtminstone sju Apple verkstäder inom en 5-milsradie från Järfälla där du kan lämna in din dator om den skulle krångla.

Du kan köpa var du vill

Nanna70
2014-08-23 21:19
#2

Okej, så då kanske det blir smidigast att beställa hem den då? Brukar det bli billigare också?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Niklas
2014-08-24 21:05
#3

Åk till Apple Store i Täby centrum så får du den direkt om du ska ha en standardmodell.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nanna70
2014-08-25 21:34
#4

En annan liten fråga: Är det väldigt svårt att lära sig att använda en mac dator om man har haft en hp pc innan? Hjälper det att jag tidigare har haft en iphone och surfat mycket med? Nu har jag iallafall bestämt mig för en Macbook pro 13", i5, 8 GB/256 GB. Jag ska beställa från Elgiganten tänkte jag.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Niklas
2014-08-26 09:24
#5

Själva användandet skulle jag vilja påstå är nästan exakt likadant. Det är mest att du använder en del andra program och att en knapp som heter Cmd används i stället för Ctrl. Ställ frågor här när du fastnar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nanna70
2014-08-26 11:14
#6

Tack! Nu väntar jag bara med spänning på paketet som ska komma på posten snart 😊Det ska bli kul att testa en mac för första gången. Jag tittar säkert in här senare när jag stöter på frågor. Mvh Anna

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Annons:
Niklas
2014-08-26 16:01
#7

Till dess kan du läsa Apples information om skillnaderna mellan PC och Mac: https://www.apple.com/se/support/macbasics/pctomac/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-08-26 17:13
#8

Här är en film som jämför PC och Mac.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nanna70
2014-08-27 20:24
#9

Hej igen! Som jag förstår det så ska jag kunna föra över alla dokument och alla bilder från min nuvarande pc till min nya macbook pro. Stämmer det och isåfall är det svårt att göra?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Niklas
2014-08-28 10:20
#10

Visst kan du det. Hur många gigabyte handlar det om?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-08-28 10:54
#11

Du behöver förstås inte svara exakt. Det räcker om jag vet ifall det är 10 eller 100 gigabyte så att jag kan föreslå något lämpligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nanna70
2014-08-28 13:51
#12

Jag skulle tro att det är närmare 100 isåfall.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Niklas
2014-08-28 13:59
#13

Då rekommenderar jag att du installerar BitTorrent Sync på bägge datorerna. Med det kan du synka över allt du vill från den gamla datorn till den nya. Det är gratis och mycket kraftfullt. Om båda datorerna finns på samma trådlösa nätverk behöver det inte ens belasta din externa internetuppkoppling. Du kan även synka mellan datorer och telefoner eller pekplattor.

http://www.bittorrent.com/sync


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MagArne
2014-08-28 14:44
#14

#13 Varför rekommenderar du BitTorrent Sync före Flyttassistent?

http://support.apple.com/kb/ht4796?viewlocale=sv_SE

Nanna70
2014-08-28 20:40
#15

Tack, då ska jag installera detta så fort jag fått datorn.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Niklas
2014-08-28 21:36
#16

#14: För att jag ser så många bra användningsområden för BitTorrent Sync och för att det är så enkelt. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nanna70
2014-08-29 12:43
#17

Snart har jag min första macbook pro 😀 Vad skulle du råda mig att först göra? Finns det instalĺeringar som är oumbärliga tex? Användbara program? Antivirusprogram? Jag tänkte vänta lite med att enl. ovanstående tips föra över från gamla datorn. Detta i och med att vi kommer vara i sommarstugan när jag precis fått macen. Sedan är det det att jag vill tänka igenom vad exakt jag ska flytta över?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Niklas
2014-08-29 12:48
#18

Börja med att ansluta till App Store och se om det finns några uppdateringar till OS X. Avast antivirus har jag använt. Det är gratis. När det gäller andra användbara program beror det på vad du kommer att använda Macen till.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2014-08-29 17:37
#19

OS X har ju ett inbyggt virusskydd så ingen panik med att ladda ner ett 3e-part. Men vill man ha extra koll så är det ju inte fel att köpa eller ladda ner ett.

[Jens]
2014-08-30 08:38
#20

OS X har ett inbyggt virusskydd? Kan du utveckla det mera ? Var finns den?

Annons:
Niklas
2014-08-30 10:47
#21

De har sina sandlådor som ska hindra appar från att skada annat än sig själva. Det gäller nyare versioner av OS X.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nanna70
2014-08-30 11:47
#22

Hallå, nu har jag stött på mitt första problem. Flyttassistenten kom upp som val och det började överföras. När det var 2 timmar kvar av processen så stoppades den. Jag fattar inte varför, kan det vara för att jag var inaktiv för länge? Nu försöker jag igen men nu har macen stannat i ett läge med ett snurrande hjul med en massa färger där markören brukar vara. Vad ska jag göra nu då?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Nanna70
2014-08-30 12:46
#23

Nu har jag fått igång macen igen men det står att den "letar efter källa"?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

[SirKnasen]
2014-08-30 15:24
#24

Ring Apple Care. De hjälper dig kostnadsfritt de första 90 dagarna.

0771-199519

MagArne
2014-08-30 19:23
#25

#20 Någon form av skydd har de men exakt hur det fungerar och dess säkerhet kan jag tyvärr inte svara på. Ett 3:parts antivirus är ju det säkraste men ja, ett viss skydd i form av karantän av suspekta filer samt sandboxning av program.

I Apple Sales Traning webkurs "OS X Mavericks Technical Tranining Security" kan man läsa följande. 

Enhanced quarantining

Applications that download files from the Internet or receive files (such as mail attachments) from external sources can use the quarantine feature to provide a first line of defense against malicious software such as Trojan horses. When an application receives an unknown file, it adds metadata (quarantine attributes) to the file using functions found in Launch Services.

Files downloaded using Safari, Mail, and Messages are tagged with metadata indicating that they are downloaded files, including the URL, date, and time of the download. This metadata is propagated from downloaded archive files (such as ZIP or DMG files) so that all files extracted from the archive are tagged with the same information. Download Inspector uses this metadata to prevent dangerous file types from being opened unexpectedly.

The first time a user tries to open an application that has been downloaded, Download Inspector inspects the file, displays a warning asking whether to run the application, and displays the information on the date, time, and location of the download.

Users can continue to open the application or, if they don’t recognize or trust the application, cancel the attempt. The file and its contents are also inspected for malicious software (malware). If malware is detected, a dialog appears with the name of the malware threat contained in the file. It warns the user to move the file to the Trash or eject the image and delete the source file to prevent damage to the computer. Malware patterns are continually updated through software updates.

[Jens]
2014-08-31 07:50
#26

Jag vet att OS X har inbyggd virusprogram men jag har aldrig riktigt förstått hur det fungerar och därav frågan. Jag använder inte virusprogram i datorn vilket andra skulle rekommendera men jag anser att jag inte behöver det.

Måste läsa på mer om sandlådor och dess funktion … tack Niklas o MagArne för infot.

Niklas
2014-08-31 08:11
#27

#23: Kan det vara så att den gamla datorn inte är ansluten och den därför inte hittar källan?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Nanna70
2014-08-31 14:43
#28

Den är ansluten, men nu har jag tröttnat och kör överföring av bilderna m.h.a. en USB-sticka. Tack ändå för alla svarsinlägg.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Niklas
2014-08-31 15:08
#29

Satsa på BitTorrent Sync nästa gång. ;-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: