Annons:
Etikettmacos
Läst 1223 ggr
[Jens]
10/5/14, 9:32 AM

Ny OS X-mask har infekterat cirka 17000 användare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Omkring 17 000 användare världen över har drabbats av det nya masken Mac.BackDoor.iWorm. Vad den kan göra är att till viss mån fjärrstyra din dator men framförallt har möjlighet att avlyssna den.

Om du vill veta om du är drabbad så är det väldigt enkelt. Du väljer kommandot Cmd + Ctrl + G och kopierar in följande rad: /Library/Application Support/JavaW. Får du till svar "Mappen kan inte visas" så är inte din dator drabbad.

Vill du använda ett virusprogram till din MAC-dator så är min rekommendation att använda dig utav Sophos och du hittar den här: http://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-antivirus-for-mac-home-edition.aspx

Annons:
[Jens]
10/5/14, 10:08 AM
#1

Nu visade sig att för att få denna mask i din dator så krävs det att ladda ner olagliga piratprogram från t ex PirateBay. Det är program som är skapade av någon som kallar sig 'aceprog'. Programmen som är infekterade är bl.a Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Microsoft Office och Parallels.

Slutsats. Är man så korkad att ladda ner program från t ex Piratebay så får man skylla sig själv tycker jag. Köp dina program istället för att köra piratversioner. 😉

Maja
10/5/14, 10:09 AM
#2

Inget på min dator tack och lov!

Tack för tipset!

neasfotografier
10/5/14, 5:56 PM
#3

Vart ska man göra det här kommandot? Finder, skrivbordet eller var? :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Jens]
10/5/14, 6:21 PM
#4

På tangentbordet #3.

neasfotografier
10/5/14, 8:27 PM
#5

Ja det förstod jag men vad ska man vara inne på när man skriver in det? ^^ för mig blir det bara ett sånt där "donk" ljud när jag skrev det kommandot var jag än var. Om jag var inne i Finder osv.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Jens]
10/5/14, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Okej, men du kan även gå till 'Gå' uppe i meny-raden och välja 'Gå till mapp' och efter det kopiera raden /Library/Application Support/JavaW och sedan klicka på Enter-knappen. Beroende på svar som du får men förhoppningsvis så får du svaret  "Mappen kan inte visas" och då är inte din dator drabbad av masken.

Annons:
neasfotografier
10/5/14, 10:01 PM
#7

Okej, tack! :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

christerclaesson
10/6/14, 11:39 AM
#8

Tack för tipset. Pust, inte smittad.

neasfotografier
10/6/14, 3:54 PM
#9

Inget på min heller! :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Upp till toppen
Annons: