Annons:
Etikettmacos
Läst 2730 ggr
Maja
2014-11-30 06:13

Yosemite: Loggas ut från iFokus och Facebook

Uppdaterade just till Yosemite och det känns väl… Sådär. Inte så överlycklig. Ja, jag vet. Man får ge det ett försök och så vänjer man sig säkert - men jag har ett STORT problem som jag inte riktigt får att fungera…

Jag loggas ut från iFokus hela tiden. Normalt sett så brukar jag vara inloggad hela tiden, men nu behöver jag logga in på nytt varje gång jag besöker någon iFokus-sida och om jag använder sökfunktionen och kommer till Googles resultat över alla inlägg och klickar på ett inlägg för att kopplas tillbaka till iFokus - ja, då är jag utloggad från iFokus och måste logga in igen. Känns ju rätt så meningslöst och rätt så jobbigt och irriterande.

Ja, jag har valt "Kom ihåg mig" när jag loggar in, men ändå så loggas jag ut. Likaså om jag öppnar en annan iFokus-sida så måste jag logga in på nytt.

Vad är felet?

Samma sak med Facebook. Jag loggar in - väljer "Håll mig inloggad", men ändå så loggas jag ut varje gång jag stänger fönstret.

Annons:
[Jens]
2014-11-30 07:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej,

Först vore det bra att veta vilken webbläsare du använder dig utav? 🙂

Om du använder dig utav Safari så gå då till Safari > Inställningar > Lösenord. Längst upp till vänster så ser du 'Autofyll användarnamn och lösenord', är det förbockat? Om så är fallet så leta upp iFokus samt Facebook och ta bort dessa ur listan och sedan prova igen. Var det inte förbockat under 'Autofyll användarnamn och lösenord' så bocka för det.

Använder du en annan webbläsare så får vi ta det då när man vet vilken du använder.

Niklas
2014-11-30 07:26
#2

Prova även att rensa webbhistorik och cookies för iFokus och logga in igen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-11-30 10:25
#3

Tack båda två!

#1 - Safari, så där har du rätt! 🙂

Ja, det var förbockat. Provade att radera alla och logga in. Valde att spara lösenordet i nyckelringen samt "Håll mig inloggad". Stängde ner Safari och provade att öppna upp det igen och gå in på iFokus. Utloggad igen.

#2 - All historik och cookies är raderade.

Hm, försöker vidare och ser om jag kan lösa det!

[Jens]
2014-11-30 10:34
#4

Aha, du använder nyckelring och då får du prova att återställa nyckelringen:

1 Starta Nyckelhanterare (i mappen Verktygsprogram i mappen Program).

2 Välj Inställningar i menyn Nyckelhanterare.

3 Klicka på Allmänt och sedan på 'Nollställ förvald nyckelring'.

4 Autentisera genom att ange lösenordet för ditt inloggningskonto.

5 Avsluta Nyckelhanterare.

6 Starta om datorn.

Maja
2014-11-30 10:56
#5

Dagens ros till dig, Jens! 🌺

Nu fungerade det bättre. Tack!

[Jens]
2014-11-30 11:10
#6

Vassego! ;)

Annons:
Maja
2014-11-30 14:02
#7

Hm, ny fundering: Jag är sådan att jag brukar radera historiken med jämna mellanrum, precis som jag stänger ner alla program på iPhonen, rensar och vill hålla det rent och snyggt och inte få upp femhundraåttiosju länkar så fort jag ska skriva in någonting. Haha, kalla mig konstig om ni vill… 😎

När jag rensar historiken så loggas jag ut från alla sidor igen.

Måste jag lära mig att inte rensa historik alltså?

[Jens]
2014-11-30 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

När du tömmer all historik m.m. så försvinner allt men användarnamnet och lösenordet finns kvar i nyckelringen. Dvs att nästa gång du besöker sidan så vill den att du ska skriva in användarnamn och lösenord men det räcker med att du t ex börjar med första bokstaven i ditt användarnamn så fyller den i resterande åt dig. 

Så ja, du måste fylla i det igen så att säga. 😉

En sak till. Om du t ex öppnar ett program på iPhone så tar den ett visst antal minnen ifrån det du har, stänger du appen helt genom att dubbelklicka på hemknappen så får du inte tillbaka minnet förrän du har startat om telefonen så det bästa är att du inte stänger apparna till fullo så länge din telefon är igång. Detta gäller även på din MAC-dator, så länge du öppnar t ex Safari så stäng inte programmet helt nere vid dockan om du inte ska starta om datorn utan låt det vara igång men du kan självklart stänga fönstret så att säga. Hoppas du förstår vad jag menar. 🙂 Bilden visar att safari och mail är igång men att fönstrena är stängda genom att den visar en liten svart prick under ikonen.

Maja
2014-11-30 15:17
#9

Stort tack igen, Jens! 👍

Jag är medveten om det där med iPhone, men av någon konstig anledning så stör det mig att ha alla program igång. Jag får nog helt enkelt lära mig att inte stänga av allt hela tiden.

[Jens]
2014-11-30 15:35
#10

Så lite så och ja du får allt lära dig att inte vara så petig .. haha!

Maja
2014-11-30 23:39
#11

Jag ska göra mitt bästa! 😃

Upp till toppen
Annons: