Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3803 ggr
Zabbio
2014-12-17 20:32

Problem med scannern i OS X

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juhup.. köpte en skanner (epson perfction v37) som skulle vara kompatibel med mac.
Installerar CD skivan - som har nån ikon till mac, två gånger och får inte nånting att funka.

Laddar ner den drivrutin som rekommenderades på epsons hemsida och nu kan jag förvisso scanna. Om jag går in via datorn och ber maskinen skanna därifrån… knapparna på skannern funkar inte trots att jag varit inne i medföljande inställningsprogram och sett till att rätt sak ska hända på rätt knapp.

Det  här arcSoft som ska sammanfoga olika scanningar av en för stor bild, hittar jag inte…
Sen är det  väl töntigt, men det stör mig att knappar och liknande i datorn är extremt fula och klottriga.. eller ja.. mest typsnittet på vissa bitar.. hade förväntat mig den grafiken på en grej från 1995 kanske.. men det är oviktigt, om knapparna funkat som de skulle hade jag ju inte behövt se skiten.

Jag har OS X 10.9.5.

Kan jag göra nåt mer för att få det att funka bättre?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Niklas
2014-12-19 12:22
#1

Det ser ut som om scannern har stöd för OS X Yosemite. Möjligen kan det bli bättre om du uppgraderar din Mac. När det gäller att medföljande program är illa designade tycker jag att det är mer regel än undantag när det gäller tillbehörsprogram till datorprylar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2014-12-19 19:34
#2

Tack för svar… tänker inte uppdatera hela macen bara för scannerns skull. Min  gamla dator orkar inte riktigt de nya systemen :/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Niklas
2014-12-20 10:19
#3

Jag förstår.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2014-12-20 10:49
#4

Men på  tal om uppdateringar.. jag får en sån ruta att den vill uppdatera, och jag väljer alltid ''påminn mig imorgon''. Finns det något sätt att stänga av uppdateringar helt?

Jag är väl lite ''laga inte det som funkar''-mentaliteten, har aldrig haft aktiva  uppdateringar på någon dator. Och förra veckan så gav jag med mig till slut  och lät den uppdatera, vilket tog en massa tid, krångel, sparade flikar osv försvann och jag märker ingen som helst skillnad på nånting.. och nu vill eländet uppdatera igen.

Var hittar jag inställningarna för det? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Niklas
2014-12-20 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Öppna Systeminställningar och välj App Store. Ta bort bocken vid Leta efter uppdateringar automatiskt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2014-12-20 18:54
#6

Niklas, finns det samma funktion även på iOS för de som t ex inte vill uppdatera till iOS 8 ?

Annons:
Zabbio
2014-12-20 20:43
#7

Tack! :D

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2014-12-20 20:47
#8

Kanske du vet varför datorn inte går i vila också?

Jag tror iofs att det är hårdvara, för det började redan innan jag bytte OS senast (vilket var till snow leopard från skiva så allt blev formaterat). Men iaf, datorn går in i viloläge ibland när jag ber om det, men ofta så stänger den ner enbart för att starta upp igen.. har provat att ta ut alla USB grejjer och bluetooth utom tangentbord och mus, stängt alla program utom finder, stängt internet.. men den vaknar ändå.. Eller så vaknar själva datorn men skärmen förblir släckt (jag hör den)…

Gissar att det är nån komponent inne i maskinen som är sliten?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jens]
2014-12-20 21:19
#9

Har du gjort en ren ominstallation av datorn eller valde du bara att uppdatera till OS X Yosemite? Jag vet och har läst om att OS X Yosemite funkar mycket bättre när man gör en ren installation än att bara uppdatera den från en tidigare version.

MagArne
2014-12-20 21:38
#10

#8 Vad exakt för mac är det du har?

Zabbio
2014-12-20 23:05
#11

#9 Jag gjorde en ominstallation från Snow Leopard till Snow leopard (från skiva) och därifrån till Mavericks. Har inte Yosemite.

viloläget krånglade redan innan om-installationen av snow leopard. Det fungerar ibland och ibland inte. När det inte funkar måste jag stänga av en gång, så funkar det lite ett tag igen.

Scannern kanse är för yosemite, har laddat ner de drivrutier som fanns på hemsidan för mavericks.

#10 en imac från 2008, aluminium.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MagArne
2014-12-20 23:20
#12

Jag hade gjort en backup och installerat om hela datorn för att se om det kan tänkas hjälpa. Dock väntat med att läsa tillbaka backupen för att undvika att samtidigt läsa tillbaka felet.

Kvarstår felet efter en total ominstallation med ny användare så är det säkert något fel på hårdvaran.

MagArne
2014-12-20 23:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Du kan testa att bocka ur "vakna för nätverksåtkomst" och se om det gör någon skillnad. Den hittar du under Systeminställningar->Strömsparare

Annons:
Zabbio
2014-12-21 00:58
#14

#12 Fast det är i princip det jag har gjort redan :) Fast utan direkt backup, bara slängde allt som inte var viktigt, och resten ligger på en extern hårddisk och samlar damm.

#13Den rutan är avklickad, men  tack för tipset :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jens]
2014-12-21 08:05
#15

#14

Kan du beskriva hur du gjorde en ren ominstallation på din dator? Bootade du från en USB-sticka eller hur gjorde du?

Zabbio
2014-12-21 11:15
#16

Det var ju några månader sedan, men jag installerade om från CD. Kommer inte ihåg alla menyer/val osv  men den skulle ta bort det gamla och installera om det på nytt. Googlade först för att få rätt på det och inte bara lägga nåt nytt ovanpå det som redan fanns.

Har e CD med Snow Leopard. När jag använt den gick jag till app-store och valde mavericks, vilket är den jag har nu.

Jag vill minnas att det  krånglade lite med appstore.. om det  var att skapa konto eller nåt annat.. men som sagt, det var några månader sedan så jag minns inte exakt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jens]
2014-12-21 12:46
#17

Jag känner igen det där sedan jag körde leopard och Mavericks och det betyder arr du har uppdaterat från leopard till mavericks och inte från en USB-sticka men jag tror dock att problemet ligger annanstans. Var det inte så att scannern hade enbart stöd för Yosemite?

Niklas
2014-12-21 14:09
#19

#6: Nej, tyvärr.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2014-12-21 14:12
#20

Ja, från snow leopard har jag uppdaterat via appstore, men själva snow leopard kom från skiva och problemet med viloläge fanns innan jag installerade om via skivan :)

Scannerns drivrutin hämtade jag från epson - sökte på driver och fick upp en sån där ''denna filen är till din dator" grej så jag utgår från att det var rätt för mavericks… Tror att det är samma som du länkade till. (nedladdningsfilen heter nåt annat men siffrorna i namnet känns bekanta)

Jag kan ju scanna, men knapparna på scannern funkar inte.. är ju mest det. :/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Jens]
2014-12-21 14:20
#21

Finns det svensk support som man kan kontakta? Kanske vore en idé att kontakta dem .

Zabbio
2014-12-21 16:29
#22

Vi får se om jag orkar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MagArne
2014-12-21 16:37
#23

#22 Orkar? Nån motprestation kan du väl göra då vi är ganska många här som lagt ner tid för att försöka hjälpa dig.

Zabbio
2014-12-21 17:39
#24

#23 Och det uppskattar jag.. men vad tjänar ni på att jag ska ringa Epsons kundservice och sitta med dem i .. ja hur lång tid det nu tar.. ? Jag frågar här eftersom ni är trevligare än nån kundservice som bara ska skicka  runt en… Om de ens har öppet nu i juletider.

De råd jag fått ang. uppdateringarna har jag följt och det är himla skönt att slippa det meddelandet :)

Råden angående drivrutiner hade jag definitivt testat - om det inte var för att jag redan laddat ner de drivrutinerna och har dem. Det är de den funkar på nu - som sagt bara knapparna och det där ArcSoft programmet som inte funkar.

Uppdatera hela OSet vill jag helt enkelt inte eftersom jag trivs bra med det jag har och allt övrigt fungerar.  Men jag uppskattar förslaget ändå - jag hade inte tänkt på att det skulle vara ett alternativ annars.

Vad är det för motprestation du tycker att jag borde ge? Förutom att ringa nån kundservice och sitta i telefonkö…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2014-12-21 17:44
#25

Sen får jag erkänna att jag börjar bli lite förvirrad, vet knappt vad som gäller viloläge eller scanner längre. Borde nog gjort två trådar.
Men viloläget är jag ganska övertygad om att det är hårdvara, eftersom det ''överlevde'' ominstallationen av Snow Leopard, och datorn börjar ju bli lite gammal. Det verkar inte helt konsekvent heller.. som jag tycker att det borde vara om det var en inställning.

Kanske om uppdateringarna ställt till det (den har gått i vila normalt sedan jag klickade av dem) men det är ju också märkligt iom att jag tagit bort internetkoppling osv och den ändå vägrat gå i vila, när den krånglat… om det var dem lär jag ju märka det i sinom tid.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: