Annons:
Etikettövrigt
Läst 12297 ggr
KitoBonito
2015-02-11 14:30

Rensa och fräscha upp MacBook

Hej!

Min MacBook Pro är snart 4 år gammal och jag känner att det är dags att anstränga sig lite för att få den att hålla lite längre. Jag har ingen aning om livslängden på dessa datorer men jag är glad att den fortfarande funkar någorlunda bra. För ett tag sedan tjatade den om att uppdatera programvaran (?) och jag var tveksam då jag läste massor av besvikna kommentarer så jag sköt upp det. Nu hittar den ingen ny uppdatering längre, trots att jag söker efter det. Vad ska jag göra åt det? Och bör jag uppdatera? (har t.ex. märkt att BankID inte vill längre pga saknad uppdatering)

Min tanke är också att nollställa den på något sätt, även om det inte är ett dugg kul. Men den väsnas en del, batteriet tar slut fort (har kanske inte med saken att göra) och jag vill helt enkelt bara fräscha upp datorn lite så den orkar med vanligt bruk. Den kan sega en hel del, trots att jag rensat hårddisken och lämnat en del GB fria. På PC minns jag att man kunde komprimera (?) datorn så att alla luckor som uppkommit dras igen för att öka prestandan igen, men om jag minns rätt behöver man inte göra detta på en Mac?

Blablabla…. någon som kan hjälpa mig på traven lite om hur jag kan göra för att bättra datorn lite?

Annons:
Niklas
2015-02-11 15:17
#1

Hur mycket RAM-minne har den? Vet du om den har en vanlig hårddisk eller SSD? Om det är en vanlig hårddisk kan du defragmentera den med skivverktyget. Kommer ljudet från fläkten? I så fall är det säkert hög tid att göra ren den. Hur mycket ledigt utrymme har du på disken och hur stor är den?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KitoBonito
2015-02-11 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Svarar dig nog bäst med bilder! (för jag är inte hundra på var jag hittar infon) Antar att ram-minnet är 4gb, men vad det är för hårddisk vet jag inte.

Ljudet kommer nog mestadels från fläkten. Kan jag göra rent den själv och hur i så fall?

Niklas
2015-02-11 16:38
#3

Med tanke på storleken på disken gissar jag att det är en traditionell hårddisk och du har rätt i att det är 4 GB RAM i den. Om du uppgraderar minnet till 8 GB och byter disken mot en SSD blir den betydligt snabbare. Filmen visar hur du blåser rent fläkten så att den inte låter mer än nödvändigt. Det går att köpa tryckluft på burk på Clas Ohlson och Kjell & Co.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2015-02-11 16:40
#4

Vilken version av OS X har du?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KitoBonito
2015-02-11 18:33
#5

Versionen är 10.6.8 om jag ser rätt

Tack för tipset! Hur defragmenterar jag hårddisken? Kommer det att underlätta prestandan och kommer innehållet försvinna (dvs foton, filmer)?

Niklas
2015-02-12 09:06
#6

Då har du en ganska gammal version av OS X. Det borde gå att uppdatera den om du gör som du skrev i #0 och installerar om den. Då bör du först se till att ha riktiga säkerhetskopior av allt viktigt i datorn. Om du öppnar Skivverktyg under Program > Verktygsprogram > Skivverktyg. Kör Kontrollera skiva under fliken Skivkontroll. Om allt är okej där kan du köra Kontrollera skivbehörigheter och eventuellt reparera dem ifall den hittar några fel. Glöm det jag skrev om defragmentering tidigare. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
KitoBonito
2015-02-12 12:49
#7

Jag ska försöka föra över allt viktigt på en extern hd och så får jag se om datorn vill uppdatera senare. Lite konstigt att den säger att det inte finns någon uppdatering! Och så ser jag till att kolla "skivan" :P Och även köpa tryckluft och rensa fläkten. 

Tack för hjälpen! :)

Niklas
2015-02-12 13:27
#8

I den version av OS X som du har fanns inte Mac App Store. Därför hittar den ingen uppdatering nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KitoBonito
2015-02-13 15:14
#9

Vad ska jag göra åt det då? Försöka uppdatera via någon hemsida?

Niklas
2015-02-13 15:33
#10

Jag tror att du hittar information om hur du uppgraderar OS X Snow Leopard till Yosemite här: https://www.apple.com/se/osx/how-to-upgrade/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KitoBonito
2015-02-13 17:10
#11

Tack!! :)

Upp till toppen
Annons: