Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

macOS Program, appar & tjänster Hårdvara Tillbehör Apple TV Nyheter Tips Apple Övrigt Om iFokus & sajten
macOS

HJÄLP virus i Macen akut

2015-04-04 19:34 #0 av: Loviisaa

Jag tror jag har fått ett virus på datorn,  jag vet inte hur! har försökt det mesta. 

Min dator har blivit otroligt seg, så jag rensade, tömde historik m.m och slängde bort massa bilder och avinstallerade program som inte behövdes. Men så fort jag går in på en sida så öppnas en ny sida med reklam oftast är det reklam för mackeeper..

screenshot över hur det ser ut, så fort jag drar musen över... 

Anmäl
2015-04-04 19:41 #1 av: Cireea

Har du testat gått in på dina tillägg inne på din webbläsare och kollat där? Ibland installeras något tillägg som gör att det poppar upp "reklam" hela tiden. 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2015-04-04 19:42 #2 av: Loviisaa

japp :( finns inget

Anmäl
2015-04-04 19:53 #3 av: Inkanyezi

Det är inte ett virus, utan ett oönskat program, som du har fått som bonus när du tankade hem någonting annat.

Förmodligen behöver du ett vettigt antimalwareprogram för att bli av med det. Du kan prova BitDefender.

http://www.antivirus-blog.com/removal-guides/remove-deal-finder-virus-apple-mac-osx/

Anmäl
2015-04-04 20:01 #4 av: RobinEH

Testa att återställa webbläsaren. Då försvinner eventuella tillägg och skit. Hjälper inte det så kör ett antimalwareprogram som #3 föreslår.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-04-06 17:24 #5 av: Loviisaa

#3 har faktiskt laddat ner och provat men det försvinner inte?! :/

Anmäl
2015-04-06 18:17 #6 av: RobinEH

Kolla om du har några av dessa program installerade:

• Shopop
  • Media Player 1.1
  • SafeSaver
  • DP1815
  • Video Player
  • Plus-HD 1.3
  • BetterSurf
  • LyricsGet
  • PassShow
  • LyricsBuddy-1
  • AlLyrics
  • Media Player 1.1
  • Savings Bull
  • Feven 1.8
  • Websteroids
  • ScorpionSaver
  • HD-Plus 3.5

Om du har några andra program som installerats nyligen så kan det vara en bra idé att ta bort dem.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-04-06 19:13 #7 av: Inkanyezi

#5 Du måste säga till programmet att ta bort det, det räcker inte att bara köra programmet.

Anmäl
2015-04-06 23:13 #8 av: [peter54]

Adwaremedic för att ta bort det oönskade popupprogrammet. Sophos för att söka efter virus i datorn.

Mackeeper är ett jäkla skit, det skapar mer problem än vad det löser.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2015-04-07 12:05 #9 av: Loviisaa

#6 inga av dom och jag kan inte komma på vad jag har installerat nyligen. För jag installerade lightroom men det var efter jag hade fått skiten på datorn :/
#7 hur gör jag det då? Står att det inte hittar något eller att jag ska ladda ner adware removal tool och det gjorde jag men funkar inte heller :/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.