Annons:
Etikettövrigt
Läst 3774 ggr
Crest
4/9/15, 10:50 PM

Scanna efter malware i Macen

Tidigare idag dök en pop-up-ruta från MacKeeper upp då jag surfade på min MacBook Air, som varnade för att min dator kunde vara infekterad (stod att t.ex. lösenord kunde vara i fara). Så jag genomförde en scanning av alla filer med Avast, och fick inte upp någon varning. Syns alltid trojaner etc. på sådana scanningar eller kan de vara dolda? Om ja, finns det något annat sätt jag kan scanna min dator på och ta bort eventuell malware? Det stod även att något hundratal filer inte gick att scanna, vad kan det bero på? 

Tack på förhand! 🙂

Annons:
Niklas
4/10/15, 3:31 PM
#1

MacKeeper har jag hört mer dåligt än bra om. Jag skulle inte bry mig om vad det säger.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Crest
4/10/15, 4:20 PM
#2

Jag har alltså inte mackeeper installerat, utan det kom upp en pop-up ändå… Det som gjorde mig fundersam var att det precis innan pop-up-rutan såg ut som om det flög ner något till "nedladdningsboxen" nere i hörnet, trots att jag inte klickat på något (av någon anledning var inte brandväggen påslagen). Men borde alltså även trojaner o.dyl. synas på antivirus-scannen?

Niklas
4/11/15, 7:31 PM
#3

Det är nog lite olika för olika program. Kolla om du har några tillägg i webbläsaren installerade.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
4/18/15, 9:57 PM
#4

Mackeeper är inget virus utan ett vanligt program men folk brukar bli irriterad på allt pop-up som kan ske med programmet och för att avinstallera det gör du följande:

1. Öppna Mackeeper från Programmappen och avsluta (cmd-q), så stängs bakgrundsprogrammet av också.

2. Dra Mackeeper till papperskorgen. Du måste fylla i adminlösen och sedan dyker en dialogruta upp där du kan välja att radera andra komponenter. Välj ja. Tyvärr räcker det dock inte.

3. Öppna Finder, håll nere Alt och välj Gå -> Bibliotek.

4. I biblioteksmappen hittar du mappen Application Support. I den ligger en mapp som heter MacKeeper Helper med en fil som heter NoticeEngine.plugin. Släng hela mappen från MacKeeper i papperskorgen och töm den.

5. Starta om Macen.

http://www.computertutorialsonline.com/uninstall-mackeeper-os-x?lang=sv

Upp till toppen
Annons: