Annons:
Etiketttips
Läst 4163 ggr
Emy_J
4/14/15, 2:46 PM

Spillt Oboy i Mac...

Hej, jag har råkat spilla oboy på min mac…märkte inte det förren nån timme efter, nu skimrar hela skärmen och blir randig och lila och man kan inte se någonting. Är det någon mening att försöka rädda den? Just nu står den avstängd och upp och ner i hopp om att det ska rinna ut och torka. Hur ska man göra om det fortfarande inte funkar? :/ :|

Annons:
Niklas
4/15/15, 10:50 AM
#1

Lägg den i en stor plastpåse med ris i en vecka. Har du väldig tur torkar det ur den och inget har hunnit bli förstört. Om det kommer vätska i elektronik ska man alltid stänga av den så fort som möjligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
4/16/15, 2:39 PM
#2

Vad har du för mac?
Försök skruva av bakstycket och koppla ur batteriet. Då ser du också vilka komponenter som fått vätska på sig.

Sur mjölk kommer få datorn att lukta satan och har datorn redan uppvisat felsymptom så är säkert moderkortet defekt.

Michaela-N
4/17/15, 9:03 PM
#3

Lämna in den…

iMacKalle
4/24/15, 3:50 PM
#4

Vad har du för mac?

Har  du som jag, en iMac med separat tangentbord med sladd och att du inte klickat på några tangenter efter spillet, då tvålar du in tangentbordet med Yes och med varmt vatten duschar av bordet i minst 5 minuter så allt sockerklet rinner ur innanmätet.  Skaka ur vattnet  och rulla in tangentbordet i en handduk och lägg paketet på ett varmt element i 2-3 dygn. Vänd på paketet  med jämna mellanrum.

Felet man gör när olyckan är framme, är att man börjar klicka på tangenterna för att se om någonting hänt. Finns då vätska mellan kretsarna då kortsluts dom och förstör tangentbordet.

Jag  har haft 3 iMac och 4 tangentbord jag badat lite då och då utan några som helst problem. Tangentborden är gjorda av aluminium, lödningar, kretsar och plast, material som tål vatten.

Varför jag kör med tangentbord med sladd är för att jag gör animeringar på min iMac, ibland i 10 timmar i sträck och sladdlöst äter batterier.


Upp till toppen
Annons: