Annons:
Etikettövrigt
Läst 6858 ggr
[Sara-Kpop]
2015-05-22 12:00

Virus i MacBook Air?

Hej!

Skulle behöva hjälp jag har en macbook air och detta är min första macbook, och den säger nu att jag fått virus på min dator och uppmanar mig till att ladda ner mackeeper vilket jag gjort och den ber mig nu att köpa deras program så de kan rätta till problemen för mig. Undrar bara om detta är ett säkert program att använda sig utav? Eller är det mer värt att återställa datorn? Och hur gör man det i sådana fall? Jag är verkligen ingen expert på detta därför jag frågar vill ju inte att datorn ska gå sönder. 

Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Sara

Annons:
Niklas
2015-05-22 12:26
#1

Använd inte Mackeeper. Det gör ofta mer skada än nytta. Vad sa att du har fått virus i Macen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
2015-05-23 08:46
#2

#Sara-Kpop. Precis som Niklas skriver - vad är det för virus - har du märkt ngn skillnad på datorn - stött på ngt problem ? Mackeeper är ett säljande företag - som vill få avsättning för sina produkter. Får själv en blänkare från dom ibland - och har garanterat inget virus. Så upplever du inga problem med datorn - gå vidare bara - och strunta i dessa varningar. Skulle man behöva - finns det även gratisalternativ som duger gott - när det gäller  .

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

annia1
2015-05-23 20:37
#3

Sara-Kpop jag har inte mac, men det verkar mer som du fått in reklamprogram och de går under benämningen PUP:s oönskade program. Och det är program som man får med när man installerar andra program är oftast att de visar reklam.

Tittar jag i ditt inlägg så heter åtminstone ett som du fått in cinemapro1-2. Jag vet inte hur man rensar en mac. 
Men det finns några trådar här på mac där det finns några alternativ. 
Länk 1Länk 2… Sen om jag söker på nätet på cinemapro så finns det också en tråd på mac support som tar upp just cinemapro. (är på engelska) Enda kruxet är att det är inte säkert att cinemapro är det enda du fått in.

.

[Jens]
2015-05-24 10:53
#4

Ladda ner AdwareMagic och kör det. http://www.adwaremedic.com/index.php

[Sara-Kpop]
2015-05-24 19:23
#5

Hej!

Tack för alla svar, och förlåt för sent svar, räknade inte med att så många skulle svara inom så kort tid så tack så jätte mkt!

Datorn säger inte vad de är för virus utan kommer ibland upp nya fönster där det står att jag fått virus men inte vad för virus. Vissa ord i texter är det vissa ord som är markerat med stora och blå bokstäver och om man tar musen mot dessa så är det reklam och är även en länk till en annan sida som man kommer till om man klickar på den. (hoppas nån förstår min dåliga förklaring) 

Laddade som sagt ner mackeeper och blev "medlem" hos dem och de skickar nästan varje dag mail till mig där de frågar vart jag har tagit vägen och vill att jag ska fixa min dator omedelbart. Jag har nu tagit bort det från datorn. 

Men är ju ändå orolig att datorn ska paja…

[Jens]
2015-05-24 19:42
#6

Vad är det som är så svårt att förstå det jag skrev i inlägg #4 ? Ladda ner Adware Medic och kör programmet så blir du av med  "CinemaPlus 1-2"-spyware-programmet, alltså det du kallar för virus.

Annons:
[Sara-Kpop]
2015-05-27 12:45
#7

#6 ursäkta måste ha missat det du skrev, men tack så mkt har installerat det och använt det och verkar som allt är borta :) Ska man göra en genom rensning lite då och då med det programmet för att vara säker så ingen ny skit kommer?

[Jens]
2015-05-27 14:45
#8

Det kan du gott göra för det gör jag själv ibland också. 😉

Upp till toppen
Annons: