Annons:
Etikettövrigt
Läst 12470 ggr
Klebold
6/2/15, 3:14 PM

Hur länge håller en MacBook?

Hur länge har du haft din MacBook och funkar den fortfarande bra?

Är lite kluven kring ifall man ska köpa en sådan dyr dator ifall den bara håller i typ två år…
Så vad är era personliga upplevelser? (Och snälla var objektiva)

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Annons:
Gurky
6/2/15, 3:19 PM
#1

Beror helt på vad du gör med den. Personligen skulle jag aldrig köpa en MacBook.

Florrpan
6/2/15, 3:21 PM
#2

Hur långt är ett snöre?

Går knappast att ge ett realistiskt svar på din fråga. Behandlar du den väl så kan vi anta att den håller tills du känner att du vill ha en ny.

Klebold
6/2/15, 3:22 PM
#3

#1 Nej, i min familj har vi bara använt Windows-datorer och varit väldigt nöjda. I alla fall med de stationära! Laptoparna är ingenting jag skulle rekommendera. 
Jag ska nog mest vara hemma med den, spela The Sims och surfa. Så inte alltför jobbiga grejer…

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Klebold
6/2/15, 3:23 PM
#4

#2 Fast, har behandlat min dator jag har just nu väldigt bra och den har blivit dålig och slutat funka. 

Så tror det beror ganska mycket på datorn också, inte bara hur man behandlar den :)

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Florrpan
6/2/15, 3:26 PM
#5

#2

Precis det jag sa. Hur långt är ett snöre? Du kan aldrig veta om RAM-minnet håller 5 eller 10 år eller om grafikkortet ger upp i förtid.

Blivit dålig och slutat fungera? Hur menar du då? Att behandla en dator väl kan även betyda att du gör ren den, defragmenterar hårddisk, blåser ur allt damm 2ggr om året mm.

Klebold
6/2/15, 3:29 PM
#6

#5 Okej, på det sättet har jag inte behandlat den alltför väl.
Tänkte mer på att jag inte slängt runt med den alltför mycket ;) 
Dessutom är det min skoldator just nu så ja, man kan inte göra alltför mycket med den själv (när det kommer till att rensa osv.)

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Annons:
Florrpan
6/2/15, 3:31 PM
#7

#6 fast om din skoldator börjar strula så får du väl lämna in den? Antar att du inte har alla rättigheter att ändra i den.

Klebold
6/2/15, 3:33 PM
#8

#7 Det som är grejen! Vi har haft samma sorts dator och jag har behövt byta ut den flera gånger, speciellt första året då jag fick byta kanske tre gånger.

Ska snart sluta i den här skolan så det är därför jag letar efter en ny dator :)

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Niklas
6/2/15, 3:59 PM
#9

Eftersom min MacBook är ganska nya svarar jag för min dotters MacBook Pro i stället. Den fick hon ta över efter mig och den är fem år gammal. Hon har släpat omkring den ganska mycket och jag gjorde det före henne. Det enda vi har behövt göra med den är uppgradera RAM-minnet till 8 GB och bytt hårddisken mot en SSD för att den ska bli snabb. Min uppfattning är att de håller bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
6/9/15, 1:14 PM
#10

@Gurky Om man ber om råd är " personligen skulle jag aldrig köpa…." ett dåligt svar. För att det skall ge någonting i utbyte för den som frågar - borde du fortsätta med " därför att….." En bärbar Mac - speciellt med SSD ( ingen mekanisk HD) håller i princip hur många år som helst . Om man inte misshandlar den - så är det snarare mjukvaran - som förr eller senare sätter begränsningar. Skulle vilja påstå - att den räcker längre - än motsvarande PC. Men allt är ju relativt. 💻

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

christerclaesson
6/9/15, 2:18 PM
#11

Det  här var en intressant diskussion. Har själv en Macbook Pro 13 tum från mitten 2009. Den är alltså 6 år gammal och går som tåget. Har uppgraderat min HD från 160 till 500 och RAM-minnet från 2 till 4 GB. Det gjorde jag redan 2011. Sedan lade jag till en SSD på 160 GB 2013 genom att ta bort CD-spelaren.

Jobbar med en extern skärm när jag är hemma. Dra med mig datorn i väskan 4-5 ggr/vecka och jobbar på alla omöjliga platser, både inom- och utomhus. Däremot städar jag den regelbundet genom programmet Clean My Mac 3. 

Det som däremot gått ner är batteritiden. I början höll den ca 5 tim men är nu efter 6 år nere på ca 2 tim vid normal användning. Så ibland känner jag mig som en Windowsanvändare, dvs en som alltid kollar efter eluttag.😇

Så en Macdator håller i många år om man sköter om den på rätt sätt.

Gurky
6/9/15, 9:09 PM
#12

#10 Det är en personlig åsikt och kan mycket väl vara irrelevant i sammanhanget och del beror det på vad OP skulle vara på min fråga. Därför skrev jag som jag gjorde och i det sammanhanget . Jag förstår om vissa kan ha svårt för att hänga med.

[Jens]
6/19/15, 11:54 AM
#13

Får hålla med 'adress' i inlägg #10. Macbook Air eller Pro är riktigt bra maskiner och håller mycket länge. Man får dock tänka på att det är datorer och man bör handskas med dem med försiktighet och det gäller inte bara MAC utan även PC.

Jag gick över till MAC för många år sedan och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det. Det är riktigt bra maskiner. Jag har t ex en iMac som är från tidiga året av 2009 och den rullar på som den vore som ny. Har en iMac från sent 2013 också och den funkar lika bra fast bättre med tanke på prestanda m.m. Har också en Macbook Air från tidiga 2014 och är supernöjd med den. Funkar klockrent och har aldrig haft bekymmer med den. Batteritiden är detsamma men då vårdar jag den på ett sätt som Apple rekommenderar: https://www.apple.com/se/batteries/ .

Annons:
B0d1n
7/17/15, 12:06 AM
#14

Har kört min Macbook Air sen 2011. Tyvärr rök skärmen av en jävligt klantig anledning för några månader sen. Kör med extern skärm. Snart blir den ersatt och får fungera som HTPC istället.

Niklas
7/17/15, 6:36 AM
#15

Vad betyder HTPC?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
7/17/15, 8:24 AM
#16

HTPC är när man kan ha den som ett mediacenter. Det bästa mjukvaran till ett sådant är XBMC och jag har själv tänkt köra xbmc på någon gammal burk för att prova men har inte haft tid eller ork att göra det men jag har bekanta som kör xbmc.

christerclaesson
7/17/15, 10:37 AM
#17

Vad är XBMC och hur få man tag på det?

Niklas
7/17/15, 11:12 AM
#18

Okej. Tack för svaret!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
7/17/15, 12:55 PM
#19

xbmc är open source och kan laddas ner härifrån http://kodi.tv

neasfotografier
7/25/15, 3:04 PM
#20

Jag har en macbook pro från mitten av 2012 och den fungerar fortfarande felfritt. Jag är alltid försiktig med mina grejer. Den har fått en enda smäll av misstag sen jag skaffade den och den fungerar ändå hur bra som helst. 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Upp till toppen
Annons: