Annons:
Etikettapple
Läst 5174 ggr
Frosstis
2015-06-26 08:21

Har Macen kraschat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här blinkar på min dator när jag försöker starta den.. datorn har blivit väldigt långsam så igår när jag bara försökte byta flik på internet så laddade den jäääättelänge så jag höll inne stäng av knappen och sen när jag skulle starta den igen så går det inte… vad är det som har hänt?  går den att fixa? jag fick datorn av skolan i september så den e inte gammal :/

Annons:
Niklas
2015-06-26 10:55
#1

Prova att göra en säker start. Här är Apples instruktion:

  1. Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

  2. Starta datorn och håll omedelbart ner skifttangenten. Då utförs en säker start. Avancerat tips! Om du vill visa startförloppet under en säker start kan du hålla ner skift-kommando-V medan datorn startas (i stället för att bara hålla ner skifttangenten).

  3. Om datorn startar som den ska, startar du om den direkt.

Obs! Det tar längre tid att utföra en säker start än en vanlig start, eftersom diskkontroll och andra funktioner utförs.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Frosstis
2015-06-26 15:18
#2

har provat båda men det kommer bara upp samma vita skärm med en blinkande "frågemapp":/

Frosstis
2015-06-26 17:07
#3

Jag ska låta den vara under sommarn och låta min lärare undersöka den sen när skolan börjar igen. Han tror hårddisken är 'kaputt' men förhoppningsvis får han igång den igen. Vet ni ifall datorn säkerhetskopierar eller något sånt av sig själv eller behöver man göra det sjölv? för jag har inte gjort det och då är allt på min dator borta.

Niklas
2015-06-28 08:38
#4

Den kopierar sannolikt inte med automatik om inte skolan har gjort en sån lösning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2015-06-29 07:23
#5

En blinkande mapp med frågetecken betyder att datorn inte hittar startskivan. Antingen så har hårddisken gått sönder trots att den är så ny för alla tekniska saker håller inte vad de lovar och då kan det gå på garanti men det finns förslag på vad man kan testa att göra för att utesluta vissa problem.

https://support.apple.com/sv-se/TS1440

MagArne
2015-06-29 09:14
#6

Du kan alltid ansluta en USB-hårddisk och installera OS X på denna för att försöka dig på en backup på den interna hårddisken innan du testar att installera om OS X.

Hjälper inte en ominstallation är troligtvis den interna hårddisken defekt och behöver bytas. Kan även vara hårddiskkabeln till moderkortet som lossnat eller är defekt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: