Annons:
Etikettapple
Läst 1337 ggr
Axeel
2015-09-01 17:23

Ny iMac ägare - tips!

Hej!

Jag har nu beställt en iMac 21.5" (för att vara exakt, denna modell: https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/allinone/apple-imac215/194415.8942/ ).

Just nu väntar jag på att få den, men innan dess undrar jag er Mac-användare om det finns några användbara program man bara MÅSTE ha. Är ny med Mac-datorer, men har andra Apple-produkter sen tidigare. Finns det några roliga saker/program man kan få nytta  av? Ge alla tips ni har!

Tack på förhand! 😂

Annons:
adress
2015-09-01 19:56
#1

Till att börja ingår MÅNGA program i OSX - som du säkert behöver. Allt från mail till ordbehandling och foto. Sedan har du ju AppStore med mängder av kategorier. Vad man behöver är ju så inviduellt. Svårt att råda på rak arm. Till att börja med - är ett bra råd - ta hem program som är " godkända " av Apple. Det väljer du i Inställningar - Säkerhet. Finns 3 kategorier av val där. Sedan kommer du nog underfund med vilka program du vill komplettera med. Men börja med de som ingår i OSX. Det är mitt råd efter 30 år med Mac. Lycka till med din nya iMac. En underbar maskin.  Glöm inte att börja med att uppdatera till senaste version av OSX - INNAN du gör ngt annat.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Johnny
2015-09-02 09:31
#2

I händelse av att du ska börja släktforska, så rekommenderar jag Reunion. Har använt det i snart 10 år.

Niklas
2015-09-02 14:59
#3

#0: Vad kommer du att använda den mest till?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2015-09-03 16:42
#4

Hm… låt se, jo, jag kan ha missat någon mattelektion, men det är kanske pensioneringen som ställer till det, vad vet jag😂

Jag har använt Reunion i snart 20 år😎

Axeel
2015-09-06 13:47
#5

#1 Tack för tipsen! Har inte fått datorn än, men när jag får den: hur kollar jag om datorn har den senaste uppdateringen, om den inte har det: hur uppdaterar man den? :) Gör man det via App Store? 😂

Axeel
2015-09-06 13:48
#6

#2 Tack för tipset, har testat på släktforskning och gillade det starkt. Blir kanske att börja igen!

Annons:
Axeel
2015-09-06 13:51
#7

#3 Dels ska den användas till olika typer av skolarbeten, d.v.s. att skriva dokument, göra bildspel, etc. Kommer även blogga med den och hålla på mycket med video- och bildredigering. Sen blir det ju det "vanliga" också som att kolla olika sociala medier på internet, mejla, och bara ha allmänt roligt med den. :)

Niklas
2015-09-07 10:15
#8

#5: Uppdatering av OS X gör du via Mac App Store. Fliken längst till höger (Cmd - 5). #7: Då tror jag du klarar dig bra med de program som ingår från början. Pages, Numbers, iMovie och Keynote till exempel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Axeel
2015-09-11 15:52
#9

#8 Läste att en ny uppdatering kommer den 30 septemer:

OS X El Capitan

Kommer denna uppdatering vara möjlig att ladda ner på min iMac? :)

Zpookey
2015-09-11 16:53
#10

#9

Japp.

Upp till toppen
Annons: