Annons:
Etikettmacos
Läst 2066 ggr
adress
9/30/15, 12:43 PM

Idag är det dags för El Capitan

Idag släpps det nya systemet för Mac - El Capitan. (OSX) Räkna med att den finns i Butiken vid 19 - tiden ikväll. Glöm inte att göra en backup innan. Använder du TimeMachine - kolla att den har uppdaterat/sparat innan. 💻

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
adress
9/30/15, 8:48 PM
#1

Finns nu att hämta hem i uppdateringar.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

adress
9/30/15, 11:08 PM
#2

Tog ungefär 40 minuter. Även en uppdatering av Safari (9.0). Snabbare. Uppdateringen verkar bra. Nu behöver man ett par dagar och komna underfund med allt.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Johnny
10/1/15, 6:58 AM
#3

Hm… för er yngre, ja, men för oss i äldre oldboys-klassen, vi behöver något längre tid😎 en kvart, fjorton dagar…

adress
10/1/15, 2:53 PM
#4

Tror jag är äldre boy än du är. Nedladdningen känner inte av åldern 😂

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
10/4/15, 10:57 AM
#5

Jag installerade el capitan så fort den kom ut men vet dock inte hur lång tid det tog men det var som tidigare. Har testat det och den fungerar ypperligt bra. Har försökt att lära mig de nya funktionerna som t ex split wiew som var efterlängtat. Anteckningars nya funktioner är uppskattat också. Finns säkert fler men jag betar av det med tiden. ;) 

Metal skulle vara en bra sak men jag har inte upplevt att det skulle gå snabbare i datorn.

Anna
10/4/15, 2:41 PM
#6

Funkar finfint på min iMac mid 2010, var lite orolig då Yosemite aldrig riktigt fungerade ypperligt (småbuggar och seg uppstart). Hittills inte märkt några sådana problem med El Capitan, så jag är nöjd. Känns generellt kvickare också.🙂 Split view, förbättrad Spotlight och de uppdaterade anteckningarna är särskilt uppskattat!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
[Jens]
10/4/15, 4:19 PM
#7

#6 Anna, gjorde du en uppdatering eller en ren installation? Jag gjorde en uppdatering endast men tänker göra en ren installation när jag har tid. 

Glömde nämna spotlight för jag håller med dig att det har blivit ett stort lyft med spotlight.

Johnny
10/4/15, 7:55 PM
#8

Va, jag trodde jag var det äldsta fornminnet här😎

Anna
10/4/15, 8:05 PM
#9

#7 Gjorde en uppdatering bara, alldeles för lat för en ren installation… 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Jens]
10/4/15, 8:08 PM
#10

Okej Anna. 🙂 Det blev inga fel vid uppdatering så du ska vara nöjd för det är jag också men ändå så vill jag ha en ren installation men det är ju jag det. 😉

[Jens]
10/10/15, 8:27 AM
#11

Nu har det gått några dagar och jag har inte stött på några buggar alls. Amazing ! =) Jag kör Windows 10 på jobbet och där märker jag att den inte klarar 3 skärmar samtidigt som jag önskar. Blir lite pixelfel ibland men avvaktar tills en uppdatering kommer annars funkar Windows 10 bra också.

Cireea
10/18/15, 7:51 PM
#12

Jag har en fråga! 

Jag uppdaterade till El Capitan och nu kan jag plötsligt inte radera bilder på mitt minneskort som jag innan uppdateringen kunde använda. Tydligen så har jag bara rättigheten att läsa? Innan har jag inte haft problem med att radera bilder på minneskortet eller flytta bilder till minneskortet.

Finns det någon lösning?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MagArne
10/19/15, 10:08 AM
#13

#12 Testa att formatera minneskortet i kameran och återanslut till datorn. Kvarstår felet?

Annons:
Cireea
10/19/15, 12:44 PM
#14

#13 Många verkar ha problem med just detta sedan de uppdaterade. Testade både minneskortet och våra externa hårddiskar, alla hade samma fel. Efter många svordomar och mycket trixande fram och tillbaka så fick jag det att fungera. Var bara tvungen att formatera om grejerna ungefär 15 gånger. No joke.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MagArne
10/19/15, 2:04 PM
#15

#14 Jo, det verkar vara fler som har problem men mer information om din dator hade varit bra för att kunna klura ut vad problemet beror på. T.ex. vilket operativsystem du hade innan uppgradering. Vilket filsystem samt portionstabell har ditt minneskort samt externa hårddiskar?

Cireea
10/19/15, 2:10 PM
#16

#15 Nu kvittar det för jag kom fram till en lösning så minneskortet fungerar igen. Var bara tvungen att formatera om det ett par gånger innan det funkade normalt igen utan problem. 

Däremot irriterande att ett sånt problem ens ska uppstå. Alla som haft problemet har varit tvungen att formatera om den externa hårddisken/minneskort eller whatever för att ett ska fungera som normalt igen. Vilket känns oerhört löjligt, såhär blev det inte förra gången när jag uppdaterade till Yosemite. 

Apple, get your shit together. Så kände jag 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MagArne
10/19/15, 2:26 PM
#17

#16 Formaterade du om kortet med samma inställningar som innan El Capitan-uppgraderingen? Formaterade du kortet i datorn eller i kameran? Vad för filsystem samt portionstabell använder du dig av före och efter?

Det är ju inte säkert det beror på en bugg i El Capitan utan fullt normalt i och med ändringar i operativsystemet. Dock svårt att säga utan mer info. 

En bugg eller om det ens är en bugg jag själv stött på är att El Capitan tycks vara än mer prioriterad att köra SMB före AFP över nätverket. Mavericksdatorn hade inga problem att se mina AFP-delade nätverksresurser men El Capitandatorn såg bara SMB-resurserna som jag av misstag hade aktiverat både AFP och SMB på. Slutade med att jag fick aktivera SMB på alla delade resurser.

cagren
11/12/15, 11:10 AM
#18

Jag har sedan uppgradering till El Capitan haft problem med bilder som jag sparar på mitt skrivbord (från Photoshop men även skärmdumpar) de går inte att titta på i förhandsvisning! Jag har inga behörigheter. Går in i Info på filen och ändrar, men när nästa fil ska tittas på får jag göra om samma procedur… Lite enerverande! Jag kan ju inte formatera om datorn… (med tanke på hur man löst problemet i tidigare inlägg) :-)

Upp till toppen
Annons: