Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 2262 ggr
Miowi
2015-10-13 18:18

iPhoto

Jag hade tänkt att fabriksåterställa min macbook air då den hakat fast sig på gammalt apple-id och vill aldrig låta mig byta till mitt nya (lyckas jag byta står det nästa gång fortfarande det gamla som gråmarkerat så det inte går att ändra). Problemet är vad jag ska göra med alla mina bilder som ligger under iPhone eller om det numera bara heter bilder. Måste man ha någon extern hårddisk eller USB för att se till att ha kvar bilderna efter återställning eller sparas de på något sätt?

Sen kan jag ändå passa på att fråga medan jag ändå skriver, skillnaden på Apple-ID och iCloud-konto, någon som har koll på det? Mitt apple-ID är min hotmail men sedan har jag även en icloud-adress, förstår aldrig var man har vilket!

Stort tack på förhand!

Annons:
[Jens]
2015-10-13 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Var någonstans är det gråmarkerat? Menar du under Inställningar > iCloud. Jag visar en bild nedan. Att jag frågar är att jag tycker att det ska vara mycket till att ominstallera en mac-dator.

Miowi
2015-10-13 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är främst App Store som vägrar låta mig byta, jag kan klicka logga ut och logga in på min men varenda gång är jag tillbaka på den adressen som står där som jag idag inte använder. Vill försöka begränsa mig till i alla fall två adresser på macbook, ipad och iphone istället för tre..

Har sånt dålig koll på vilka inlogg som är var på datorn så varför jag egentligen ville fabriksåterställa var bara för att kunna säkerställa att jag får in rädd apple-id överallt

[Jens]
2015-10-13 18:55
#3

Har du gått https://appleid.apple.com/se och loggat in där? 

1. Den mejladress som du ser under 'Apple-ID och primär e-postadress', är det den mejladress som du vill använda? Om inte så ändra till det du verkligen vill ha.

2. Längre ner på samma sida ser du alternativa adresser. Ta bort de som du inte vill ha. 

3. Ännu längre ner så ser du verifieringsadress. Denna adress är kopplad till en mejladress ifall du har glömt ditt lösenord eller måste verifiera dig på något sätt som t ex att de skickar ett mejl till denna adress som du måste bekräfta ifrån.

Miowi
2015-10-13 19:22
#4

Jag går in på sidan och loggar in med Apple-ID som jag vill ha, under alternativa adresser ser jag min iCloud-adress, men inte den gamla adressen som finns inne i App store i och med att den är ett annat, eget, Apple ID som datorn absolut inte vill glömma..

Miowi
2015-10-13 19:24
#5

Om jag klickar Affär och sedan Logga ut inne i App Store, för att sedan försöka logga in på någon av mina konton jag använder (hotmail eller iCloud) så får jag felmeddelandet "Plist parning error" i logga-in rutan

[Jens]
2015-10-13 19:35
#6

Har du fått det tidigare för vad jag kan se så kan vissa användare få det meddelandet just nu från Apple system status - http://www.apple.com/support/systemstatus/

Annons:
[Jens]
2015-10-13 19:36
#7

Men till första saken. Skaffa en extern hårddisk och kopiera ditt bildbibliotek till den externa hårddisken och sedan ominstallera datorn. När du är klar med det så kan du lägga tillbaka bildbiblioteket och återuppta det igen via Bilder.

Niklas
2015-10-13 19:38
#8

#6: Det är även problem att köpa appar just nu så Apple har något fel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2015-10-13 19:50
#9

Förstod det var problem när jag såg systemstatusen. Bra att veta =)

Miowi
2015-10-13 20:16
#10

Ja det kan ju förklara lite, får testa vidare vid senare tillfälle helt enkelt!

Då kanske ni som verkar ha lite mer koll än jag svara på vad skillnaden är då på Apple-ID och iCloud konto? Förstår inte varför jag har båda med olika adresser, dvs en hotmail och en iCloud-adress!

Miowi
2015-10-13 20:24
#12

Nej men se där, lyckades logga in med mitt Apple-ID på App store nu, ändå när jag klickar på "uppdatera" någon av apparna jag har, så kommer rutan upp med min gamla adress och ber mig skriva in lösen.. blir galen!

Niklas
2015-10-13 20:29
#13

#12: De appar du har köpt med ditt gamla Apple-ID kommer du alltid att behöva uppdatera med ditt gamla ID. Det går inte att flytta över dem till ett annat Apple-ID.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Jens]
2015-10-13 20:30
#14

Man kan väl ta bort de gamla apparna och sedan ladda ner dem på nytt med sitt nya apple-id?

Niklas
2015-10-13 21:17
#15

#14: Absolut, men är det betal-appar får man betala igen och det kanske man inte vill. Möjligen kan man göra de två Apple-ID:na till en familj och få ner dem på det nya så. Jag har inte provat så jag vet inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miowi
2015-10-13 21:58
#16

Har inga betalappar, så inga problem där. Däremot är alla uppdateringar som OS X, safari, pages och sådant på det gamla Apple ID:t, lite svåra att avinstallera kanske..

[Jens]
2015-10-14 06:22
#17

Men OS X safari pages o sådant som ligger på gamla Apple-ID kan du bara byta till det nya apple-id för det är kopplat till din iCloud-konto där du sparar och synkar dina saker.

Är du säker på att det 'gamla' apple-id som du har sparat dokument och sånt som du inte kommer åt med din apple-id som du vill använda?

Om det är så så spara ner allt på din nuvarande dator och sedan loggar du ut från iCloud på datorn och loggar in med det konto som du vill använda. Sedan ser du till att allt du sparade ner på skrivbordet sparas upp till det icloud-konto som du vill använda.

Niklas
2016-01-26 09:03
#18

#5: test.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miowi
2016-02-06 19:57
#19

#17 Nu lyckades jag hitta denna tråd igen måste ha råkat klicka på ta bort så jag inte fick någon notering om att jag fått svar. Jag kikade och jag är inne på rätt inlogg när det gäller iCloud, kan inte hitta någonstans där ja är inloggad på fel konto, bortsett från när jag ska uppdatera i apple store

Upp till toppen
Annons: