Annons:
Etikettapple
Läst 883 ggr
niklassandgren
11/8/15, 8:30 PM

iMac överhettning?

Hej!

Blev ny ägare av en iMac 27 tum från sent 2009 idag! Valde att byta från MacBook.

Lite info om datorn innan frågan kommer:

2,66 ghz intel quad core i5 processor

8 gb ram

ssd vald som startskiva på 120 gb (intel)

hårddisk 1 tb

Så till frågan.

Vad bör temperaturen ligga på vid "normal" användning (mest youtube och slösurf).

Vilken temperatur är det man ska titta på? 

Idag när jag hade använt datorn till slösurf och sedan spelat minecraft i 30 min var power secondary heatsink uppe i 81 c. Vilket kändes väldigt högt..

cpu var väl förhållande vis normal samt hårddisken.

Såå vad säger ni? Bör jag kanske installera någon slags fan kontroll så man kan reglera hastigheten för fläkten var aldrig uppe i höga varvtal när den var som varmast.

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Annons:
adress
11/8/15, 8:57 PM
#1

Tycker inte temperaturen är ngt konstigt. Förmodligen är det så att HD går ovanligt mycket - vid indexering. Det är ju en viss ansträngning - vilket troligtvis kommer att bli mer " normalt " framöver. iMac sköter detta med temperaturer mycket bra - oftast . Även vid hårdare arbete än det du utsätter den för.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

niklassandgren
11/8/15, 11:15 PM
#2

eftersom jag läste på nätet att flera har bränt sina hdd och fått bruna fläckar på skärmen så blev man lite skraj. Antagligen mer än vad man ska va. Jag laddade iallafall ned iStat och kollade temperaturer. Sedan upptäckte jag att jag kunde skapa olika program program för fläktarna. Skapade då en till minecraft och höjde fläktvarven men ca 500 varv/minut och klickade på den när jag spelade. Funkade alldeles utmärkt och de håller sig på låga värden vilket är skönt!

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

adress
11/9/15, 8:21 PM
#3

Vad bra. Brukar försöka avvara 3:e part program till OSX. Det gäller även virusprogram. Oftast har Apple löst det på fullt tillräckligt sätt. Har aldrig haft problem med Mac sedan 1987. Aktivera dom säkerhetsinställningar som finns på datorn - och skärmsläckare/ energispar - så tror jag du kommer att vara problemfri. Om du pratar surf och filmer - skall du inte behöva ändra något. Tunga spel kan säkert få iMac att bli varm - men att HD och skärm skulle ta stryk - nope.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: