Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 1394 ggr
[Melbun]
2015-11-16 16:15

Openoffice för Mac personlig info i fil?

Skriver på en hemtenta och har blivit ombedd att radera personlig information som kan ha sparats ned i filen. Finns en instruktion till övriga operativsystem men ej mac.. Vet att det kan förekomma man kan inte hitta något just på min fil men kanske finns det där ändå.. Någon som vet om man behöver ändra några inställningar?

Annons:
[Jens]
2015-11-16 18:37
#1

Hmm, eller ska du fuska på tentan genom att ta någon annans? 😉

[Jens]
2015-11-16 18:43
#2

Jag googlade lite själv men jag kunde tyvärr inte hitta något om att ta bort infon.

[Melbun]
2015-11-16 19:00
#3

#1 Nä man behöver bara vara anonym ;) Hittade inte heller nåt tyvärr :/

Inkanyezi
2015-11-20 10:26
#4

Du kan troligen använda samma metod som för andra operativsystem, eftersom det inte handlar om OS utan om programmet du använder. Användardata hämtas på precis samma sätt oavsett operativsystem.

Menyalternativet Verktyg > Alternativ > Användardata borde finnas i OO, på samma sätt som i LibreOffice. Där kan man kryssa av en ruta för att inte sätta in dem i dokumentet. Krysset som sitter där ska alltså klickas bort innan man spar.

[Melbun]
2015-11-20 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

#4 Så här ser det ut för mig.. Ser inte riktigt samma ut som enligt deras instruktioner hur man skulle gå tillväga. Frågat de andra med mac och sen slutligen här och ingen av oss har kommit fram till något vettigt. Så tja, hänger väl inte riktigt med

Inkanyezi
2015-11-20 11:12
#6

Kanske enklast att installera LibreOffice och glömma OpenOffice?

Men innan du ger upp, under Anpassa har jag Alternativ, som man bör komma åt med propeller-e.

OpenOffice och LibreOffice är i grunden samma program, men precis som med alla program som knoppas av utvecklas de lite olika. Allt som man har gjort i OpenOffice kan utan problem öppnas i LibreOffice, och gränssnitten är relativt lika. Eftersom OO inte har uppdaterats på en del av alternativen har den fortfarande kvar alternativet "spara som pdf", där LibreOffice har "exportera som pdf". Det finns en del andra små skillnader, men filformaten är samma.

Ett möjligt alternativ är att du spar filen som PDF, där det kanske inte följer med användardata?

Annons:
[Melbun]
2015-11-20 11:25
#7

#6 Man kan exportera som pdf i oo också men däremot får man inte lämna in pdf då det ska gå genom urkund. Har letat som en tok men inte hittat något men nu såg jag faktiskt att det fanns under arkiv istället, där fanns det en ruta för användardata man kunde klicka i :) Verkar dock som att man måste spara filen istället för att ändra efteråt men nu vet jag i alla fall hur jag ska göra. Synd att deadline var igår så den är redan inskickad hehe, men tack för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: