Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 3192 ggr
Miowi
2015-12-02 18:34

Outlook hittar ej server i Macen

Jag har precis börjat använda mig utav  Microsoft Outlook för min mail, då jag tycker Mail-appen som kom med i Macen inte riktigt funkar bra.

När jag lägger till mitt konto (hotmailadress) funkar allt bra i någon timme, tills jag får meddelandet "Det går inte att hitta servern. Kontrollera att informationen om servern är korrekt i kontoinställningarna samt att DNS-inställningarna under Nätverk i Systeminställningar är korrekta". Har nu testat olika inställningar men ingenting vill funka.. Någon som har någon idé vad detta kan bero på?

Annons:
[Jens]
2015-12-02 18:45
#1

Vad är det som inte funkar riktigt bra i Mail-programmet? Funkar väldigt bra för mig =)

Här är dock inställningar för IMAP. Jag har inte outlook i OS X men tror säkerligen att den har stöd för IMAP:

• Inkommande server (IMAP)

• Serveradress: imap-mail.outlook.com

• Port: 993

• SSL-krypterad anslutning

• Utgående server (SMTP)

• Serveradress: smtp-mail.outlook.com

• Port: 25 (eller 587 om 25 är blockerad)

• Autentisering: Ja

• TLS-krypterad anslutning

• Användarnamn: Din e-postadress

• Lösenord: Ditt lösenord

Miowi
2015-12-02 19:01
#2

#1 Inställningarna stämmer, har tagit bort och lagt till kontot en tredje gång nu, får se hur det fungerar!

Angående Mail-programmet skickade den alltid mina mail två gånger. Tog bort mitt konto flera gånger och la till men ändå skickades mail dubbelt, eller alltid kanske jag inte ska säga men varje gång jag kollade så blev det dubbelt i alla fall!

[Jens]
2015-12-02 19:06
#3

En sak till förresten. Är det så att du har hotmail.com som adress? Jag läste på denna sida att den inte har stöd för imap. Kanske är det det som är problemet?

https://discussions.apple.com/thread/5536057?start=0&tstart=0

Miowi
2015-12-03 15:26
#4

#3 Stämmer bra att jag har hotmail.com som adress!  Kollat så det är rätt inställningar, ändå hittar outlook inte servern efter ett tag.. mycket irriterande!

Miowi
2015-12-03 15:30
#5

Funderar på om det kan vara så att det meddelandet kommer upp när jag stänger datorn genom att stänga ned skärmen (dvs inte stänga av den helt) och att det meddelandet kommer pga det dröjer lite innan datorn hittar wifi igen när jag startat upp den?

[Jens]
2015-12-03 15:52
#6

Ja, självklart tar det en liten stund innan den hittar wi-fi. Det gäller alla datorer som går ner i viloläge.

Annons:
Miowi
2015-12-20 14:11
#7

#6 Dock fortsätter problemet, nu ber outlook mig fylla i mitt lösenord såfort jag ska ta emot mail, skicka eller liknande.. Det finns redan ifyllt under kontoinställningarna i outlook, men verkar inte vilja funka..

Får väl helt enkelt nöja mig med att gå in på mailen via safari!

adress
2015-12-20 22:47
#8

hotmail och Mac har aldrig varit en bra kombo. I detta fall har du dessutom Microsoft - hotmail och Mac . Tre av tre. Skämt åt sido - förstår inte varför ngn envisas med hotmail 2015. Alla jag känner har gått över till andra fria alternativ - oavsett dator. Mitt e-postprogram slänger alla hotmail i skräpmailen - eller också kommer dom inte fram alls. Inget jag ställt in. Varit så senaste 10 åren. Varför inte en macadress eller gmail som lirar förträffligt med både OSX och IOS. Dessutom mängder med funktioner - om man vill ha dom. Men du har säkert en anledning till att vilja ha hotmail adress. 😇

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2015-12-21 06:17
#9

Jag hittade denna sida som kan kanske vara till hjälp:

http://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/oemail-oapps/mac-mail-no-longer-getting-hotmail/a2f3b462-81b1-427d-bab9-76ee058a3d6d

Nu pratar vi om mail i Mac OS X och inte Outlook. Det där att den skickar mejl två ggr är märkligt för så beter sig inte min skräp-outlook-adress.

Miowi
2015-12-23 16:10
#10

#8 Håller med i det du säger, hotmail är egentligen ingen direkt favorit hos mig, enda anledningen är väl till att jag haft mailen sedan jag varit liten och skulle vara himla många man skulle behöva informera om att den ändras. Men ja, bara för att man byter behöver man ju inte ta bort mailen.. Får överväga ett byte!

#9 Tack, ska kika!

adress
2015-12-23 23:40
#11

#10 Du kan ju vidarebefordra mailen under en övergångstid - så har du gått om tid att svara med " rätt " adress till alla avsändare. Så gjorde jag själv under säkert 6 månader - när jag bytte för några år sedan. God Jul 🎄

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2015-12-24 09:37
#12

Har man ett hotmail-konto sedan urminnes tider vilket jag hade också så kan man övergå till outlook utan att förlora något. Det enda som sker är att du får ett outlook.com-adress istället för hotmail.com och därmed också stöd för imap.

Men det ska gå att använda hotmail.com för en tjejkompis har det i sin mobil och hon gick till Apple store och fick hjälp och det handlade om tvåvägs-verifieringslösenord. Att man ska använda det lösenordet för att det ska fungera fick jag höra. Jag har inte provat med någon hotmail-konto själv men skulle gärna vilja prova själv.

[Jens]
2015-12-24 09:38
#13

Jag ska fråga en tjejkompis om jag får prova med hennes hotmail-konto och se hur det fungerar. Återkommer med besked =)

Annons:
[Jens]
2015-12-24 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag testat … skickat mejl från hotmail-kontot och skickat igen efter en timme och det funkar utan problem så jag förstår inte vad som blir fel hos dig.

Det jag valde när jag lade till hotmail-kontot via Mail som är standardprogrammet i Mac var "Annat Mail-konto…" (se bild) och sedan skrev jag in användarnamn och lösenord och det funkar utan problem.

[Jens]
2015-12-24 17:54
#15

Har testat flera gånger idag och jag har inte haft några som helst problem. Allt funkar precis som det ska göra… Har lagt in det i Mac, iPhone och iPad och det funkar fint.

Miowi
2016-01-21 17:37
#16

#15 Snällt av dig att testa, får helt enkelt återgå till mail-appen! Dock blir det att överge hotmailen, tydligen flera mail från olika mäklare som jag inte fått även om jag kollar via safari istället för i appen, inte har mailen hamnat i skräppostmappen heller. Så nu går jag över till gmail så ska förhoppningsvis allt strul försvinna!

Zpookey
2016-01-25 16:37
#17

Jag har tyvärr samma problem med Outlook i Macen när jag ska ansluta till ett Exchangekonto. Har inte lyckats lösa det problemet än tyvärr.

MagArne
2016-01-26 13:19
#18

Fick problem med sambons Hotmail efter uppgradering från Yosemite till El Capitan här om dagen. Hotmail i Mac Mail började fråga efter lösenord men den gnällde hela tiden på att användarnamn eller lösen var felaktigt.

Aja, tar väl bort Hotmail och lägger till det på nytt. Hjälpte inte det heller då datorn påstod att mailadressen redan finns.

Slutade med att vi fick logga ur helt från iCloud som hade hotmailadressen som Apple-ID. Efter det gick det bra att lägga till Hotmail i Apple Mail och även logga in på iCloud igen.

Upp till toppen
Annons: