Annons:
Etikettapple-tv
Läst 49462 ggr
5ara
1/1/16, 9:50 PM

Inga undertexter med Apple TV

Vi har nyligen införskaffat en Apple TV men får inte undertexterna att fungera när vi "ful-streamar" (från putlocker och dreamfilmhd via AirPlay). Med Netflix fungerar det problemfritt, men där finns tyvärr inte alla filmer vi vill se… 

Vi har givetvis tryckt på CC (closed captioning) men det gör ingen skillnad vad det ställs in på. Att ställa in textningen genom att hålla in mittknappen på dosan till Apple-TV'n för att välja språk på undertexterna fungerar inte heller.

Vi har provat med båda våra paddor (en iPad 4:e generationen och en iPad Air 2) och det gör ingen skillnad.

Inställningar Apple TV'n:

"Allmänt" --> "Hjälpmedel" --> "Textning för hörselskadade" PÅ

"Ljud och video" --> "Undertextspråk" Auto (har även provat med engelska och svenska utan resultat)

Inställningar på paddorna:

"Allmänt" --> "Hjälpmedel" --> "Textning för hörselskadade" PÅ

Är det någon som vet hur vi skulle kunna se på dessa filmer med undertexter? Jag skulle bli sååå lycklig om det fanns något sätt att lösa detta på🙂 Engelska eller svenska undertexter spelar ingen roll. 

Stort tack på förhand!

Annons:
[Jens]
1/1/16, 9:55 PM
#1

Visas inte texten i er iPad så kommer den inte att visas på Apple TV 4. Att starta undertextstöd via Apple TV så är det enbart till appar som har stöd för Apple TV som t ex Netflix, SVTPlay, TV4Play osv osv.

Att lägga till undertext på filmer som du har köpt på internet som inte har undertext så kan jag rekommendera t ex att ladda ner undertext från sajten http://www.opensubtitles.org och sedan köra filmen via t ex Plex eller Infuse. 

Hur man gör detta så kan du läsa på respektive hemsida:

https://plex.tv

http://firecore.com/infuse

Zpookey
1/1/16, 9:58 PM
#2

Streamar ni från iPad till AppleTV?
I så fall ska ni väl bara göra inställningarna på iPhone/iPad och sedan välja skärmspegling via Airplay till Apple TV….då ska ju allt som syns på iPaden speglas till AppleTVn…inkl texter.
På AppleTVn ska ni inte behöva ställa in något.

Vilken AppleTV är det ni har? ATV3 eller ATV4?

5ara
1/1/16, 10:01 PM
#3

På Dreamfilmhd syns den på iPad:en när man tar upp den på helskärm, men sen om vi spelar via AirPlay syns den inte på TV:n utan fortsätter att synas på paddan om man väljer "skärm-i-skärm"…

5ara
1/1/16, 10:04 PM
#4

Av någon anledning (som jag inte förstår) följer alltså inte undertexterna med när vi slår över till AirPlay…

Apple TV'n är av  3:e generationen förresten.

[Jens]
1/1/16, 10:05 PM
#5

Ahhh, såg nu att det var 3e gen av Apple TV och då är mitt svar i inlägg #1 fel utan det handlade om 4e gen av Apple TV.

Zpookey
1/1/16, 10:05 PM
#6

Ok…skumt.
Det finns en kabel som man kan köpa och plugga in iPhone/iPad direkt i TVn via HDMI utan att behöva ATV.

Länk

Annons:
5ara
1/1/16, 10:09 PM
#7

Ja, det finns det ju kabel men vi hade hoppats på en mer sladdlös tillvaro tack vare Apple TV'n. Vi var så nöjda över att kunna koppla loss HDMI-kabeln från lap-topen och bli av med en sladd som ligger i vägen hela tiden.

[Jens]
1/1/16, 10:19 PM
#8

Jag hittade denna tråd. Det är möjligtvis så att kissidor kan hjälpa dig för hon kanske har löst problemet idag. Kontakta henne. http://ipad.ifokus.se/discussions/516331a08e0e74044e0024a5-inga-undertexter-vid-airplay-fran-ipad

5ara
1/2/16, 11:25 AM
#9

Jag hittade på min egen ful-lösning på det hela. Jag sätter igång filmen och ansluter paddan via Airplay till TV'n. Sen ser jag till att filmen inte visas i helskärmsläge,för annars går Apple TV'ns spelare igång och då försvinner som sagt texten. Sen zoomar jag istället in på sidans egen mediaspelare och genom att välja en annan zoom på TV'n går det få bilden att passa perfekt. Bra kvalitet blir det ju inte men det funkar🙂 Har dock lust att höra av mig till Apple och låta dem få veta vad jag tycker om att deras så kallade skärmspegling inte visar exakt vad paddans helskärmsläge visar…

Darissa
7/4/16, 11:12 PM
#10

Kanske sen svar o problemet är redan löst… men här kommer en lösning då undertecknad har haft samma problem o tillvägagångsätt o inget hjälpte tills: Region inställning samt Tidzon under Inställningar-->Allmänn blev korrekt ställda. D.

5ara
7/9/16, 10:23 PM
#11

#10 Detta måste testas! Har inte kommit på något bättre sätt än att zooma in filmen… Tack!

Mogge1982
7/12/16, 9:42 PM
#12

Fick ni nån lösning på det? Jag har exakt samma problem och tidzoninställningen funkade inte för mig i alla fall.. Kör "zoomen" jag också:)

5ara
7/12/16, 10:23 PM
#13

Jag har inte ens alternativet "allmän" i de menyerna som #10 skriver om 🤔 med andra ord har jag inte fått det att fungera än 😡 jag har dessutom varit inne i dom menyerna och blippar innan utan att få det att fungera…

Annons:
Upp till toppen
Annons: