Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 1928 ggr
signemo
2016-01-03 16:54

Virusprogram

Har en Mac dator.

Jag använder för det mesta Mac :en som en Mac 😃. Men jag har också Windows 10 installerat via VMware Fusion.  

Via Windows kan jag ju köra  Windows Definder.  Räcker det för min dator?

Var rädda om varandra

Annons:
[Jens]
2016-01-03 16:58
#1

Absolut, det räcker med det men du kan kanske komplettera virusprogrammet  med MBAM - https://www.malwarebytes.org i VMware Fusion programmet.

En fråga till dig. Varför behöver du VMware Fusion som du inte kan köra i OS X ?

[Jbq]
2016-01-03 16:59
#2

#0 Windows defender fungerar super, eftersom det är Windows egna virusprogram. Har fungerat perfa för mig i 3år. Så jag skulle säga att det räcker. :)

signemo
2016-01-03 17:03
#3

Tack för snabba svar😃. I mitt Windows kör jag  program , ex, Visma Compact, Norstedt skatte o bokslutsprogram, Min släkt ett släktforskningsprogram m.m..

Var rädda om varandra

[Jens]
2016-01-03 17:05
#4

Aha, då förstår jag. 🙂

Niklas
2016-01-04 19:09
#5

Windows Defender skyddar dig inte när du använder OS X. Vill du ha ett virusskydd där får du installera något annat antivirusprogram.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2016-01-04 19:25
#6

Har du nått tips Niklas?

Var rädda om varandra

Annons:
[Jens]
2016-01-04 19:28
#7

Niklas. du är medveten om att signemo kör wmware ?

Niklas
2016-01-05 07:23
#8

#6: Sophos och Avast rekommenderas ofta. Jag har ingen egen uppfattning om dem. #7: Ja, men eftersom hon skrev att hon oftast använder Macen som en Mac tänkte jag att hon kanske inte visste att Windowsprogrammet inte skyddar OS X.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2016-01-05 13:12
#9

All information är bra och vill gärna lära mig mera. Förstår jag det rätt nu.

Macen är  en MAC med OS X ElCapitan.

Inne i MACen är installerat VMware och Windows 10.

Jag startar alltså datorn och loggar in på Macen. Vill jag sen gå in i ett Windowsprogram startar jag VMware o loggar därefter in i WIndows.

Jag har alltså inte den funktionen att när jag startat datorn väljer om jag vill gå in i MAC eller Windows

Åter till Virusprogrammet. Om jag kör Windows Definder, scannar den då inte hela datorn utan bara Windows delen. ? Om den gör det.

Borde jag ha ett Virusprogram som scannar Mac delen och ett som scannar Windowsdelen?

Var rädda om varandra

Niklas
2016-01-05 13:22
#10

#9: När du kör saker i Windows påverkar de inte OS X. Windows Defender är ett Windows-program som ska skydda Windows. Vill du ha ett program som skyddar OS X för du installera ett i OS X för OS X. OS X drabbas sällan av virus. Det kan hända men är man normalt försiktig är risken låg.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2016-01-05 13:25
#11

Tack för att Ni hjälper mig. 🙂

Var rädda om varandra

Zpookey
2016-01-08 19:15
#12

Som Niklas säker.
Om man kör Windows i VMWare, Virtualbox, Parallels eller någon annan motsvarighet så bör man se till att man har ett antivirusprogram installerat på windows….om inte annat så för att skydda sig mot att den virtuella burken sprider vidare virus eller används som en zombie.

Windows Defender borde vara tillräckligt men ett antivirusprogram som t ex NOD32 är inte fel. Det beror lite på hur mycket du använder den.
NOD32 finns även till Mac men i dagsläget finns inga direkta virus till Mac men däremot finns det gott om trojaner. Dessa kräver dock en aktiv handling av dig som användare. Dvs att du ska skriva in ditt datorlösenord för installation.

[Jens]
2016-01-08 19:18
#13

Näe, nu babblar du Zpookey när du säger 'gott om trojaner' . Jag skulle säga några få trojaner. Jag har aldrig kört virusprogram på MAC och känner ingen anledning till att göra det heller i dagsläget.

Tänk bara på att skydda Windows i VMware. =)

Annons:
Zpookey
2016-01-08 19:22
#14

#13
Allt är väl relativt. Och en (1) är ju egentligen allt som behövs för att ställa till det ordentligt. Dock kräver alla en aktiv handling av användaren för att installeras. Jag har inte heller något antivirusprogram till min Mac. :)

signemo
2016-01-08 19:22
#15

Fortsätta gärna diskussionen. Alla åsikter är  nyttiga o viktiga tycker jag. Och jag lär mig ju mer 😃

Var rädda om varandra

[Jens]
2016-01-08 19:35
#16

jag glömde en smiley också zpookey 🙂

[Jens]
2016-01-08 19:38
#17

Men om man nu under några omständigheter är osäker i OS X så kör MBAM.

MBAM = https://www.malwarebytes.org/mac-download/

signemo
2016-01-08 19:46
#18

😃Tack

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: