Annons:
Etikettmacos
Läst 1579 ggr
Niklas
2016-04-20 18:22

Mac mini återansluter inte till trådlöst nät själv

Om Macen tappar kontakt med routern, exempelvis vid omstart av routern, ansluter den inte till nätet av sig själv. Jag måste välja det för hand. Datorn är precis ominstallerad och har senaste uppdateringarna av OS X El Capitan. Någon som har tips om vad det kan bero på och hur det löses?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
adress
2016-04-20 22:47
#1

#0 Har för mig att det finns ett val i inställningar; Anslut automatiskt /. Manuellt. Inget man går in i och botaniserar när det fungerar. Är väl i Nätverksinställningar - om jag inte minns fel. Kolla det.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
2016-04-21 07:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det enda jag har hittat i den vägen är det här.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Evangelist
2016-04-21 07:49
#3

Tyvärr ett känt fel i senare versioner av OSX. Min Macbook Air ansluter inte automatiskt efter vila eller omstart. Har försökt med allt - zappa diverse permanenta minnen, skapa ny nätverksplats mm mm utan resultat. Apple verkar ducka för problemen (som är vitt spridda på sociala media)

Niklas
2016-04-21 08:09
#4

#3: Det är ju hopplöst när det gäller en maskin som ska jobba som server. Det har funkat bra i fem år men med El Capitan slutade det fungera. Betyder det att det enda man kan göra är att skrota den och köpa en ny? Det verkar vansinnigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2016-04-23 10:01
iMacKalle
2016-04-28 11:55
#6

Tar ni bort inlägg när man försöker att hjälpa till ?

Niklas misstänker att El Capitan är problemet varför man måste gå in manuellt i nätverket för att det skall hoppa igång. Jag håller med om att problemet inte fanns före El Capitan, men det stämmer inte med Comhems tips som tyckte att min router var för gammal och behövde bytas ut mot ny.

När nya Routern var installerad försvann problemet med nätverket  som hoppar igång direkt utan hjälp. Ett bevis på att inte El Capitan är orsaken.


Annons:
Niklas
2016-04-28 12:45
#7

#6: Vad menar du med tar bort inlägg? Jag har inte tagit bort något. För mig uppstod problemet vid uppgradering till El Capitan. Min router är några år, kanske två, gammal. Lite längre tycker jag den borde hänga med?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iMacKalle
2016-04-28 13:12
#8

Ursäkta att jag undrade.  Jag deltog med ett inlägg igår som  idag är borta när jag kollade.

Vi vet att datorer och framför allt nätverk kan spela oss olika spratt. Du tycks vara mer på alerten som direkt kom på problemet samma minut efter att du uppgraderade till El Capitan. Jag har också lärt mig att uppgraderingar kan ge en del ovälkomna överraskningar så jag väntar alltid tills tredje versionen är tillgänglig för att slippa beta och  nybuggsproblem.

Tillägg.

El Capitan har vi funnits i flera månader. Din fråga lade du för en vecka sedan, ungefär samtidigt som jag kom på att det borde var något fel på nätverket. Både Comhem och jag misstänkte routern som böts och därefter fungerar allt som det skall. Då försvann misstanken att El Capitan  kunde vara orsaken.

Ha en bra dag.


Zpookey
2016-05-09 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#0
Min El Capitan ansluter direkt efter vila och har aldrig haft några bekymmer efter omstart av router, viloläge etc.
I vilken ordning har du satt att nätverken ska ansluta?
Det du vill använda ska stå överst i listan ifall du har flera nätverk du anslutit till.
För alla trådlösa nätverk du varit ansluten till läggs till i en lista och det är inte alltid som din primära anslutning hamnar överst om du inte satt den där.
Ta bort de nätverken som du inte använder så söker den inte efter andra nät.
Har man t ex 10 trådlösa nät i listan och du startar om din router så kommer den att söka efter nästa nät i listan tills den får timeout, och sen nästa, och nästa, och nästa tills den kommer tillbaka till början. Så det kan ta en stund innan den anslutit till ditt nät igen.

Niklas
2016-05-09 14:08
#10

#9: De står i rätt ordning i listan. Ibland har jag låtit det gå veckor och den har ändå inte anslutit till nätet igen. Jag ska ta bort alla nära nät från listan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: