Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 1137 ggr
LaPrincipessa
2016-11-07 19:06

Gratis antivirusprogram?

Någon som vet ett bra och enkelt antivirusprogram som fungerar till iMac?

Annons:
Rinketonke
2016-11-07 19:09
#1

Gratis program brukar vara väldigt dåliga och släppa in de mesta virusen ändå, köp bara Norton och bli fri från allt virus för ett rimligt pris.

Florrpan
2016-11-07 19:20
#2

#1 Jag använder inte MAC, men det där var ett svar som inte ens kommer nära sanningen. Vad baserar du det på? Har du några tester du grunder det på?

Jag har använt AVG free sen ca 15 år tillbaka utan att bli infekterad av på någon av mina datorer. Det finns även till MAC.

Faktum är att, om gratisvarianterna skulle släppa in virus så är det väl INGEN som vill betala för deras "fulla" version? Bristande logik. De gratis versionerna som finns har 100% skydd. Det man får nr man betalar är lite fler funktioner och extra nivåer säkerhet för vissa applikationer mm.

[Jens]
2016-11-07 19:24
#3

Du behöver inte antivirusprogram till din mac. Det finns inga virus till Mac så sluta och tänk på det =)

Det skulle månne vara malware men de är så få och du kan köra ett program som heter Anti-Malware som du kan ladda ner härifrån. Kör programmet när du känner att du behöver ;)

https://www.malwarebytes.com/antimalware/mac/

En enda sak som du kan tänka på vid installation är att programmet kommer fråga dig om du vill köra en testversion. Gör inte det utan kör gratisversionen.

christerclaesson
2016-11-08 16:22
#4

Läste detta md intresse och fick lite tips. Själv kör jag ClamXav och det var gratis men för något år sedan fick man betala en mindre summa. Du hittar det här:

https://www.clamxav.com/index.html

Kör igenom hårddisken någon gång per månad och har inte haft några problem, varken med virus eller malwar

Zpookey
2016-11-08 16:31
#5

Norton skulle jag inte köra…och inte Panda heller.
Båda två suger resurser ur datorn.

Eset NOD32 finns för Mac och är det som jag skulle rekommendera, men själv använder jag inget själv till Macen….
Som Jens säger så finns där inga virus till Mac ännu men det finns malware…och med sunt förnuft så klarar man sig undan det…man ska bara inte installera obskyra programvaror eller klicka på länkar som vill installera saker.

Niklas
2016-11-15 11:35
#6

#5: Eftersom du sammanfattade det på ett bra sätt bryter jag ut en mening från dig:

"… med sunt förnuft så klarar man sig undan det…man ska bara inte installera obskyra programvaror eller klicka på länkar som vill installera saker."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Sukram
2016-12-16 00:53
#7

När jag använde PC var jag väldigt nöjd med Avast. Som ny Macägare installerade jag Avast för Mac men jag tycker att Avast numera; 1) uppdaterar jämt! 2) tar mkt resurser av min gamla Mac som i övrigt är riktigt bra för att vara begagnad. Men det beror kanske på min gamla Mac som borde bytas ut snart?

Jag kör scanning någon gång då och då med Avast och har aldrig haft virus sedan jag köpte min Mac vintern 2014. Men jag stör mig på att datorn blir så seg när Avast uppdaterar.

Niklas
2016-12-16 12:51
#8

#7: Att den uppdaterar jämt kan man också se som en fördel. Det kan betyda att du hela tiden är skyddad mot de senaste hoten. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Alix
2016-12-21 11:00
#9

Jag håller med Jens i inlägg #3. Enda tillägget är att man kanske kan behöva ett antivirusprogram om man ofta vidarebefordrar mejl med konstiga bilagor till användare som har Windows. Men annars behöver man inte sådana program på sin Mac.

Macveteran. Kan datorer i övrigt plus Android.

Upp till toppen
Annons: