Annons:
Etikettmacos
Läst 1227 ggr
cookies
2017-02-06 05:40

CMD + Tab beteende

Hej!

Skaffade mig igår en Macbook Pro, första gången jag använder Mac sedan cirka 2011. Kommer från både Windows och Ubuntu nu. I windows så när du ALT + Tab så byter den alltid mellan fönster och inte endast program som den verkar göra i macOS. Ubuntu var samma som macOS, men ändrade om den där för att få det att agera som Windows. Skulle gärna ha det så här med, att när jag ska CMD + Tab'a, att man inte behöver klicka sig in på det programmet man vill ha med upp eller ner pil, utan att alla fönster finns direkt i CMD + Tab. Går detta att ställa in i datorn direkt, eller måste man ladda ner någon plugin för det?

Tacksam för hjälp :)

Annons:
Niklas
2017-02-06 10:49
#1

Menar du att du vill att varje öppet fönster i ett program ska gå att välja för sig med Cmd - Tab?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

cookies
2017-02-07 05:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ska försöka förklara lite bättre, fixat några bilder med nu :)

Detta är vad som kommer upp om jag CMD + Tab. Man ser nu inte i första skedet att det finns 2 Chrome fönster, utan bara programmet är öppet.

Om jag sedan väljer Chrome och klickar pil upp eller ner, så kommer nästa bild upp.

Där kan man då se båda Chrome fönstren. Skulle helst vilja ha så att alla fönster (även i samma program) kommer upp direkt, så att med 1st CMD + Tab klick går att byta från t.ex. Chrome till Chrome (som på Windows). Kort och gott, har jag 10 fönster öppna så vill jag att alla dom dyker upp i CMD + Tab.

Hoppas du förstod Niklas :)

Niklas
2017-02-07 10:56
#3

Jag tror att jag förstår. :-) När du skriver fönster, menar du fönster då, eller även flikar i till exempel Chrome?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

cookies
2017-02-07 15:49
#4

Fönster är fönster, flikarna för min det tillhör ett fönster :) Så 10 flikar blir fortfarande bara 1 fönster :)

Niklas
2017-02-08 15:06
#5

Hur blir det om du lägger fönstren i olika arbetsytor då och sen Cmd-tabbar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

cookies
2017-02-09 05:44
#6

Den väljer då det fönster som finns inom samma arbetsyta. Säg att jag har 2 terminaler öppna i varsin arbetsyta, 1 & 2. Har precis vart i den i 2an, gå till Chrome i 1an, sedan ska byta till terminalen så väljer den terminalen som var i samma arbetsyta som chrome, alltså 1an och inte den terminalen som jag nyss hade uppe 🤔

Annons:
Zpookey
2017-02-09 09:35
#7

Tryck på F3. (håll inte ner FN-knappen)

cookies
2017-02-09 17:35
#8

#7 Zpookey

Det visar alla fönster, men måste fortfarande klicka mig fram till det fönstret, kan inte byta med ett kommando ;)

Upp till toppen
Annons: